Accesspunkt/Brygga problem med hastiget.

Permalänk
Medlem

Accesspunkt/Brygga problem med hastiget.

Är inte speciellt hightech så vänder mig till proffsen!

Det är så att min hyresvärd inte har installerat fiber till huset och kopparnätet valde dom att lägga ner då (vad jag antar är att det inte finns någon ekonomisk vinning för dom). Men då köpte vi in accesspunkt/brygga(Märke: Ubiquiti max range på 5km ) för att skicka internet från ett hus som har 500/500 ca 1km bort. Och från start så funkade det kanon, vi fick ut 497/497 med 8 MS när vi gjorde en bredbandskoll. Spelat counter-strike utan problem men från ingenstans så började problemen.. vi fick hastigheter som 10/10, 10/30, 60/30 och så vidare. Tänkte först om det var för att träden blommade och störde signalen men vi har rak fin väg mot mottagaren.

Kan jag göra några tester? Försöka ändra något för att få det bättre? Kan man testa en router? Ladda ner drivers till routern?

Kanske är lite flummigt men uppskattar alla tips och tricks ni har.

Tack för visat intresse, skål på er! <3

*****UPDATE*****

Bredbandet från där vi skickar har 500/500 och som sagt så när vi installerade det här för ca 6 månader sedan så gick allt smärtfritt och vi fick ut 497/497 & 8 ms. Alla internet kablar är av Cat 6 och vi har pressat dom själva.

Hus 1: Har en netgear nighthawk x6 r8000 som router och sändaren är oklar men det var en värre modell från märket UniFi. På sändaren och mottagaren har vi iaf 3/3 på signal styrka och som jag skrev tidigare fri sikt.

Hus 2: Har en Asus RT-AC87U som router.

Den som hjälper mig lösa problemet vinner en ritning i paint!

Förtydliga så jag kan få bättre hjälp.
Permalänk
Medlem
Skrivet av H0nka:

Det är så att min hyresvärd inte har installerat fiber till huset och kopparnätet valde dom att lägga ner då (vad jag antar är att det inte finns någon ekonomisk vinning för dom). Men då köpte vi in accesspunkt/brygga(Märke: Ubiquiti max range på 5km ) för att skicka internet från ett hus som har 500/500 ca 1km bort. Och från start så funkade det kanon, vi fick ut 497/497 med 8 MS när vi gjorde en bredbandskoll. Spelat counter-strike utan problem men från ingenstans så började problemen.. vi fick hastigheter som 10/10, 10/30, 60/30 och så vidare. Tänkte först om det var för att träden blommade och störde signalen men vi har rak fin väg mot mottagaren.

Kan jag göra några tester? Försöka ändra något för att få det bättre? Kan man testa en router? Ladda ner drivers till routern?

Exakt vad för modell är det ni har?

Permalänk
Medlem

Hur är sändarsidan inkopplad, via en "kompis" eller direkt på infrastrukturen i det huset? Är det någon router inblandad någonstans, eller är det flera enheter inpluggade i tjänstefördelaren? Sedan, hur ser det ut efter länken, routers, switchar etc?

Permalänk
Medlem

På 1000 m blir 1 mrad avvikelse 1 m fel. 1 mrad är 0,058 grader.

Med andra ord är det svårsiktat och om blåst eller annat påverkat positioneringen av någon av antennerna så får det antagligen effekt.

Kontrollera siktet?

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterar min text och försöker vara tydligare med allt! <3

Permalänk
Medlem

Har ni isolerat problemet till den trådlösa länken?
Dvs hur funkar hastigheter/ping från huset som har bredbandet?
Funkar det lika dåligt där så är det ju troligen inte trådlösa länken som är problemet!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av H0nka:

*****UPDATE*****

<Uppladdad bildlänk>

Bredbandet från där vi skickar har 500/500 och som sagt så när vi installerade det här för ca 6 månader sedan så gick allt smärtfritt och vi fick ut 497/497 & 8 ms. Alla internet kablar är av Cat 6 och vi har pressat dom själva.

Hus 1: Har en netgear nighthawk x6 r8000 som router och sändaren är oklar men det var en värre modell från märket UniFi. På sändaren och mottagaren har vi iaf 3/3 på signal styrka och som jag skrev tidigare fri sikt.

Hus 2: Har en Asus RT-AC87U som router.

Den som hjälper mig lösa problemet vinner en ritning i paint!

Är det verkligen fri sikt och antennerna är korrekt riktade ?
När det handlar om 1000 m så blir signalen ca 12 m bred på vidaste stället (Freznel zon) så det får inte heller finnas hinder inom zonen.
Det är också lite oklart om du gjort en brygga med 2 Ubiquiti enheter elelr om du bara har en som kommunicerar mot en vanlig inomhusrouter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen fri sikt och antennerna är korrekt riktade ?
När det handlar om 1000 m så blir signalen ca 12 m bred på vidaste stället (Freznel zon) så det får inte heller finnas hinder inom zonen.
Det är också lite oklart om du gjort en brygga med 2 Ubiquiti enheter elelr om du bara har en som kommunicerar mot en vanlig inomhusrouter.

Det är ett paket vi köpt med 2 st Ubiquiti som sitter på taket på vardera hus, Vi får ut full styrka på dom (3/3 gröna pluttar på baksidan på dom) När vi jag pingar routern som vi skickar allt internet ifrån så får har vi 3ms/6ms/2ms/2ms enligt CMD.

Enligt google maps är det 232m fågelvägen och vi har klar sikt så man kan se båda antennerna från båda ställen.. Sen är det väl ett hustak ca 5m ner på mitten av den sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har ni isolerat problemet till den trådlösa länken?
Dvs hur funkar hastigheter/ping från huset som har bredbandet?
Funkar det lika dåligt där så är det ju troligen inte trådlösa länken som är problemet!

När vi pingar så får vi ut:
Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=4ms TTL=63
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=2ms TTL=63

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 4ms, Average = 3ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0nka:

När vi pingar så får vi ut:
Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 4ms, Average = 3ms

Från vart körs ping där, och vilken enhet är 192.168.1.1 i det här fallet, är det routern i hus 2 eller hus 1?
Om ping där körs från dator i hus 2 till router i hus 2 så säger den ju ingenting hurvida trådlösa länken har problem.

För att kolla om det är problem på trådlösa länken, kör ping/hastighetstest mellan en dator i hus 2 och routern eller dator i hus 1.

Får dom ut full hastighet i hus 1, samt bra ping, mot bredbandskollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Från vart körs ping där, och vilken enhet är 192.168.1.1 i det här fallet, är det routern i hus 2 eller hus 1?
Om ping där körs från dator i hus 2 till router i hus 2 så säger den ju ingenting hurvida trådlösa länken har problem.

För att kolla om det är problem på trådlösa länken, kör ping/hastighetstest mellan en dator i hus 2 och routern eller dator i hus 1.

Får dom ut full hastighet i hus 1, samt bra ping, mot bredbandskollen?

Allt funkar kanon i Hus 1 där fiber är indraget. Jag pingar från min dator som är i hus 2. Jag pingar routern i hus 1 och resultatet är redan postat. Är det skitluddigt eller hänger du med?