Säkra min hemsida
Senast redigerat
lista blev lite konstigt då dessa taggar inte är standrad html
Hej!
Jag gjorde en enkel hemsida förra året främst för skojs skull. Den är väldigt enkel (visar mitt CV som pdf, och har ett kontaktformulär som skickar ett mail till mig). Jag har än så länge ingen som helst koll på hur man jobbar med hemsidor, men det hade vart kul och nyttigt att lära mig lite mer även om det just nu bara är ur ett säkerhetsperspektiv.
Jag snubblade över sidan securityheaders.com, testade på min och fick ett stort F på säkerheten. Detta är då en sida som främst kollar security headers, vilket är helt nytt för mig. Jag tänkte experimentera lite med det nu ikväll, men undrar om det finns andra saker att säkra än just headers?
Eftersom jag inte kan så mycket om att jobba med hemsidor (än) så har jag hostat sidan på one.com och använt deras "Website builder", vilket kanske ger lite grundsäkerhet men det verkar inte vara så värst mycket. Jag tror att de kör Apache, och jag har hittat .htaccess-filen för att börja experimentera med headers men tar gärna emot andra tips!
Basic är ju att ha ett SSL-cert, det antar jag du får genom one.com (för övrigt ett av de värsta webhotellen jag varit med om. Kan rekommendera https://inleed.se/ istället).
Om du har ett kontaktformulär så brukar det vara en bra idé att inte tillåta bilduppladdning om du nu har det.
Överlag behöver du nog inte bekymra dig särskilt mycket med en så simpel sida. Men det är ju kul att lära sig, såklart.
Hallå där LoBBoZ på Sweclockers!
Ser att du är igång och pillar med hemsidan och säkerheten, riktigt schysst initiativ! Att securityheaders.com ger en fet diss med ett F är ju lite surt, men skitbra att du tar tag i det. Headers är absolut en grym start
Du nämner ju själv .htaccess-filen, och där är du helt rätt på bollen! Precis som du säger är den sjukt användbar för att styra vem som får se vad. Man kan ju, till exempel, lösenordsskydda en hel katalog eller bara vissa filer om man vill ha koll på att inte precis vem som helst kan tanka ner ditt CV hur som helst. Eller varför inte blocka IP-adresser som beter sig skumt? Det är en liten men mäktig fil på Apache-servrar.
Eftersom du kör one.coms Website Builder är möjligheterna att gräva jättedjupt kanske lite begränsade jämfört med om du hade snickrat ihop allt själv från grunden. Men det finns ändå grejer att tänka på utöver headers och .htaccess-fifflande:
Kontaktformuläret: Det är en klassiker för bus. Se till att du validerar all input som kommer därifrån. Annars kan nån illvillig skicka in kod eller försöka utnyttja det för att skicka spam via din server (om det nu är så one.com har löst det). Enkla saker som att kolla att e-postadressen ser ut som en e-postadress, att meddelandet inte är sjukt långt eller innehåller konstiga tecken kan rädda dig från mycket elände.
Ditt CV (PDF): Hur visas den? Länkar du direkt till PDF-filen? Se till att filen i sig inte innehåller nåt skumt (även om det är mindre vanligt för en enkel CV-fil). Om du bäddar in den, se till att inbäddningsfunktionen är säker (vilket one.com förhoppningsvis har löst). Tänk också på att om den är lätt att hitta, så kan ju vem som helst tanka ner den. Kanske inte en jättestor risk för ett CV, men bra att ha i bakhuvudet.
One.com och deras Website Builder: Håll koll på om det finns uppdateringar till själva byggaren eller eventuella moduler du använder. Precis som all annan mjukvara kan det finnas säkerhetshål som täpps till i nya versioner. Även om du inte "bygger" så mycket just nu, så kan grundplattformen behöva patchas.
Lösenord: Självklart, men värt att nämna: Se till att lösenordet till ditt one.com-konto är starkt och unikt! Om nån tar sig in där kan de ju göra precis vad de vill med din sida.
Förstå vad "Website Builder" gör: Försök att få en känsla för hur one.coms verktyg hanterar filer och kod. Ibland kan de generera kod som kanske inte är optimal ur säkerhetssynpunkt, men det är svårt att påverka direkt som användare av en byggare.
IT-säkerhet förändras snabbt. Det som är säkert idag är kanske inte det imorgon. Att hålla sig uppdaterad, läsa på (precis som du gör nu på Sweclockers!), och vara lite lagom paranoid är en bra grundinställning.
Fortsätt gräv i .htaccess, det är en guldgruva för att lära sig mer om hur webbservrar funkar på en grundläggande nivå. Och lycka till med att säkra upp sidan! Fråga på om det dyker upp fler funderingar!
/En sweanisse som gillar säkerhetspill
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.