Det minst krävande operativsystemet som går att få tag i?

Permalänk
Medlem

Det minst krävande operativsystemet som går att få tag i?

Hej, sitter på en väldigt gammal "Lenovo Satellite Laptop" (Model: L40-14Y) från 2008 med en Intel Celeron - 1.73GHz, 2GB RAM 80GB HDD (se länken nedan). Jag vet att den är gammal och att jag för 500kr skulle kunna få en laptop som är betydligt bättre men samtidigt tycker jag det skulle vara kul att som ett litet experiment se om den överhuvudtaget går att använda idag för skrivande och surfande, utan att uppgradera något på den. Jag provade att installera LBuntu (version: 24.04.2) på den igår men tydligen var även detta för krävande då den blev väldigt seg. Jag tror att CPUn stödjer 64-bit men jag är osäker här. Min fråga är, vad är det absolut minst krävande operativsystemet som går att få tag i?

https://www.ebay.com/itm/234394995958

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Skulle ju gå att prova uppgradera till en SSD, din CPU har stöd för 64-bit men 1 kärna utan hyperthread är det tveksamt om du kommer få en bra upplevelse år 2025. Den datorn måste ju ha varit ganska långsam redan när CPUn kom ut 2006.

Permalänk
Medlem

kolibrios

Har själv aldrig använt det, bara ett förslag.

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Hej, sitter på en väldigt gammal "Lenovo Satellite Laptop" (Model: L40-14Y) från 2008 med en Intel Celeron - 1.73GHz, 2GB RAM 80GB HDD (se länken nedan). Jag vet att den är gammal och att jag för 500kr skulle kunna få en laptop som är betydligt bättre men samtidigt tycker jag det skulle vara kul att som ett litet experiment se om den överhuvudtaget går att använda idag för skrivande och surfande, utan att uppgradera något på den. Jag provade att installera LBuntu (version: 24.04.2) på den igår men tydligen var även detta för krävande då den blev väldigt seg. Jag tror att CPUn stödjer 64-bit men jag är osäker här. Min fråga är, vad är det absolut minst krävande operativsystemet som går att få tag i?

https://www.ebay.com/itm/234394995958

Installera en serverversion av något operativsystem och nöj dig med textkonsol. Mutt för mail, Lynx/Links för webb. Kommer funka jättesnabbt. Extra fördel: utan Javascript slutar massor av reklam och spårning fungera.

Permalänk
Medlem

Skrivbords/fönsterhanterare påverkar prestandan ganska mycket, så välj en sådan som är lättdriven i första hand.
En av de lättare distributionerna är klassiska antiX som är Debianbaserad med fönsterhanteraren IceWM.
Du kan även prova CrunchBang++, också det Debianbaserat och ganska avskalat.
Bodhi Linux, använder Moksha som skrivbordshanterare.
En annan klassiker när det kommer till lätta distros är Puppy Linux (och alla dess olika varianter) med dess forum

Puppy kanske är intressant då den skapar en RAM-disk som OS-et körs på så den inte påverkas av den långsamma hårddisken.

Det kan även vara en idé att byta ut hårddisken mot en SSD för att snabba upp datorn betydligt.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Skrivbords/fönsterhanterare påverkar prestandan ganska mycket, så välj en sådan som är lättdriven i första hand.
En av de lättare distributionerna är klassiska antiX som är Debianbaserad med fönsterhanteraren IceWM.
Du kan även prova CrunchBang++, också det Debianbaserat och ganska avskalat.
Bodhi Linux, använder Moksha som skrivbordshanterare.
En annan klassiker när det kommer till lätta distros är Puppy Linux (och alla dess olika varianter) med dess forum

Puppy kanske är intressant då den skapar en RAM-disk som OS-et körs på så den inte påverkas av den långsamma hårddisken.

Det kan även vara en idé att byta ut hårddisken mot en SSD för att snabba upp datorn betydligt.

