AMD: ARM inte effektivare än x86

Permalänk
Melding Plague

AMD: ARM inte effektivare än x86

Under ett samtal på IFA-mässan talade AMD bland annat om ”myten” att ARM är effektivare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

om man pratar på Windows fronten ja.
men på Mac och ipad och iphone. där allt är optimerat. där suger x86 i jämförelse.

Permalänk
Medlem

"AMD: Snapdragon X inte effektivare än x86"

Fixade till rubriken!

Ser än så länge inget skäl till att använda ARM (läs Snapdragon X) för att köra Windows-applikationer gjorda för x86_64. Snapdragon X var en besvikelse redan när den släpptes!

Däremot kommer jag inte att överge Apple Silicon, då macOS och "alla" program numera är optimerade för just ARM64 samt Metal (Apples motsvarighet till DirectX).

Edit:
Snapdragon X2 Elite är på väg:
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/qualcomm-snap...

Känns dock fortfarande rätt klen för att kunna få fart på utvecklingen av ARM64-applikationer till Windows.

Fortfarande saknar vad jag vet exempelvis nära nog samtliga Adobe-programvaror stöd för ARM64, såsom Premiere Pro, After Effects, InDesign, Illustrator etc. (även Lightroom Classic?)

https://www.windowscentral.com/software-apps/adobe-native-sup...

Permalänk
Medlem

Suck, effektivitet beror väl på vad man optimerar koden för och/eller vilken kod som ska köras på arkitekturen?

Beroende på sammanhang kan x86 vara effektivt, ARM kan vara effektivt, PPC och VLIW kan vara effektivt (nåja), etc. Samtliga arkitekturer som används idag är i praktiken uråldriga skapelser som det plåstrats på en oändlig mängd tillägg. För alla som prompt ska försvara den ena eller den andra - det gäller både x86 och ARM.

Nå, äpplen och päron blir det någonstans, men antar att kommentarerna kommer att fyllas av RISC-riddare och CISC-diton oavsett, som tycker det minsann är enkelt och självklart vad som är "bra" och "dåligt". Som vanligt.

Men äsch, låt oss gå över helt till FPGA-baserade lösningar så vi kan köra så gott som vilken arkitektur vi vill i stället, då kan vi prata effektivitet... eller hur det nu var. 😅

Permalänk

Cherri picking, förkortat text till en fras osv.

Det klassiska problemet att det är svårt att få något gammalt anpassat för gamla behov vara optimerat för helt nya behov. Det är ofta bätttre rent optimerat att börja om från början, precis som Apple har gjort hur många gånger som helst. Nackdel är att det kostar att börja om från början i form av bristande kompilatet.

Men som vissa brukar säga, precis allt i hela världen som går att programmera så har senaste macOS Sonoma de allra bästa programmeringsverktygen för detta. Och idag programmeras i princip allt från macdatorer och körs på macservrar;-)

Permalänk
Medlem

Jag har en MacBook Pro M4 och jag upplever den som snabb, effektiv, tyst (fläkten står i regel still) och batteriet håller länge. Men jag har tydligen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fixade till rubriken!

Ser än så länge inget skäl till att använda ARM (läs Snapdragon X) för att köra Windows-applikationer gjorda för x86_64. Snapdragon X var en besvikelse redan när den släpptes!

Däremot kommer jag inte att överge Apple Silicon, då macOS och "alla" program numera är optimerade för just ARM64 samt Metal (Apples motsvarighet till DirectX).

Edit:

Känns dock fortfarande rätt klen för att kunna få fart på utvecklingen av ARM64-applikationer till Windows.

Fortfarande saknar vad jag vet exempelvis nära nog samtliga Adobe-programvaror stöd för ARM64, såsom Premiere Pro, After Effects, InDesign, Illustrator etc. (även Lightroom Classic?)

Väldigt synd att Apple inte kunde vara med i Vulkan, utan istället behövde hitta på ett eget språk. Inte som att spel på Mac är någon stor grej heller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Fixade till rubriken!

Edit:

Fast inte ens det är ju sant och vet AMD.

En produkt som blev väldigt dåliga nyheter för Qualcomms intåg på Windows-marknaden var Lunar Lake. Frågan är hur mycket Intel gjorde denna just för att ha ett bra svar, Qualcomm var lite korkade i att de började prata om sin Windows-plattform flera år innan introduktion så ett bra svar kunde förberedas.

