Moddare kör Doom på laddare

Permalänk
Melding Plague

Moddare kör Doom på laddare

Styrs med en ratt på sidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2035: Moddare kör Crysis på laddstation

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

2035: Moddare kör Crysis på laddstation

Bara om dem gör källkoden öppen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dom har väl lyckas köra Doom på 68000 på Amigor?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Verkligen wow!
Men ändå, en laddare med en Cortex-M3 kärna på 150 Mhz? Verkar galet överspecat. En vanlig Arduino tuffar i 16 MHz.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en del intressanta teorier om oss för Aliens eller nästa intelligenta livsform rotar igen våra kvarlämningar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

2035: Moddare kör Crysis på laddstation

Det som gör det möjligt att köra Dooom på allehanda enheter är att ID Software gjorde kodeb open source 1997 vilket gjort det möjligt att porta och modifiera spelet fritt.

Crysis är ju ön så länge closed source är är inte heller decompiled (om det någonsin händer) vilket gör att vi är fast med den utgåva vi har ochdet blir då väsentligt svårare att på konsiga saker då spelet "kräver" windows på kompatibel x86 hårdvara.
Det går ju komma runt detta med kompabilitets lager, modar etc. Men i grunden har du ändå samma spel från 2007.
Vore kul om de inför ett eventuellt Crysis 4 (hoppas crytech kommer ihåg att vi vill panga folk och inte aliens bara) släppte coden till crysis open source. Men då crytech inte går så bra finnansielt och de försöker sälja crytech motorn till andra utvecklare så håller jag inte andan i väntan på detta.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara om dem gör källkoden öppen.

Skrivet av hölmiz:

Det som gör det möjligt att köra Dooom på allehanda enheter är att ID Software gjorde kodeb open source 1997 vilket gjort det möjligt att porta och modifiera spelet fritt.

Crysis är ju ön så länge closed source är är inte heller decompiled (om det någonsin händer) vilket gör att vi är fast med den utgåva vi har ochdet blir då väsentligt svårare att på konsiga saker då spelet "kräver" windows på kompatibel x86 hårdvara.
Det går ju komma runt detta med kompabilitets lager, modar etc. Men i grunden har du ändå samma spel från 2007.
Vore kul om de inför ett eventuellt Crysis 4 (hoppas crytech kommer ihåg att vi vill panga folk och inte aliens bara) släppte coden till crysis open source. Men då crytech inte går så bra finnansielt och de försöker sälja crytech motorn till andra utvecklare så håller jag inte andan i väntan på detta.

Alltså, det var ett skämt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det kommer bli en del intressanta teorier om oss för Aliens eller nästa intelligenta livsform rotar igen våra kvarlämningar.

Jag undrar vad utomjordingarna kommer tycka om tentakelporr.

Just sayin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det som gör det möjligt att köra Dooom på allehanda enheter är att ID Software gjorde kodeb open source 1997 vilket gjort det möjligt att porta och modifiera spelet fritt.

Optimeringarna för att köra doom på enheter med väldigt begränsade hårdvara som RP2040 är faktiskt riktigt intressanta om man gillar hårdvarunära programmering som den gamla demoscenen...
https://kilograham.github.io/rp2040-doom/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar vad utomjordingarna kommer tycka om tentakelporr.

Just sayin.

Informationsvärdet är ibland stort på Swec, man lär sig nya saker hela tiden!

Permalänk
Medlem

Blivit någon slags hype att köra Doom på alla möjliga och omöjliga enheter.

Jag körde faktiskt Quake på min Nokia N80 för 20år sedan, så det så!

Permalänk
Medlem

Besviken på att det inte var något ljud. Lite spoltjut vid avfyrande av vapnet hade varit fett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Verkligen wow!
Men ändå, en laddare med en Cortex-M3 kärna på 150 Mhz? Verkar galet överspecat. En vanlig Arduino tuffar i 16 MHz.

Kan ju vara så enkelt som att kretsen hade vissa speciella funktioner som saknades i enklare kretsar som ändå gjorde det till ett kostnadseffektivt val? Eller att högre produktionskostnad uppvägdes av lägre utvecklingskostnad. Även om en Cortex M3 är overkill så är det fortfarande inte många kronor som en sådan kostar. Och en laddaren som kostar mer än 2000 kronor lär de ju inte räkna med att sälja i speciellt stora volymer.

https://www.ankernordics.com/products/a2345-anker-prime-charg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Verkligen wow!
Men ändå, en laddare med en Cortex-M3 kärna på 150 Mhz? Verkar galet överspecat. En vanlig Arduino tuffar i 16 MHz.

Priserna på "Cortex-M33" är ganska låg, exempel RP2350 (som är på Pico 2) ligger på 13,15kr på digikey.

Jag skulle tro att Synwit SWM34S är betydlig billigare då RP2350 har
Dubbla Arm Cortex-M33 eller Hazard3 RISC-V @ 150MHz
520KB SRAM
medans SWM34S har en "STAR-MC1" vilket verkar vara en special variant av "Cortex-M33".
och endast 64kB Ram dock verkar den ha ett internt flash på 512kB.

Jag skulle tro att displayen kostar mer än vad cpu, ram och flash tillsammans.

Och för att få animeringar att flytta på så behövs det lite cpu kraft.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Väcker gamla minnen. Minns att det går att köra på Touch Baren på en MacBook Pro.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar vad utomjordingarna kommer tycka om tentakelporr.

Just sayin.

Tror faktiskt det bara kallas porr där

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Priserna på "Cortex-M33" är ganska låg, exempel RP2350 (som är på Pico 2) ligger på 13,15kr på digikey.

Jag skulle tro att Synwit SWM34S är betydlig billigare då RP2350 har
Dubbla Arm Cortex-M33 eller Hazard3 RISC-V @ 150MHz
520KB SRAM
medans SWM34S har en "STAR-MC1" vilket verkar vara en special variant av "Cortex-M33".
och endast 64kB Ram dock verkar den ha ett internt flash på 512kB.

Jag skulle tro att displayen kostar mer än vad cpu, ram och flash tillsammans.

Och för att få animeringar att flytta på så behövs det lite cpu kraft.

Jag har inte koll på alla varianter av ARM-microprocessorer som du. Vet att Teensy-varianterna av Arduino som ju just använder ARM-processorer som kan tuffa på i hastigheter uppemot 600 MHz, kan göra native floating point beräkningar m.m. är rätt dyra, i vart fall i Teensy-paketering. Men då får man ju med hela utvecklingsmiljön osv i det priset (Teensyduino) och en enormlt kapabel processorkapacitet. Men uppenbarligen finns det lågprisvarianter av ARM också som är prisvärd och kapabla.
Sitter själv just nu och försöker få ner en implementation av en Force Feedback Yoke ("flygplansratt" a'la Cessna) med två directX joystick-axlar med kalibreringsfunktioner och inställningsapi m.m. på en Arduino Micro Pro på 32 KB flashminne. Vi snackar svångrem och tvångströja för att få in det.