Permalänk
Medlem

Köpråd - Gaming oled

Tjenare!

Jag tittar på att köpa en ny monitor till min dator
Minst 32" - Alternativt 39 eller 45.

Som en startpunkt har jag nosat på följande;

1: https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming/32gs95uv-b/

2: https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming/39gs95qe-b/

3: https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-oled-g8-g8...

Har även nosat på MSI (som jag tycker är snyggast), men kan få lg och samsung lite billigare just nu.

Sitter med en välvd samsung va skärm 1000r, och hade väl helst velat ha välvd i framtiden med. Men bevisligen enligt ovan skärmar är jag villig att bortse från det. 800r känns lite extremt.

Det ända kravet är oled egentligen. Samsung skärmen kan jag få billigare än LG.

Är ovan något värt att tänka på, eller är det bäst att satsa på nästa kommande generations oled? Känns som sweetspotten kommer hamna där, även med dual mode som ser ut att bli vanligare.

Jag har 3080, så prestanda mätmässigt är väl LG bäst, men vill även vara framtid säker, då är Samsung nyare...
PC lär jag uppdatera gradvis från nästa år, börjar med skärmen helt enkelt.

Hade ni valt Dual mode skärmen eller samsung skärmen om 32"?

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk

Var nyligen inne på att köpa Oled och kollade på LG (främst pga dual mode). Tänkte att en 4k-skärm vore trevligt och att pixlarna skalar bättre om jag väljer att köra med lägre upplösning.

Vad spelar du för spel? Kommer skärmen användas till annat än spel? Är 4k essentiellt och hur viktigt är uppdateringsfrekvensen? Vill du ha DP 2.1 eller räcker det med 1.4? Hur snabbt behöver du skärmen? Allt det påverkar såklart om du ska invänta kommande generation eller slå till nu.

I mitt fall slutade det med att jag köpte en Philips evnia för 6300kr (27”, 1440p, 360hz). Kändes mer passande för mina behov då jag mestadels spelar cs2 och jag tyckte att prisskillnaden inte kunde motiveras. Mer är ju alltid trevligare, men är nöjd med mitt val och tycker att jag fick ”mycket skärm” för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drinternet:

Var nyligen inne på att köpa Oled och kollade på LG (främst pga dual mode). Tänkte att en 4k-skärm vore trevligt och att pixlarna skalar bättre om jag väljer att köra med lägre upplösning.

Vad spelar du för spel? Kommer skärmen användas till annat än spel? Är 4k essentiellt och hur viktigt är uppdateringsfrekvensen? Vill du ha DP 2.1 eller räcker det med 1.4? Hur snabbt behöver du skärmen? Allt det påverkar såklart om du ska invänta kommande generation eller slå till nu.

I mitt fall slutade det med att jag köpte en Philips evnia för 6300kr (27”, 1440p, 360hz). Kändes mer passande för mina behov då jag mestadels spelar cs2 och jag tyckte att prisskillnaden inte kunde motiveras. Mer är ju alltid trevligare, men är nöjd med mitt val och tycker att jag fick ”mycket skärm” för pengarna!

Lånar tråden lite, kikar också efter en ny Oled skärm och kollat lite på Evnia 34M2C6500 34" Ultra Wide just nu 6.6k på Amazon.
Antar att den är exakt likadan som din föurtom ultra wide, har du varit nöjd så här några månader efter?

Vad finns det för andra alternativ? värt att vänta på en mer "high end" skärm inför blackfriday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Lånar tråden lite, kikar också efter en ny Oled skärm och kollat lite på Evnia 34M2C6500 34" Ultra Wide just nu 6.6k på Amazon.
Antar att den är exakt likadan som din föurtom ultra wide, har du varit nöjd så här några månader efter?

Vad finns det för andra alternativ? värt att vänta på en mer "high end" skärm inför blackfriday?

Tyvärr går det inte riktigt att dra en rak jämförelse mellan QD-OLED-paneler för tillfället då de tillhör olika generationer.
kolla in https://tftcentral.co.uk/articles/qd-oled-generations-infogra... (finns kanske för OLED/WOLED också) så ser du att 3440p ultra wide finns i två generationer där den första generationen har haft större problem med "oskärpa" på text pga pixelstrukturen än senare generationer.
Gen 2 är bättre men har fortfarande rätt låg PPI på 34" 3440p UW så det kan fortfarande upplevas som ett problem för vissa.

Gen 3 och Gen 4 är ytterligare bättre men det som ger best effekt för att slippa "oskärpa" är att köra med högre upplösning. 4k på 27" kommer upplevas bättre än 4k på 32", men kan också förminskas av att köra högra skalning i windows.

Jag slog till på Philips Evnia 32" 4k 240Hz (gen 3) tidigare i år och kör utan skalning i windows men jag har satt webläsaren på 125% för det gör texten mer lättläst då jag ofta sitter ganska långt ifrån. Jag själv upplever inte problemet med "oskärpa" men jag har sett att det finns dom som gör det.

Permalänk
Skrivet av topfuel:

Är fortfarande väldigt nöjd! Spelar dock endast i 1440p, tycker det blir för suddigt i 1080p (antar att skalningen inte är perfekt, men går säkert att göra skarpare om en är mer kunnig än jag.

Tycker också att skärmen är snyggare och mer stilren än vad bilderna ger sken av.
Det enda riktigt beklagansvärda är att standby-leden inte går att stänga av, vilket är irriterande då den lyser upp rummet var femte sekund på kvällen.

Svårt att sia något om black friday men jag tror som sagt att det är lite beroende på vad du är ute efter. Har dock svårt att se att en 4k-skärm kommer ned i samma prisnivå, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drinternet:

Är fortfarande väldigt nöjd! Spelar dock endast i 1440p, tycker det blir för suddigt i 1080p (antar att skalningen inte är perfekt, men går säkert att göra skarpare om en är mer kunnig än jag.

Tycker också att skärmen är snyggare och mer stilren än vad bilderna ger sken av.
Det enda riktigt beklagansvärda är att standby-leden inte går att stänga av, vilket är irriterande då den lyser upp rummet var femte sekund på kvällen.

Svårt att sia något om black friday men jag tror som sagt att det är lite beroende på vad du är ute efter. Har dock svårt att se att en 4k-skärm kommer ned i samma prisnivå, men man vet aldrig.

Jag letar efter en 1440p skärm så det är ingen fara. Frågan är om man ska slå till på en 4th gen Tandem Oled display istället dock?

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nära på att välja Envia, då det var rea på den. Jag insåg dock att jag hade en del poäng hos samsung, så för mig blev det G8'n jag länkade till. Minst sagt extrent nöjd! Massiv skillnad från min äldre VA panel.

Dock, var det 4k. Men ser bra ut även i 1440p (eller sänkt grafik på 4k)... Behöver definitivt ett nytt grafikkort haha.. Oh well, nästa års problem.

Som påpekat kan det vara VÄLDIGT smart att vänta till black friday i dagsläget, inte långt kvar trots allt. Eller annars avvakta till nästa generation som börjar hoppa upp i större utsträckning snart, med snabbare hastigheter och bättre hdr etc etc.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Jag var väldigt nära på att välja Envia, då det var rea på den. Jag insåg dock att jag hade en del poäng hos samsung, så för mig blev det G8'n jag länkade till. Minst sagt extrent nöjd! Massiv skillnad från min äldre VA panel.

Dock, var det 4k. Men ser bra ut även i 1440p (eller sänkt grafik på 4k)... Behöver definitivt ett nytt grafikkort haha.. Oh well, nästa års problem.

Som påpekat kan det vara VÄLDIGT smart att vänta till black friday i dagsläget, inte långt kvar trots allt. Eller annars avvakta till nästa generation som börjar hoppa upp i större utsträckning snart, med snabbare hastigheter och bättre hdr etc etc.

Bra poäng, Computersalg har den nya Gigabyte med 4th gen för 7.7k känns som ordentliga förbättringar med den nya generationen. Troligtvis kommer de dock inte va några rabatter på dem men de kanske kommer på de äldre generationerna då istället..