Problemet med Lunar Lake är att Intel själva sagt att den kretsen är så dyr och avancerad att det kommer vara en "one-off". Snapdragon X är fortfarande mer effektiv än AMD/Intels "vanliga" laptop-kretsar.

Det AMD "glömmer" här är att de bara jämför batteritid samt prestanda som de vet till nära 100 % mäts när man kör på nätström. "Tricket" både AMD och Intel tar till som gör att de numera faktiskt har riktigt bra batteritid är att deras mobilkretsar inte presterar i närheten lika bra på batteri som på nätström

Även här är Apple dock i särklass. Förutom att deras CPU är världens snabbaste sett till single-thread så har de i praktiken identisk prestanda på batteri som på nätström, Qualcomms Snapdragon X ser en liten försämring (kanske en Windows grej?).

Skrivet av Pettson88:

Suck, effektivitet beror väl på vad man optimerar koden för och/eller vilken kod som ska köras på arkitekturen?

Beroende på sammanhang kan x86 vara effektivt, ARM kan vara effektivt, PPC och VLIW kan vara effektivt (nåja), etc. Samtliga arkitekturer som används idag är i praktiken uråldriga skapelser som det plåstrats på en oändlig mängd tillägg.

Nå, äpplen och päron blir det någonstans, men antar att kommentarerna kommer att fyllas av RISC-riddare och CISC-diton oavsett, som tycker det minsann är enkelt och självklart vad som är "bra" och "dåligt". Som vanligt.

Men äsch, låt oss gå över helt till FPGA-baserade lösningar så vi kan köra så gott som vilken arkitektur vi vill i stället, då kan vi prata effektivitet... eller hur det nu var. 😅

Fast nu är just ARM64 ihop med RISC-V unika i att de inte är uråldriga skapelser, utan de är just nå de enda ISA som bl.a. designats efter man började för lite konsensus i bra regler för lämplig hantering av minneskonsistens i programspråk när man jobbar med flera OS-trådar.

Första versionen av specifikationen för RISC-V och ARM64 kom båda 2011. D.v.s ARM64 är, till skillnad från x86, en modern ISA designad from scratch med flera viktiga sker vi lärt oss om multicore, en värld där RAM hamnar allt längre efter i latens jämfört med hur mycket CPUn kan processa per cykel etc.

ARM64 är inte en utökning av tidigare 32-bit ARM som skapades på 80-talet. Arm hade insikten och modet att inser just hur mycket "gammal junk" som de dragit på sig under åren, så man skapade en ny ISA från scratch. De tidiga ARM64 CPU-modellerna hade stöd för att avkoda två olika ISA, de hanterade både ARM64 och traditionella 32-bit Arm.

Alla högpresterande ARM64 designer är idag ARM64 only. Och här bör nog AMD fundera lite på vad de påstår givet att vi nu är i ett läge där Apple, Qualcomm och även Arm nu alla har en toppmodell som klår AMD/Intels toppmodeller med 30-40 % i perf/Hz.

Något gör att ARM64 baserade CPU-designer skalar långt bättre till väldigt breda mikroarkitekturer. Endera har Apple, Qualcomm och Arm långt smartare ingenjörer, eller så kanske problemet ligger i något som är gemensamt för (Apple, Qualcomm, Arm) resp. (AMD, Intel)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag har en MacBook Pro M4 och jag upplever den som snabb, effektiv, tyst (fläkten står i regel still) och batteriet håller länge. Men jag har tydligen fel.

Din dator kan vara snabb effektiv tyst och med bra batteritid även om andra datorer också är det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast inte ens det är ju sant och vet AMD.

Men är det inte dags att se verkligheten?

Windows ARM satsning nu för något år sedan var ju en katastrof (som det talas väldigt tyst om), dina inlägg börjar bli lite i stil med "i år är året då Linux slår igenom på skrivbordet..." (oftast med hänvisning till att det är "tekniskt" överlägset).

Det är möjligt att ARM är överlägsen, (Windows) marknaden har, för stunden i alla fall, sagt att dom inte vill ha den.

Skrivet av Yoshman:

Och här bör nog AMD fundera lite på vad de påstår givet att vi nu är i ett läge där Apple, Qualcomm och även Arm nu alla har en toppmodell som klår AMD/Intels toppmodeller med 30-40 % i perf/Hz.

