Permalänk
Medlem

Dator till 8 åring

Hej! Fick i uppdrag att försöka få tag på en bra dator till en bekants son. De tänker en budget mellan 6-8 tusen. Den kommer mestadels spela fortnite och minecraft i 1080p. Vad hade ni rekommenderat för bygge ?

Permalänk
Medlem

Är begagnat ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Absolut !

Permalänk
Medlem

Jag gick en lite annan väg med liknande förutsättningar och valde en begagnad iMac till sonen.

Tanken från början var att slänga in Windows på den för att bredda spelutbudet, men det har fungerat fantastiskt bra med MacOS och med färre spel att välja på blir det lite mer kvalitetstid vid datorn. Han har också lärt sig att använda datorn på ett helt annat sätt än om han haft en mer "spelvänlig" dator, så nu kan han utföra enklare bild- och videoredigering samt skapa AI-bilder och liknande.

Resultatet här hemma är alltså lite högre kvalitet på såväl hårdvaran som användandet och mer fokus är riktat mot inlärning.

Permalänk
Medlem

Hitta en begagnad NUC som går montera bakom en skärm samt billigt wireless keyboard/mus så blir det både stilrent och man slipper massa sladdar. Jag gjorde så till min unge på 8, man ser bara skärmen, tangentbord och mus inget annat.

Intel NUC med m.2 disk och 16gb ram.
Jag köpte en billigare version för 600 kr hon spelar bara roblox och kollar youtube, går inte lira fortnite på den men en lite kraftigare NUC så går det galant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Absolut !

Hej!

Jättebra att begagnad är ett alternativ då man inte får något nytt som är vettigt för under 10-12000 kr. Inte ens något som ger "mycket för pengarna". Visst kan man få en ny dator för 10 000 eller därunder, men det blir ju inget att hänga i julgran precis (om jag uttrycker mig försiktigt). Det kommer fungera, men absolut inte mer än så. Om senast 2 år har barnet växt ur den och sådana fall är det ju en rätt dålig affär. Begagnat är därför nog det enda rätta om man inte ökar budgeten.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

6-8000kr för Minecraft i 1080p = Pärlor till svin.
Skriv till mig i PM. Har 2 beg maskiner du kan få billigt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs