Bäst bang for the buck Nätagg?

Permalänk

Kommer ihåg när modulära seasonic och evga kostade runt 800 för 750watt och gick ibland få tag i även billigare.

Idag är det rejält höjda priser till marginell höjd kvalitet. Sen bra tester tyvärr är inte lika lätta komma över som de en gång varit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer ihåg när modulära seasonic och evga kostade runt 800 för 750watt och gick ibland få tag i även billigare.

Idag är det rejält höjda priser till marginell höjd kvalitet. Sen bra tester tyvärr är inte lika lätta komma över som de en gång varit.

Bristen på tester är ett problem definitivt, men jag tror inte att de där gamla PSUerna hade klarat det moderna Nvidias strömspikar.

Beroende på hur långt du backar så ÄR moderna nätenheter mycket bättre. Framförallt så är de effektivare vid låg förbrukning (för att uppfylla EU-krav) och min erfarenhet är att de lever längre också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Bristen på tester är ett problem definitivt, men jag tror inte att de där gamla PSUerna hade klarat det moderna Nvidias strömspikar.

Beroende på hur långt du backar så ÄR moderna nätenheter mycket bättre. Framförallt så är de effektivare vid låg förbrukning (för att uppfylla EU-krav) och min erfarenhet är att de lever längre också.

Har hittills inte sett en bättre nätagg som pajat för mig. Har ett rejält gammalt Corsair vx 550 watt som tuffar 24/7 i en server nu mer (så ingen max belastning förvisso).

Nuvarande kör jag en Seasonic fokus 750 watt köpt innan prisuppgången när evga inte var lika givet val längre.

Men sa inte de är vissa skillnader mot idag. Men du har troligen rätt att dagens klarar bättre ström spikar. Men mer effektiva gör inte mycket på elräkningen.

Tycker de något galet man måste lägga dubbla för samma kvalitet, om man nu inte väljer Corsair och deras budget agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Japanska kondensatorer så är det lugnt, ungefär.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Skrivet av JexxitS:

Nu är det snart lön, dvs på måndag, och då ska det köpas ny dator. Har efter många om och men tillslutt beslutat mig för samtliga delar, men lite ångest kvar när det gäller Nätagget.

Tänkte gå för 1000w direkt så man är lite framtidssäkrad.

Finns några jag kollat in mer på, först tänkte jag RM1000e, men efter att ha läst recensioner så verkar den knastra en del så den gick bort.

Sen har jag kolla på dessa två framförallt, vilken är bäst bang for the buck. Man vet ju att det går att lita på Seasonic, men Gamerstorm är ju typ 500 kr billigare vilket är passande för mig. Dock inte mkt recensioner alls så är mer en "chansning".
Eller ska man köra på något där emellan kanske?
Den vita Phanteks skulle passa fint i mitt vita bygge, iofs ser man inte nätagget från sidan, men ändå.

Oavsett vilken man väljer, hur stor skillnad blir det egentligen?

Seasonic Focus GX 1000w
Corsair SF1000 Platinum
be quiet! Pure Power 13M 1000w
Phanteks amp gh 1000w Platinum
Gamerstorm pn1000
NZXT c1000 1000w

Ska gå för ett 9070XT, 7800X3D, 32 gb RAM ifall det har någon betydelse när man väljer en PSU förutom Watten.

Cybenetics är nätets mest välrenommerade sida när det gäller nätaggregat, så innan man köper nytt bör man besöka sidan och läsa på lite.

Av nätaggregaten du listar så är Be Quiet! Pure Power 13M 1000W det bästa presterande, och det tystaste.

Skrivet av norrby89:

Värt att notera att Corsair psu'n är av minfre SF formatet, samt har själv dålig erfarenhet av dom då jag fick problem med mitt 750w som inte klarade av transienter från mitt 7900xt.

Jag körde med samma nätaggregat när jag körde PowerColor 7900 XTX Hellhound och hade inga problem.

Skrivet av Larrxi:

Med dagens priser är C1000 vinnaren med sina A+ och priset 1749.
Andra plats Pure Power 13 M A- och 1699 kr.

Inte alls. Be Quiet! Pure Power 13M 1000W är markant mycket bättre och tystare. Går inte ens över 15 dB vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uberklass:

Jag körde med samma nätaggregat när jag körde PowerColor 7900 XTX Hellhound och hade inga problem.

Och som nämnt innan så är det en incident, samt psun fungerar felfritt i en annan dator med ett 3060 ti så är förmodligen något som går på garanti men har inte behov av att få det fixat då den fungerar felfritt i datorn den driver just nu.

Visa signatur

here we go!