Och den dagen människor köper datorer baserat på bäst perf/Hz, så kanske du får rätt.

Jag känner exakt 0 människor som fattar köpbeslut på perf/Hz, men alla är olika, och saker förändras.

Permalänk
Hjälpsam

Oväntat att AMD och Intel försvarar x86 med näbbar och klor.
Hur utbrett är ARM64 till Linux?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag bemödar mig knappt att svara, då jag visste att försvarstalet skulle komma från dig.

AArch64 har sin grund i ARMv8, som kom 2011 och började utvecklas 2007, som i sin tur är baserad på tidigare iterationer, ARMv7 etc. (Förvisso med flera radikala förändringar, men sådana har funnits i x86 utvecklingshistoria också. Eller för den delen PPC.)
Så jodå, ARM64 är precis som nuvarande x86-64 ett torn med basen byggd för flera decennier sedan.

RISC-V är förhållandevis "ny" ("bara" 15 år gammal), och vart den ISAn tar vägen får vi se. Intressant, visst, men glhf att bygga ett ekosystem för den, älskar alla goa prognoser som säger att den ska ta allt mellan 25% och 50% av marknaden inom de närmaste ~5 åren. Källa: RISC-V bl.a. Heh, lika opartiskt som AMD här. Omdia ligger på mer "blygsamma" 25% beräknat, utan att hänvisa till egentligen något annat än en beräknad exponentiell tillväxtprognos. Visst får man tro på sånt om man vill.

Men återigen, precis som jag skrev, jag orkar inte ta diskussionen med sådana som ska stå på barrikaderna konstant. Men för all del, fortsätt du om du vill. Dina spekulationer, teorier och antaganden tänker jag inte ens svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alla högpresterande ARM64 designer är idag ARM64 only. Och här bör nog AMD fundera lite på vad de påstår givet att vi nu är i ett läge där Apple, Qualcomm och även Arm nu alla har en toppmodell som klår AMD/Intels toppmodeller med 30-40 % i perf/Hz.

Har varit med i IT-branschen sen -94 och har sett samma sak flera gånger. När man hamnar på efterkälken så börjar marknadsfolket gasa och då kommer uttalanden som de från Amd nu: "Jooho, vi är visst bra!". Skulle säga att det är en rätt bra indikator om var man befinner sig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har varit med i IT-branschen sen -94 och har sett samma sak flera gånger. När man hamnar på efterkälken så börjar marknadsfolket gasa och då kommer uttalanden som de från Amd nu: "Jooho, vi är visst bra!". Skulle säga att det är en rätt bra indikator om var man befinner sig.

Helt rätt, AMD kunde aldrig komma tillbaka från katastrofen Bulldozer... med samma ISA dessutom. Och Intels Prescott var ju också ett otroligt steg framåt i utvecklingen. /s

Komiskt att tro att utveckling är en spikrak väg uppåt hela tiden, och att allt "nytt" (som egentligen kanske inte är helt nytt, se ovan) per automatik är bra. Kul när det finns konkurrens och olika utvecklingsvägar, men det är bisarrt hur många som ser det så svart och vitt, och stirrar sig blinda på just det de anser vara det bästa.

Najs om individer eller organisationer hittar det som funkar för dem och/eller för stunden iaf, kör på, för all del. Betyder inte att det är det bästa sedan skivat bröd på ett bräde.

Permalänk
Medlem

Det är vansinne att köra Windows på ARM-datorer. Det leder nästan alltid till kompatibilitetsproblem, eftersom de flesta program är byggda för x86 och måste köras via emulering. Dessutom saknar ARM en standardiserad BIOS/UEFI-modell, vilket gör att varje tillverkare måste leverera en anpassad firmware och Windows-image för just sin hårdvara.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Eller som Apple med deras AI, jag väntar forfarande på funktionerna som de pratade om vid releasen av min iPad.

Problemet idag när det gäller x86 vs Arm, Windows vs något annat etc. Är att vi går emot en utveckling åt hållet software as service. Vi på användarsidan kan i princip ha vad som helst, de program som vi använder exekveras ändå inte på våra datorer.

Jag tycker mig tydligt se detta på systemutvecklare idag, frågar man vad de har för laptop så säger vissa att laptopen är svart eller grå, knappt mer än detta vet vissa ej idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Oväntat att AMD och Intel försvarar x86 med näbbar och klor.
Hur utbrett är ARM64 till Linux?

