Nintendo förklarar Switch 2:s halvfysiska spel

Permalänk
Medlem

Jag vill helst se att man ska kunna köpa fysiska spel som kan spelas offline och då helst utan att ha kopplats upp alls.
Samtidigt så ser jag inte detta som nåt direkt stort kliv av en anledning!

Vilket är det fysiska spelets hårdvara!!!
Som inte har tagits upp alls i denna tråd och pratas extremt lite om överlag på nätet och IRL.
Dvs Switch 1 och 2 spelen använder ju flash media som absolut inte är ett bra media för en lite längre tid då flashcellernas data helt enkelt försvinner med tiden "NAND rot.
Sök på tex switch games long time storage så finns det lite att hitta på detta.

Och det finns en del switch spel som har "tappat datan" redan idag.
Det börjar sakta men säkert att bli ett större o större problem, och fler o fler samlare har börjat snappa upp denna info.
En del har börjat sälja av sin samling, andra har börjat fundera på att sälja innan dom flesta börjar veta om detta problem för då kommer priserna garanterat att sjunka en hel del.

Det är inte NES/SNES/N64/osv kassetter med ROM chip som inte har detta problem alls!
Gamecube/WII/WIIU/etc med CD/DVD har inte heller samma problem, dom har dock disc rot men det handlar då om många gånger längre lagringstid vs ett flash chip vi talar om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag vill helst se att man ska kunna köpa fysiska spel som kan spelas offline och då helst utan att ha kopplats upp alls.
Samtidigt så ser jag inte detta som nåt direkt stort kliv av en anledning!

Vilket är det fysiska spelets hårdvara!!!
Som inte har tagits upp alls i denna tråd och pratas extremt lite om överlag på nätet och IRL.
Dvs Switch 1 och 2 spelen använder ju flash media som absolut inte är ett bra media för en lite längre tid då flashcellernas data helt enkelt försvinner med tiden "NAND rot.
Sök på tex switch games long time storage så finns det lite att hitta på detta.

Och det finns en del switch spel som har "tappat datan" redan idag.
Det börjar sakta men säkert att bli ett större o större problem, och fler o fler samlare har börjat snappa upp denna info.
En del har börjat sälja av sin samling, andra har börjat fundera på att sälja innan dom flesta börjar veta om detta problem för då kommer priserna garanterat att sjunka en hel del.

Det är inte NES/SNES/N64/osv kassetter med ROM chip som inte har detta problem alls!
Gamecube/WII/WIIU/etc med CD/DVD har inte heller samma problem, dom har dock disc rot men det handlar då om många gånger längre lagringstid vs ett flash chip vi talar om.

Wii u har extrema problem med disc rot som exempel. Vi måste acceptera att data inte går att lagra för evigt, och är detta sällan ett problem då nästan alla konsoler går att homebrewa och på så sätt spela spelen i ett rippst format.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

SONY är väl rätt kända med att plocka bort spel från tjänster som fortfarande är live?
PS5 måste "pinga" hem till SONY med jämna mellanrum för att spelen ska starta, även om de är på skiva. Nintendo har jag för mig pingar hem första gången spelet startas och nöjer sig med det.

Stämmer inte då jag har installerat och spelat spel utan att ansluta konsolen till internet. Men det kanske är så på vissa spel som jag inte har.
Kanske skiljer sig om man har patchet spelet. Fast det kräver ju att man haft internet någon gång.

En sak jag jag märkt är att konsolen "kollar" att skivan finns då man installerat från skiva.