SweClockers drop!

Problem med flimmer vid 144 Hz i Game Mode på Samsung-skärm

Permalänk
Medlem

Problem med flimmer vid 144 Hz i Game Mode på Samsung-skärm

Hej,

Jag har stött på ett problem med min Samsung-skärm när jag försöker använda 144 Hz i Game Mode. Jag använder en Gainward Phoenix RTX 3080 och en Samsung LS28BG700EPXEN. Problemet är att när jag aktiverar Game Mode för att få 144 Hz, så uppstår ett flimmer på skärmen, särskilt vid små texter och tunna linjer. Jag använder en DisplayPort-anslutning, och upplösningen är inställd på 4K (3840x2160). När jag stänger av Game Mode, så försvinner inte flimmret och 144 Hz är inte tillgängligt i varken Windows eller NVIDIA Kontrollpanelen.
Här är vad jag har testat hittills:

Jag har justerat inställningarna i NVIDIA Kontrollpanelen och sett till att jag kör RGB Full för färgformatet.

Jag har även kollat att G-Sync är avstängt.

Mitt mål är att kunna använda 144 Hz i 4K utan flimmer, och jag undrar om någon har erfarenhet av liknande problem eller om det finns någon specifik inställning eller firmwareuppdatering som kan lösa detta. Jag har också hört att vissa Samsung-skärmar har kända problem med detta, så jag skulle vara tacksam om någon har tips på en lösning eller ytterligare felsökning.

Tack på förhand för all hjälp!

Permalänk

Vet att min msi skärm har nån "ultra responce" funktion som går igång när man aktiverar gaming läget som ska göra den mer responsiv men skapar också massa artefakter på bilden som du skriver så har stängt av specifikt den funktionen på akärmen.

Kan va så att din har någon liknande funktion på denna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att 3080 inte klarar 4k@144Hz med 4:4:4 utan någon slags kompression via displayport.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Rätt säker på att 3080 inte klarar 4k@144Hz med 4:4:4 utan någon slags kompression via displayport.

När du säger det så är de nog bara dp 1.4 på de korten så max 4k 120hz utan komprimering tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1.4a så det ska funka

Permalänk
Skrivet av Leodezi:

1.4a så det ska funka

verkar inte som det.

ska behövas UHBR10 (10Gb/lane) utan komprimering vilket ser ut att kräva DP 2.x enligt wiki?

1.4/1.4a verkar bara stödja upp till HBR3 (8.1Gb/lane) men med reducerad färgrymd så ska det gå att banta ner datakravet till att passa in aka färgrymd 4.2.2 (8bit) eller 4.2.0 (10bit (HDR?)).

är inte superinsatt i bildsignalerna så kan vara helt ute och cyckla men verkar ju enligt wiki iaf som att man får offra färgkvalitet om du ska upp över 120Hz 8 bit eller 97Hz 10 bit

@Laxpudding några komentarer?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmarna använder rimligen kombon HBR3+DSC eftersom det är vad förkrossande majoriteten aktuella grafikkort kan ge. HBR3+DSC är normen sedan ett par år tillbaka nu. Problem som dessa med flimmer har inget med bandbredden att göra och hade det varit HBR3 utan DSC hade TS aldrig kunna köra 4K/144 i annat än med 4:2:2 subsampling och max 120 Hz med 8 bitars RGB (eller ≈98 Hz med 10 bitars RGB)

Övergången till högre bandbredder, DP40, DP54 etc. är påbörjad men kommer ta ett par år eftersom de som idag sitter på exempelvis RTX 40xx-korten lär ha dem ett tag till. Skärmtillverkarna vill ju nå så många användare som möjligt så HBR3+DSC är här för att stanna.

Det är ofta frågor om flimmer med Samsung-skärmar. Antingen för att de säljer många och därmed att statistiskt är det fler som har bekymmer. Eller så finns det något relaterat till detta. Samsung har röriga beteckningar och många modeller. En del är G-Sync-certifierade för att fungera med Nvidias kort med just den här typen av problem: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Där listas enda modellen på 28 tum som LS28AG700N, inte TS skärm LS28BG700 och det kan vara så att den inte fungerar fullt ut med Nvidia-kort, vilket är ett ovanligt men förekommande problem. Eventuellt kan det finnas firmwarefixar till skärmen och historiskt har Samsung haft fixar på sin koreanska hemsida men inte på de internationella sidorna. Det är en rörig tillverkare med ett rörigt utbud.