Skall absolut testa Puppy Linux då jag förstått att detta eventuellt skulle kunna vara ett alternativ. Är det mindre krävande än LBuntu? Vill också vara tydlig med att jag har flera moderna laptopar också (Mac PRO osv.) och att detta mer är ett experiment för att se om man kan använda gammal hårdvara på något sätt. Känns trist att bara åka till tippen och slänga något som det egentligen inte är något fel på.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Skall absolut testa Puppy Linux då jag förstått att detta eventuellt skulle kunna vara ett alternativ. Är det mindre krävande än LBuntu? Vill också vara tydlig med att jag har flera moderna laptopar också (Mac PRO osv.) och att detta mer är ett experiment för att se om man kan använda gammal hårdvara på något sätt. Känns trist att bara åka till tippen och slänga något som det egentligen inte är något fel på.

Förstår helt och hållet, själva experimenterandet var en av de saker jag gillade med Linux när jag började med det

Tycker du definitivt ska prova Puppy, finns mycket matnyttigt att läsa på deras forum och många olika versioner av puppyvarianter att prova, men de flesta av varianterna fungerar lite annorlunda än många andra linuxdistributioner, vilket var en av sakerna jag gillade med Puppy när jag lekte runt med det (för alldeles för länge sedan ).

Och det ska vara mindre krävande än Lubuntu.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Hej, efter lite undersökande så tänkte jag testa "BookwormPup64". Kollad lite på en isnallationsvideo först men är lite osäker på vilket "Installeringalternativ" jag skall välja (se bilden nedan). Personen i videon kör på "RAM only - no pupsave". Vet du om det är det alternativet jag skall köra på också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För drygt 20 år sedan körde jag Linux Slackware 8 på 250 MB minne och P250MX. Det gick ganska bra, men svår att installera då. Idag kan Slackware gå ner till 80 MB RAM.
http://www.slackware.com/

Permalänk
Medlem

Vill ändå slänga in att surf kommer fungera. Men då datorn inte var speciellt snabb när den kom så kan det behövas stängas av javascript osv för det ska kännas bekvämt att surfa. Smidigast att installera in något addon typ NoScript eller liknade, och bara välja javascript som behövs för sidan ska fungera

Jag har en av liknade årgång men med första generationens i5 (2kärnor med HT eller 4kärnig minns ej), 8GB ram, SSD och något ATI kort av lägre modell. Den är helt okej för vanligt surf, men kämpar så fort man streamar något av högre kvalité än 720p typ.
Detta är dock med Kubuntu, så ganska tung distro, men troligtvis snabbare än Windows.

Dock kul med sådana projekt, så lycka till, du hittar säkert något att använda den till!
Om inget kan du ju ha den som någon lättare server, eller något annat.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

När det gäller "lättvikts"-linux är det inte frågan om vilken dist som är bäst/lättast, utan hur enkel skrivbordsmiljö som du står ut med.

Från tyngst till lättast:
XFCE kan fås att se supersnyggt ut och går att pressa ner under 1 GB.
LXQt ratas av många för att det ser ut som windows95, men senaste LXQt kommer med en meny som liknar XFCE Whisker och ser jättebra ut. Brukar gå att pressa ner till 500 MB.
Moksha från Bodhi linuxs är både snygg och innovativ.
Sedan går vi från Desktop Environments till Windows Managers, som i praktiken halvera hur mycket RAM man behöver:
Börja med "flytade" som OpenBox och FluxBox, de kommer närmast windowsutseende som folk är vana vid.
En "modern" windows manager är sway, som är waylandversionen av gamla i3. Tänk på att "vanliga" distros som Ubuntu och Fedora finns i sway-versioner, så man behöver inte leta efter exotiska distros.
Absolut minst resurser drar givetvis en dator utan skrivbordsmiljö alls, som @Det Otroliga Åbäket rekommenderar.