På serversidan? Vanligt sedan ett antal år och växande, framförallt drivet av de stora molnleverantörerna. Mycket mindre populärt för on-premise-prylar men där är det väl också oftare legacygrejer som kanske bara finns till x86 som körs.

I telefoner? Totalt dominerande, men det är förmodligen inte den typ av enhet du tänkte dig.

I IoT/appliance-prylar? Vanligt, men även andra arkitekturer är ju populära inom det området. x86 är väl däremot i princip obefintligt.

På skrivbordet? Ovanligt * ovanligt = nästan obefintligt, typ. Mycket till följd av begränsat utbud av relevant hårdvara som inte är nedlåst till att endast köra något specifikt system samt i viss mån avsaknad av drivrutiner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Amd kan ju visa en mobil som är bättre är lila bra som en telefon med arm och så räknar jag in prestanda och batteri. Jag torr det när jag ser det. Självklart försvarar amd x86

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phiphler:

Väldigt synd att Apple inte kunde vara med i Vulkan, utan istället behövde hitta på ett eget språk. Inte som att spel på Mac är någon stor grej heller.

Vad menar du med "apple inte kan vara med i vulkan"?
Alla får använda Vulkan mig veterligen. Finns till en hel uppsjö olika plattformar. Jag vill påstå att det inte finns något hinder här.

Tänker du på att apple inte får vara med i Khronos group som äger och driver Vulkan APIet?
Vad jag kan se har de varit med sedan start där och är fortsatt involverade. Så apple är med!
https://www.khronos.org/members/member_list

Jag skulle snarare beskriva det såhär:
"Väldigt synd att Apple inte kunde ville använda Vulkan, utan istället behövde ville hitta på ett eget API för grafiken.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Önskar AMD kunde förklara varför en iPad M4 på batteri med i princip obefintlig kylning är 10% snabbare(geekbench 6) än en desktop med 9950x3d med AIO kylning och nätström.

Permalänk
Medlem

En kanske lustig fråga.
Skulle AMD och Intel vinna något på att ta bort x86-delarna och enbart behålla x64 i sina CPUer?
Skulle detta förbättra något?
IPC, mer energieffektivt?

Jag menar det är väl ändå bara 64-bitars som gäller nu?
Så varför inte ta bort allt som inte är det?
(kanske rent av ett krav som Microsoft kan lägga till för Windows 12.... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

om man pratar på Windows fronten ja.
men på Mac och ipad och iphone. där allt är optimerat. där suger x86 i jämförelse.

Varför inte tvärtom? Mac, ipad och iphone suger för det är inte optimerat för x86 och för MacOS/iOS bara.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En kanske lustig fråga.
Skulle AMD och Intel vinna något på att ta bort x86-delarna och enbart behålla x64 i sina CPUer?

Det är lagt på hyllan, kallades X86S https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-termina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det är vansinne att köra Windows på ARM-datorer. Det leder nästan alltid till kompatibilitetsproblem, eftersom de flesta program är byggda för x86 och måste köras via emulering. Dessutom saknar ARM en standardiserad BIOS/UEFI-modell, vilket gör att varje tillverkare måste leverera en anpassad firmware och Windows-image för just sin hårdvara.

Har kört en Surface Pro med Arm i ett halvår som test på företag och måste säga att den har fungerat oerhört bra. Dockningsstationer, tillbehör, appar osv, nästan allt har fungerat out of the box.
Sett ur ett företagsperspektiv så är det lite jobbigare då det blir ytterligare en app att paketera (arm) och frågan kan man få samma prestanda ur en X86 CPU så tror jag nog många kommer köra vidare för att slippa ha två plattformar att sköta om.

Permalänk

En kanske lustig fråga.

Problemet är följande:
Varför har så många x86 processorer och Windows x86/x64. Är det för att dessa produkter bäst passade för deras behov eller beror det på bakåtkompilatet med de mjuk och hårdvaror som de har?
Så att ta bort den viktigaste orsaken till varför folk väljer en produkt är inte det bästa.

X86 kommer dock dö ut och det är av orsaker som att allt fler använder mobil/surfplatta och det folk använder är främst plattformoberende webbtjänster som går att köra på allt med en modern webbläsare.