Här är en sida som listar olika lättviktsdistros och som avslutas med en tabell där man kan se hur mycket RAM olika distros kräver. Ja, det finns distros som klarar sig på under 100 mb.
https://linuxsimply.com/best-lightweight-linux-distros/

Ett annat förslag är att kolla DistroWatch.
Deras avancerade sökverktyg låter en dels söka efter distros som använder en specifik skrivbordsmiljö.
Men man kan även söka efter en kategori, t.ex. distros gjorda för just gamla datorer:
https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simpleresults

Ytterligare tips: testa olika distros i ett VM på en annan dator, innan du installerar på gammeldatorn.
Fördelen är att du kanske hittar en lättviktsdistro där du tycker om utseendet, men hittar lättviktsprogram i en annan lättviktsdistro som du tycker om.

Största problemet brukar vara att få webbläsare att fungera. Google Chrome käkar gärna upp 2 GB bara för att starta.
Det finns webbläsare som kräver mindre resurser, men då får man också något som ser fulare ut och som ofta inte tillåter de vanliga webbläsartilläggen.
Här är några lättviktare:
SeaMonkey, Waterfox, Pale Moon, Midori, Otter, Qutebrowser, Falkon / Qupzilla, Ephiphany / GNOME Web.
Vill man gå riktigt hardcore kan man använda Lynx och surfa i ett terminalfönster.
Tänk dock på att dessa webbläsare sällan är säkra. Moderna webbläsare som Chrome och Firefox kommer med nya versioner en gång i månaden just för att vara säkra och täppa till alla hål. De läsare jag listade kanske uppdateras någon gång om året, så du får själv räkna ut hur många säkerhetshål de hinner få mellan uppdateringarna.
Återigen: prova flera olika webbläsare och använd den lättaste som du står ut med.

Permalänk
Medlem

Hur säkra är dessa lätta distros?
Funderar personligen på att använda någon av dem till en enkel spelserver.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Musikälskare

TempleOS? /jk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ett annat tips värt att undersöka är Peppermint OS: https://peppermintos.com/

Väldigt light-weight och har i princip ingen bloat alls - du väljer vad du vill installera. Vill minnas att den fortfarande har full support för 32-bit, vilket nästan inga andra distros har längre.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Mint?

Toppen, även felpromptmässigt har jag hört.

Kanske ack så dumt förslag, f'låt isf.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Snusfri

Slår ett slag för DietPi som är en debian-baserad dist men väldigt optimerad.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Chrome OS kanske är ett alternativ? Den ligger under deras krav dock men kanske flyter på ändå. Endast 2GB ram och x3100 grafikkort.

ChromeOS Flex might work on non-certified devices but performance, functionality, and stability are not guaranteed.
Minimum device requirements:

Architecture: Intel or AMD x86-64-bit compatible device
RAM: 4 GB
Internal storage: 16 GB
Bootable from USB drive
BIOS: Full administrator access. You’ll need to boot from the ChromeOS Flex USB installer and make some adjustments in the BIOS if you run into issues.
Processor and graphics: Components made before 2010 might result in a poor experience.
Note: Intel GMA 500, 600, 3600, and 3650 graphics hardware do not meet ChromeOS Flex performance standards.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Vet inte hur kritiskt det är att systemet måste vara lätt, för man kan ju skaffa linux distrobutioner som är extremt lätta (som Puppy Linux), samtidigt känns det kanske inte så roliga att använda som "daily driver". Jag har en liknande situation med min mammas AMD Turion II laptop från tidigt 2010. Försökte hitta ett OS som får regelbundna uppdateringar och är modernt. För mig landade det på Manjaro XFCE (baserat på Arch-Linux, dock användarvänligt)... Med XFCE desktop environment använder systemet runt 500MB RAM vid boot. Det fick definitivt maskinen att få ordentligt liv igen. HDD är inte att rekommendera, men man får ändå lite SSD-känsla i Linux eftersom OSet cachar i välanvända program i RAM-minnet. Det negativa är ju att installationen är ganska stor. 20GB på hårddisken. Men samtidigt erbjuder det också otroligt bred plug'n'play kompatibilitet för drivrutiner osv. Man får inga direkta problem ifall man pluggar i en massa tillbehör. (Det funkar bra med skrivare, wacom-plattor, diverse video-capture enheter, webkamera osv). framförallt så är OSet väldigt modernt trots att det är otroligt lättdrivet.