Jag tycker det är lite tråkigt utvecklingen är sådan att x86 desktop minskar men det är inget som direkt går att stoppa. Jag fascineras ofta över att så många som jobbar inom IT inte ens kan montera ihop en egen dator etc. När jag för länge sedan var ung, varenda elev i min klass monterade ihop sin egen dator, vissa hade dyrare eller billigare begagnad hårdvara. Men alla monterade ihop dem själva och bytte hårdvara.
Och utvecklingen går emot att folk inte ens vet vad de har för datorenheter som de jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det AMD "glömmer" här är att de bara jämför batteritid samt prestanda som de vet till nära 100 % mäts när man kör på nätström.

Visst är det så, men jag tänker även lite elakt på hur vanliga applikationer för x86_64 såsom valfritt spel eller exempelvis Adobe Lightroom Classic rullar på i Windows on ARM med Snapdragon X Elite.

Kan tillägga att just Adobe Lightroom Classic inte rullar på speciellt bra, med många funktioner helt trasiga.

Har lärt mig att ett OS inte är starkare än mjukvaran det kan köra. Och för mig missar Snapdragon X Elite målet helt. Kanske funkar som utvecklarmaskin eller surfdator, men den kan inte ersätta min MacBook på en enda punkt.

Älskar Apple Silicon och macOS, där Adobe och Affinity presterar långt bättre än motsvarande Windows x86-system.

Ang. hög TDP, då är även dessa till för att sänkas!

Vi vet hur dåligt Power Management (och allt däromkring) kan vara i Windows, vilket du delvis pekade på i senaste Geekbench-resultatet för Intel Core Ultra 7 365K.

Lite bara på benchmarks som jag kört själv

Var väldigt nära att klicka hem en Snapdragon X Elite igår, men det finns en anledning till att dessa finns i överflöd som returexemplar hos Elgiganten.

Permalänk
Medlem

En kanske lustig fråga.

Skulle AMD/Intel kunna göra en tekniskt bättre lösning om de bröt bakåtkompatibiliteten? Ja, säkerligen.
Men nu har de ju hamnat i en konkurrenssituation där just bakåtkompatibiliteten är den huvudsakliga anledningen att de är relevanta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

AArch64 har sin grund i ARMv8, som kom 2011 och började utvecklas 2007, som i sin tur är baserad på tidigare iterationer, ARMv7 etc. (Förvisso med flera radikala förändringar, men sådana har funnits i x86 utvecklingshistoria också. Eller för den delen PPC.)
Så jodå, ARM64 är precis som nuvarande x86-64 ett torn med basen byggd för flera decennier sedan.

Visst har de dragit erfarenheter från tidigare generationer, men AArch64 bryter mot ARMv7 på ett helt annat sätt än vad de olika X86-generationerna gör.

X86 har kommit med nya prefix för att introducera nya features.

• REX - extra RXB-bitar så man kunde ha 16(!) register och 64-bits-operationer.

• VEX - AVX

• EVEX - AVX512 och bredare AVX-operationer, 32 register och k-masken

• ??EX - nya encodings för APX

men all tidigare kod går fortfarande att köra.

Du säger "radikala förändringar" men med AArch64 klipps banden med ARMv7 helt. Man går från 16 till 32 register, skippar conditional execution, droppar Thumb helt. AArch64 är en ny ISA med annan instruktionskodning. Man tog de arkitekturmässiga sakerna som var bra från ARMv7, skar bort det som var mindre lyckat och byggde nytt på de grunderna. Det går inte riktigt att jämföra med X86 där 8086-DNAt fortfarande syns i instruktionskodningen och de senaste CPUerna fortfarande kan köra koden som skrevs 1978 (ja, ja, man kommer inte kunna köra kod från 1978 men det beror OS-versioner och andra problem, CPUn kan fortfarande exekvera koden).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Jag bemödar mig knappt att svara, då jag visste att försvarstalet skulle komma från dig.

RISC-V är förhållandevis "ny" ("bara" 15 år gammal), och vart den ISAn tar vägen får vi se. Intressant, visst, men glhf att bygga ett ekosystem för den, älskar alla goa prognoser som säger att den ska ta allt mellan 25% och 50% av marknaden inom de närmaste ~5 åren. Källa: RISC-V bl.a. Heh, lika opartiskt som AMD här. Omdia ligger på mer "blygsamma" 25% beräknat, utan att hänvisa till egentligen något annat än en beräknad exponentiell tillväxtprognos. Visst får man tro på sånt om man vill.