Det tål dock att sägas att min mors dator är en dual core (dock väldigt långsam, med ett prestandaposition #41003 på Passmark) xD. För henne funkar det bra för surf, LibreOffice Writer/Calc, osv... Har dock ingen erfarenhet kring hur distributionen fungerar med en single-core processor.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Installera en serverversion av något operativsystem och nöj dig med textkonsol. Mutt för mail, Lynx/Links för webb. Kommer funka jättesnabbt. Extra fördel: utan Javascript slutar massor av reklam och spårning fungera.

Provade precis Lynx för typ första gången på 25 år, och det fungerade förvånansvärt bra på Sweclockers. Tänkte skriva den här forumkommentaren i Lynx men det verkar som att det inte går p.g.a. en captcha för inloggningen i Sweclockers som gör att man inte kan logga in.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog testat Haiku (BeOS-inspirerat fristående operativsystem) på den hårdvaran, mest för skojs skull. Har du tur har Haiku stöd för det mesta av hårdvaran då det rör sig om ganska gamla standardkomponenter. Det är åtminstone något annorlunda än den femtioelfte Linux-varianten.
https://www.haiku-os.org/

Visa signatur

Gaming: AMD R7 7800X3D | Geforce RTX4070 | 32 GB DDR5-6000
Server: Xeon E5-2650v2 | 256 GB DDR3 ECC | 32 TB Raw disk

Permalänk
Medlem

Ja Haiku känns friskt och fartigt även på 🥔. Nästan en känsla av Amiga över det.

Orkar man inte byta till en vanlig SSD så kan det eventuellt åtminstone vara betydligt rappare än mekanisk att köra från ett USB-minne. Finns modeller som bygger lika lite som en musdongel.

Ubuntuvarianter även i lättvikts-UI tenderar numera ändå bli sega i praktiken då de envisas med snaps överallt. Går såklart att välja vanliga paket istället, men då blir det ofta äldre versioner om man inte orkar bygga själv eller ha otaliga externa källor.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ska du surfa påverkar valet av webbläsare mer än valet av distribution.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, sitter på en väldigt gammal "Lenovo Satellite Laptop" (Model: L40-14Y) från 2008 med en Intel Celeron - 1.73GHz, 2GB RAM 80GB HDD...

Ett tips är att installera Windows 7 SP1 32bit och köra Pale Moon som webbläsare.

Tar ungefär 500MB RAM i uppstart på min Thinkpad X301 från samma år. Har dock hela 3GB RAM (2+2) i datorn, men 2GB räcker också långt. Enkla program (Calc, Notepad++, Paint) startar blixtsnabbt och snabbare än på jobbdatorn från 2020 med Windows 11.

Tyvärr fick Windows 7 SP1 32bit sin sista säkerhetsuppdatering i oktober 2024 (se nedan) men som experiment och bakom en säkrad router, så är det inget att oroa sig nämnvärt för.

https://catalog.update.microsoft.com/ScopedViewInline.aspx?up...

Windows 7 SP1 64bit (Server 2008 R2) kommer överleva Windows 10 Version 22H2 och få uppdateringar fram till 2026-01-13.

Permalänk
Medlem

Det finns flera versioner av lättvikts-Linuxdistributioner. Själv har jag "lekt" en del med att testa olika Linuxdistributioner på gamla datorer. Nu är en Celeron en extra utmaning jämfört med till exempel en första generationens i7.

Det jag brukar göra är att installera Debian med lättviktskomponenter för grafiken, och sedan trycka in så mycket RAM som möjligt samt byta till SSD-disk.