Men återigen, precis som jag skrev, jag orkar inte ta diskussionen med sådana som ska stå på barrikaderna konstant. Men för all del, fortsätt du om du vill. Dina spekulationer, teorier och antaganden tänker jag inte ens svara på.

Här är det helt objektivt sett ute i spenaten. Arms namngivning är rätt förvirrande.

ARMv7-A, ARMv8-A och ARMv9-A är alla namn på vad Arm kallar "architecture specification", det är INTE samma sak som en ISA-specifikation.

ARMv7-A innehåller enbart en ISA för 32-bit

ARMv8-A innehåller två ISA, en som är 64-bit och en som är 32-bit. Dessa är två distinkta ISA med helt inkompatibel binärkodning, d.v.s. Aarch64 (ofta benämnt ARM64) bygger inte alls på 32-bit Arm och skiljer sig på en rad fundamentala punkter.

ARMv9-A innehåller åter igen bara en ISA, här har man släppt 32-bit stödet.

2011 må vara ett tag sedan, men i detta kontext jämför vi ändå mot alternativ från 80-talet (32-bit Arm ISA) och 70-talet (x86). Ur den aspekten är det en extremt ny och modern ISA med långt mindre junk som hänger med.

Skrivet av walkir:

Visst är det så, men jag tänker även lite elakt på hur vanliga applikationer för x86_64 såsom valfritt spel eller exempelvis Adobe Lightroom Classic rullar på i Windows on ARM med Snapdragon X Elite.

Kan tillägga att just Adobe Lightroom Classic inte rullar på speciellt bra, med många funktioner helt trasiga.

Har lärt mig att ett OS inte är starkare än mjukvaran det kan köra. Och för mig missar Snapdragon X Elite målet helt. Kanske funkar som utvecklarmaskin eller surfdator, men den kan inte ersätta min MacBook på en enda punkt.

Älskar Apple Silicon och macOS, där Adobe och Affinity presterar långt bättre än motsvarande Windows x86-system.

Ang. hög TDP, då är även dessa till för att sänkas!

Vi vet hur dåligt Power Management (och allt däromkring) kan vara i Windows, vilket du delvis pekade på i senaste Geekbench-resultatet för Intel Core Ultra 7 365K.

Lite bara på benchmarks som jag kört själv

Var väldigt nära att klicka hem en Snapdragon X Elite igår, men det finns en anledning till att dessa finns i överflöd som returexemplar hos Elgiganten.

Och här lyfter du en annan viktig sak som AMD "glömde" nämna: finns fortfarande en del områden där Snapdragon X kommer få lite sämre effektivitet/prestanda då den inte kan köra "native ARM64" kod utan istället kör binäröversatt x86_64.

Det är ett problem som kommer minska/försvinna med tiden om ARM64 på Windows ska ha någon relevant chans att bli populärt. Hur stort/litet det problemet är idag beror på vad man gör. Specifikt för programutveckling fick ARM64 rätt snabbt native stöd även på Windows. Visual Studio, Visual Studio Code, Rider, C, C++, C#, Java, Go, m.fl. kompilatorer, git, webbläsare, MS Office finns alla redan idag med native ARM64 stöd.

För andra områden har det gått betydligt trögare, spel existerar knappt i ARM64 native version på Windows (ett viktigt hinder idag är att Steamworks saknar stöd för ARM64 Windows...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Något gör att ARM64 baserade CPU-designer skalar långt bättre till väldigt breda mikroarkitekturer. Endera har Apple, Qualcomm och Arm långt smartare ingenjörer, eller så kanske problemet ligger i något som är gemensamt för (Apple, Qualcomm, Arm) resp. (AMD, Intel)...

Jag skulle gissa på att en del av problematiken heter RFLAGS. Implicit flagsättning var säkert en bra ide på den tiden då köra instruktioner var det som var dyrt. I dagsläget känns det som en mindre bra idé. Man kan dölja mycket med register renaming, men det måste leda till en rejäl skopa extra komplexitet. Det kommer bli spännande att se vilka effekter APX ger. Intel skröt ju med 10% färre loads och 20% färre stores, men man kan misstänka att många av dessa skulle tas omhand på mikroarkitekturnivå och sedan kommer man byta kortare två-addressinstruktioner mot längre tre-addressinstruktioner. Vi får se vad det blir i slutändan.