Nackdelen med att använda riktigt nedbantade Linuxdistributioner är att man ofta får med lite udda webbläsare och liknande – vilket kan påverka användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla utförliga svar. Jag skall göra ett nytt försök till helgen. Testade Linuxvarianten Bookworm64 (tror jag det hette) men det funkade tyvärr sådär tyvärr och var ganska klurigt att förstå sig på, särskilt hur man skulle installera det på själva hddn, gick efter ett tag men jag fick följa en ganska ointuitiv skreven guide. Efter lite sökande och Youtubeundersökande så tänkte jag göra ett nytt försök med ”Antix” den här gången, då någon sa att detta i princip är det minst systemkrävande Linuxvarianten som finns, och se hur det fungerar. Operativsystemet som datorn kom med var för övrigt Windows Vista, operativsystemet som var ökänt för att vara ganska systemkrävande om jag inte minns fel. Det flöt på ganska ok på datorn ändå när det begav sig, konstigt nog. Jag har en svagt hjärta för just den här ”burken” då både jag och min fru skrev våra C-uppsatser på den i slutet av våra lärarutbildningar. Jag fortsatte även använda den under min masterutbildning och skrev både magister- och masteruposatsen på den. Den har gjort sig förtjänt av att få lite omvårdnad och inte bara dumpas på en soptipp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Izak80 jag kan inte linux öht, men pga tidigare jobbanledningar så lyckades jag fint med mint utan extern hjälp.
Att jag installerade det öht var pga att både intern o extern personal tog semester samma v, o jag ville hjälpa till o lära mig lite linux.
Y'got this bruv, vilken dist du än väljer :>

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Jag ger också en tumme upp för KolibriOS. Kan köras direkt från en USB sticka och är mycket snabbt och väloptimerat, även på äldre hårdvaror. Problemet med många 'lightweight distros' som folk tenderar att rekommendera (manjaro, peppermint etc.) är de inte alls är speciellt lightweight och är väldigt tröga på riktigt gammal hårdvara.

Permalänk
Medlem

@Izak80:
Vad vill du kunna använda datorn till?

Som andra varit inne på, så är webbläsaren oftast där du sparar in mest kring prestanda.

Där är Pale Moon eller Thorium dina bästa alternativ.

Ang. Linux som många förespråkar här, så är det ofta en tråkig upplevelse utan stöd för Wayland (X11 är inte bra!). All form av hårdvaruacceleration på äldre iGPU:er är inte heller mycket att skriva hem om.

Tror ärligt talat att även en slimmad version av Windows 10 32-bit är ett bättre val såvida alla drivrutiner finns.

Själv har jag kört 10:an på en Thinkpad T43p från 2005/2006 med 2GB RAM och mekanisk HDD.

Även Windows 10 32bit startar med enbart 500MB RAM hos mig med allt jag behöver igång (drivrutiner, services etc.)!

Linux är ingen "silver bullet", det är bara oftast mindre bloatat från start med en kernel som du själv kan anpassa efter dina behov.

Själv kör jag främst Linux av nyfikenhet och ideologiska skäl, men en optimerad Windows-version är nära nog alltid snabbare på en allt-i-allo dator.

Blir gärna motbevisad, men Geekbench, Speedometer och andra testverktyg ger mig alltid bäst resultat i Windows jfm Linux på samma maskin. Inte ovanligt med över 10% högre prestanda.

Windows är en sportbil där bromsarna ligger på med en husvagn på släp, medan Linux är en gokart!

Permalänk

Tos + Gem Desktop. Finns antagligen i en slaktad Linux-dist och har körs på 512 kb ram på Atari.

Gränssnittet är ganska avancerat och likt Apple för sin tid.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. Linux som många förespråkar här, så är det ofta en tråkig upplevelse utan stöd för Wayland (X11 är inte bra!).

Sidospår här. Men vad är så mycket bättre med wayland då?
Jag har redan koll på att x11 är utdaterat och inte uppdateras…
Funktionsmässigt har jag mest sett att diskret gpu i laptop är bekymmer med wayland och att ljusstyrkan är upplevd starkare. Inbillar mig skarpare bild osså.
Annars märker jag som non-expert ingen skillnad. Förutom att wayland i linux mint är NOK på gränsen till obrukbar.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället