AMD: ARM inte effektivare än x86

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om du stör dig på kunniga och entusiastiska inlägg om hårdvara är du kanske på fel forum? Bara en tanke.

X86-leverantörerna är rent objektivt i en svacka jämfört med andra just nu. De pressas till självförstörelsegränsen och kan ändå knappt hänga med i absolut prestanda. De är objektivt sett inte bäst teknik, men överlever ett tag på trögheten i decenniers wintel-dominans.

Det kan vända någon dag om det finns pengar till R&D men mängden pengar för x86-marknaden har peakat. Apple är värderat i runda slängar 10x AMD och Intel sammanlagt, Qualcomm har passerat intel. Vem har råd att betala TSMC mest för sina chip framöver?

Servermarknaden växer men x86-andelen minskar, alla stora molnoperatörer har egna chip som de använder mer och mer. Det känns onekligen som uppförsbacke.

Helt rätt, jag ska genast återgå till att låta fanboisim (tur att det finns en, och bara en, datavetare som talar om för oss övriga stackare hur vi ska tycka och tänka) och kejsarens nakenhet (källor, saklig grund och perspektiv är ju trots allt onödigt för datavetare) frodas.

Analyser är intressanta, från insatta än mer, det betyder inte att de alltid har rätt. Eller fel, för den delen.

Heh, "rent objektivt" går det kass för RISC-V också, då de "bara" har ett marknadsvärde på ~$1,75 miljarder. Jämfört med ARM och x86 är det ju jäkligt lite. Det går att vrida och vända på statistik in absurdum för att få fram sin poäng. (Ja, jag valde medvetet olika statistiker i jämförelsen just för att få fram en poäng.)

Nåja, grattis att du lyckades krama ur ett svar ur mig, I guess. Det här lär inte leda någonstans.
Vi kan lika gärna ha en diskussion om Mac eller PC är mest framgångsrikt, vilken spelkonsol som är "bäst" eller något liknande. Det går att framföra otaliga tekniska poänger i de diskussionerna också, men att ha "objektivt" rätt? Heh. Jovisst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker folk krånglar till det.
Inom precis alla områden så kommer en produkt som är framtagen för gamla behov och krav, tillverkad med gammal teknik, att ha väldigt svårt att vara lika optimerad som en produkt skapad för dagens behov och krav

Det ligger förstås mycket i det, men jag tror inte det finns någon teknisk vägg för x86 som gör det omöjligt att komma vidare. Det har hänt förut när man trodde det var kört - P4 ersattes av nytänket Core som var helt överlägset, AMD kom från det blå med Zen och tog kronan från ett stagnerat Intel.

Att Apple överhuvudtaget körde intel i en period berodde faktiskt på en liknande situation. Historien upprepas kan man säga.

IBM's POWER-chip var så glödheta att de inte längre kunde användas för laptops. Sista torn-mac'en med POWER var vattenkyld.
Intels processorer, som växte fram på en marknad som genererade mer pengar, blev till slut överlägsna för Apples ändamål, så de bytte.

Några år senare var Intel i exakt samma läge som IBM. Intels processorer blir för varma, drar för mycket ström. Apples egna processorer, som växte fram på en marknad som genererade mer pengar, blev till slut överlägsna för Apples ändamål, så de bytte igen.

När Apple dumpade IBM hade Steve Jobs en presentation där han sade att det som betyder något är prestanda per watt, inte prestanda i sig. Både Intel och AMD verkar ha glömt det tyvärr. Men inte minst Lunar Lake visar ju att det kanske inte är permanent kört, det kan finnas vägar att gå fortfarande.

Största problemet jag ser är inte tekniken i sig utan att det inte kommer in tillräckligt med pengar till x86 längre, och det är en krympande marknad. Ekonomerna som styr Intel och AMD kommer lockas att bara mjölka x86 med så lite investeringar som möjligt, eftersom det krafttaget som krävs för att vända utvecklingen inte kan räknas hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Helt rätt, jag ska genast återgå till att låta fanboisim

Då går du åt fel håll skulle jag säga, du borde kliva ur fanboyismen istället.

Det som @Yoshman säger är ju inte fel rent faktamässigt, för i så fall hade du ju kunnat bemöta det sakligt utan problem. Om du personligen är ointresserad av processorer från andra än Intel och AMD kan du väl bara scrolla vidare när alternativen nämns? Finns ju många av oss som är trötta på stagnationen inom PC-industrin och hoppas på att det skall hända något kul snart, oavsett vem som levererar det. Moderkort och cpuer från Qualcomm och Nvidia på inets datorkomponentmeny vore exempelvis askul.

Skulle AMD eller Intel trolla med knäna och släppa ett dunderchipp som helt parkerar ARM-varianterna är jag övertygad om att vi får höra det upprepade gånger från mr Y också, vilket är som det bör på ett forum som detta!

Permalänk
Medlem

När det gäller en bärbar-dator så är den så mycket mer än processorn (och SoCn är så mycket mer än bara processorn) när det kommer till effektförbrukning (och prestanda).

Qualcomms kretsar för bärbara ARM för Windows har inte särskilt stark GPU ihop med sina drivrutiner, sånt som deras egna NPU (eller ISP) har idag ingen större roll i Windows-världen.

Så i slutändan spelar det inte så stor roll att Intel och AMD ligger efter när det gäller att optimera för batteridrift, att GPU eller I/O drar mycket mer ström (än på en telefon) och dessutom när du kör lätt last på en laptop drar skärmen stor del av förbrukningen.

De flesta bärbara med Snapdragon X Elite paras ihop med en vanlig NVMe SSD och alltså samma NVMe SSDer vi kör på desktop, ram är inte on-package (och har heller inte högre bandbredd än konkurrenterna) och att del av WiFi-kretsen är inbyggt i SoC (vilket också Intel har i Lunar Lake) har i formfaktorn bärbar heller inte någon stor betydelse. Fast det gäller ju att du vill använda den bärbara som dator – annars är en ARM SoC i en platta med Android bättre om du bara vill surfa och titta på video.

Pengar är knappast problemet då en AMD eller Intel SoC för en bärbar har en stor marknad medan en ARM SoC tänkt för high-end telefoner eller surfplattor ska konkurrera med en handfull andra leverantörer som gör samma sak. ARM Holdings omsättning är 4 miljarder USD och de står för CPU och GPU i stor del (utvecklingen) av kretsarna. Intel och AMD hade varit väldigt nöjda om de bara behövde lägga 2 miljarder USD på forskning och utveckling som ARM. Pengar och tillräckligt stora team har de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Då går du åt fel håll skulle jag säga, du borde kliva ur fanboyismen istället.

Det som @Yoshman säger är ju inte fel rent faktamässigt, för i så fall hade du ju kunnat bemöta det sakligt utan problem. Om du personligen är ointresserad av processorer från andra än Intel och AMD kan du väl bara scrolla vidare när alternativen nämns? Finns ju många av oss som är trötta på stagnationen inom PC-industrin och hoppas på att det skall hända något kul snart, oavsett vem som levererar det. Moderkort och cpuer från Qualcomm och Nvidia på inets datorkomponentmeny vore exempelvis askul.

Skulle AMD eller Intel trolla med knäna och släppa ett dunderchipp som helt parkerar ARM-varianterna är jag övertygad om att vi får höra det upprepade gånger från mr Y också, vilket är som det bör på ett forum som detta!

Det är inte jag som uttrycker en eller annan arkitekturs förträfflighet över en tredje vid varenda möjliga tillfälle (och gärna några till, räcker att titta på ungefär vilken tråd som handlar om processorer överhuvudtaget, eller ens närstående ämnen), så epitetet passar inte primärt på mig - men bra försök.

Jag hade också gärna sett en bredare marknad, men en flippad sådan (vilket det oftast låter som är målet - ARM, alternativt RISC-V *ska* ta över x86, så enkelt är det) är dock inte per definition bredare. Och jag är också såpass realistisk att jag inser att en bredare marknad kommer med en enorm mängd potentiella huvudvärkar - inkompatibilitet är väl den primära.

Och visst får du intala dig det sista om du vill, men baserat på hur posthistoriken ser ut gör jag en annan bedömning. Nåväl, tack för ett sansat svar, på riktigt. Jag blev väl lite mer irriterad än jag kanske borde, och då är det skönt att det inte spårar ur mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Analyser är intressanta, från insatta än mer, det betyder inte att de alltid har rätt. Eller fel, för den delen.

Fanboyismen får lätt övertag, men tror det även beror på att vi alla har olika värderingar.

Jag ser stora fördelar med Apple Silicon (ARM64) när jag kör optimerade appar. Men samtidigt så hänger även min 2-3 år äldre x86-laptop med bra sett till vad jag kan använder datorerna till med väloptimerade x86-appar.

Kombinera en x86-CPU med valfri APU/GPU, så glömmer nog de flesta bort hur "effektiv" Snapdragon X Elite är

Själv är jag tyvärr väldigt mycket för att inte förköpa mig rörande prestanda, utan allt är suboptimerat för just mina specifika ändamål.

Sen är jag väldigt säker på att min MacBook Pro 14" och Dell XPS 13 har nära nog har exakt samma effektförbrukning vid maximal last (sett till hela maskinen!).

En dator är lång med än en enstaka SoC/CPU.

Under Windows så tror jag däremot fortfarande att ARM64 har en väldigt lång väg att gå för att kunna bli ett seriöst alternativ till x86 för tyngre arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fanboyismen får lätt övertag, men tror det även beror på att vi alla har olika värderingar.

Jag ser stora fördelar med Apple Silicon (ARM64) när jag kör optimerade appar. Men samtidigt så hänger även min 2-3 år äldre x86-laptop med bra sett till vad jag kan använder datorerna till med väloptimerade x86-appar.

Kombinera en x86-CPU med valfri APU/GPU, så glömmer nog de flesta bort hur "effektiv" Snapdragon X Elite är

Själv är jag tyvärr väldigt mycket för att inte förköpa mig rörande prestanda, utan allt är suboptimerat för just mina specifika ändamål.

Sen är jag väldigt säker på att min MacBook Pro 14" och Dell XPS 13 har nära nog har exakt samma effektförbrukning vid maximal last.

En dator är lång med än en enstaka SoC/CPU.

Under Windows så tror jag däremot fortfarande att ARM64 har en väldigt lång väg att gå för att kunna bli ett seriöst alternativ till x86 för tyngre arbetsuppgifter.

Ja, för oavsett hur insatt (eller inte) någon är så är denne inte mer än människa. Precis som alla vi andra.
Och det är måååånga även proffsanalytiker och -tyckare som haft fel genom åren, och jag överreagerade väl lite baserat på hur jag själv ser på marknaden och de produkter, lösningar och ekosystem som utgör den. Vi får helt enkelt se vart utvecklingen tar vägen. Någon blir säkert nöjd/har rätt. Sen om det är "bra" eller "dåligt" - who knows. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det är inte jag som uttrycker en eller annan arkitekturs förträfflighet över en tredje vid varenda möjliga tillfälle (och gärna några till, räcker att titta på ungefär vilken tråd som handlar om processorer överhuvudtaget, eller ens närstående ämnen), så epitetet passar inte primärt på mig - men bra försök.

Så länge det är sanningen är det inte fanboyism resonerar jag, på sin höjd kan det vara tjatigt men varje dag är det någon som får informationen för första gången även om det inte är just dig.

Fanboyism för mig är om man böjer sanningen för "hemmalaget" eller om man stör sig på att "bortalaget" råkar vara tabelletta och någon tjatar om det. Nog om det dock.

Håller annars med om att bredare marknad vore bättre, men så länge x86 är låst till AMD och Intel är ju ARM ett bättre alternativ även ur den aspekten. x86 är låst till två bolag, Nvidia ville ju göra x86-processorer en gång i tiden men nekades. De nekades som tur är också att köpa ARM!

Det finns pga licensfriheten många fler som gör ARM-baserade processorer än x86, så möjligheterna för konkurrens är bättre om ARM får fotfäste på persondatorer.

Kompatibilitetsproblematiken gör att det troligen blir en "winner takes all" till slut. Intel var på mottagarsidan av den utvecklingen för 25 år sedan och slog ut Alpa, MIPS, PA-RISC m fl, nu kommer ARM från Apple, Qualcomm, Amazon, Microsoft och Google och intel är den gamla jätten som står för fall. Inte att det är kört än, men det ser onekligen mörkt ut.

Själv är jag mest orolig över att hemmabyggen och uppgraderingsbara datorer kommer gå i graven tillsammans med x86. Om lösningen på det är komponenter för ARM eller att intel/amd slår världen med häpnad med nästa generation x86 spelar ingen större roll.

Lite trött på att ha typ 2 kilo kylare som knappt kan hålla en tre generationer gammal intel under 100 grader är man ju, det får gärna lösas på ett eller annat sätt inför nästa burk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det som @Yoshman säger är ju inte fel rent faktamässigt..

Han har inte fel rent fakta mässigt, men det han säger blir ändå helt irrelevant, eftersom han fokuserar på något som konsumenter struntar i.

Det som är lite roligt är att han påminner väldigt mycket om @klk i tråden om C++, i alla inlägg han gör om ARM/Apple Silicon.

Skrivet av 0cool:

När Apple dumpade IBM hade Steve Jobs en presentation där han sade att det som betyder något är prestanda per watt, inte prestanda i sig. Både Intel och AMD verkar ha glömt det tyvärr.

Nu blir det ju inte sant för att Steve Jobs säger det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det finns pga licensfriheten många fler som gör ARM-baserade processorer än x86, så möjligheterna för konkurrens är bättre om ARM får fotfäste på persondatorer.

Kompatibilitetsproblematiken gör att det troligen blir en "winner takes all" till slut. Intel var på mottagarsidan av den utvecklingen för 25 år sedan och slog ut Alpa, MIPS, PA-RISC m fl, nu kommer ARM från Apple, Qualcomm, Amazon, Microsoft och Google och intel är den gamla jätten som står för fall. Inte att det är kört än, men det ser onekligen mörkt ut.

Som jag hintade till är det ju inte riktigt så enkelt i ARM-världen. Samsung? De använder ARM Holdings processor-ipkärnor, Amazon? Dito, Microsoft? Dito, Mediatek? Dito, Google? Dito, Qualcomm? Båda egen arkitektur och ARM Holdings, Nvidia? Deras senaste använder ARM Holdings men 2027 kanske de har sin egen arkitektur (eller custom som de kallar det) igen.

Är x86 möjligt att licensiera för andra och bygga in i sina produkter? Ja alla tre x86-licensinnehavare har gjort detta i någon mån. Finns givetvis en gäng anledning till att det inte alltid är lika intressant som ARM.

Sedan att Windows på ARM har det svårt har mångt och mycket med Qualcomm att göra som haft exklusivitet och själva lett mycket av utvecklingen. Samtidigt är inte grafik från ARM Holdings, Imagination eller Verisilicon/Vivante (tillsammans med Adreno) så intressant på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Han har inte fel rent fakta mässigt, men det han säger blir ändå helt irrelevant, eftersom han fokuserar på något som konsumenter struntar i.

Klart konsumenter hade brytt sig om de var informerade - AMD och Intel vill ha 7000+ kr för en processor som drar 300+ watt och kräver flera tusenlappar i kylkomponenter och chassi, när det bevisligen är möjligt att uppnå ungefär samma prestanda för typ en tiondel av effekten, ljudlös kylning och i ett chassi stort som ett ITX-nätagg. Att villigt lägga tusenlappar på AIO-kylare och chassifläktar för att få användbart luftflöde är något sjukt stockholmsyndrom, det är inte bra alls, det är kasst.

I en teknikentusiasts ögon är det ju plågsamt. Man är fast i sämre teknik på grund av ett fängelse skapat av legacymjukvara, samtidigt är spetsteknologin tillverkad av teknikbolagens motsvarighet till rymdimperiet. Så vill man ju inte ha det!

Dessutom är detta Sweclockers, inte Swekonsumenters, får man gnälla över utvecklingen någonstans är det här!

Skrivet av Xeonist:

Givetvis inte men det blir inte fel för att han sade det heller, han hade ju bevisligen rätt. Du kan inte köra oändligt med watt genom ett chip, så prestanda per watt är det som faktiskt betyder något i längden. SJ fattade det när det drabbade IBM för 20 år sen, nu drabbar det Intel och AMD också eftersom det är lika sant nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Är inte detta en stor nackdel som sällan talas om?

Förstår jag det rätt att operativsystemet då uppdateras av hårdvarutillverkaren (eller producenten av enheten) till skillnad från Microsoft vilket skulle innebära en relativt godtycklig begränsning likt den vi ser i Android idag?

Detta blir ju i så fall många gånger värre än det vida kritiserade TPM-kravet windows 11 har. Vad anser ni som kan mer än jag om detta?

Det är något man sällan pratar öppet om. Jag skulle bojkotta Windows och ARM – det leder till en inlåsning som många användare inte vill ha. Jag insåg detta när jag köpte en ARM-baserad SBC som alternativ till Raspberry Pi, och upptäckte att det inte längre släpptes uppdaterade Linux-distributioner för den. Samtidigt är det extremt krångligt att få Windows för ARM att fungera i praktiken, med begränsat drivrutinsstöd och dålig kompatibilitet med mjukvara.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Givetvis inte men det blir inte fel för att han sade det heller, han hade ju bevisligen rätt.

Nej, han hade bevisligen fel (hittills i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har kört en Surface Pro med Arm i ett halvår som test på företag och måste säga att den har fungerat oerhört bra. Dockningsstationer, tillbehör, appar osv, nästan allt har fungerat out of the box.
Sett ur ett företagsperspektiv så är det lite jobbigare då det blir ytterligare en app att paketera (arm) och frågan kan man få samma prestanda ur en X86 CPU så tror jag nog många kommer köra vidare för att slippa ha två plattformar att sköta om.

Så länge man använder standardlösningar och datorn fungerar som en enkel klient mot internet är det inga större problem. Men den dag Microsoft beslutar att förklara din hårdvara som end-of-life, eller om politiska beslut i exempelvis USA leder till restriktioner, riskerar du att förlora kontrollen. Därför är det viktigt att värna om digital suveränitet – att kunna köra fri programvara och själv bestämma över sin infrastruktur utan att vara inlåst i en leverantörs ekosystem.

Den dagen USA:s president får för sig att bli Führer 2.0 vill man nog inte ha sitt liv på en plattform som är låst av leverantörerna, vilket ARM innebär.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej, han hade bevisligen fel (hittills i alla fall).

My bad, trodde det var common knowledge men jag kan föralldel ge några exempel, om du nu mot förmodan argumenterar i god tro:

Varför gör Amazon, Google och Microsoft egna processorer nu? För att x86 levererar för dålig perf/watt:

"AWS Graviton is a family of 64-bit ARM-based CPUs designed by the Amazon Web Services (AWS) subsidiary Annapurna Labs. The processor family is distinguished by its lower energy use relative to x86-64"

"Customers want to operate more efficiently and meet their sustainability goals. [..] With Axion processors, customers can optimize for even more energy-efficiency. "

"Cobalt 100 VMs also bring sustainability benefits to Azure Databricks, with their energy-efficient Arm-based architecture, which reduces the power consumption of data operations. "

Obs att ingen av dessa nya processorer är snabbare än AMD eller Intels processorer - de är däremot mer effektiva, dvs det är performance per watt de lever på.

AMD snor de kunderna som inte har råd med egna processorer eftersom de är mer effektiva än Intel:

Hur lyckades Zen toppa Intel i ren prestanda på desktops? Givetvis flera skäl men inte minst att arkitekturen har bättre prestanda/watt:

Vi ser dock tydligt här att även AMD är vid vägs ände snart, när ryzen 9000 passerat 200w är det inte mycket kvar innan de också måste tillbaka till ritbordet för att hitta mer prestanda.

Att det är A och O med perf/watt på portabla enheter säger sig självt får man hoppas.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med IT, utvecklare. Min numer 4 år gamla macbook M1 Pro 16” har fortfarande så bra batteritid att jag laddar den ungefär varannan arbetsdag

Tyvärr är det inte en jämförbar liga i upplevelse mellan Intels hårfönar eller andra laptops med antingen 10 sekunder prestanda i taget eller batteritid på max några timmar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Du man mycket väl ha rätt om att i alla fall vissa skiter i att AMD ljuger när de hävdar "ARM inte är effektivare än x86". Fast sa de i.o.f.s egentligen det? De verkar ha sagt "vi kan göra bärbar med motsvarande batteritid", om folk skiter i att de har sämre perf/W och löser batteritiden med lägre absolut prestanda: so be it, jag hävdade aldrig att detta var kritiskt för marknaden. Tvärtom pekade jag i denna tråd (och i flera tidigare) på att bl.a. Lunar Lake var tillräckligt bra för att ge Snapdragon X rätt rejäl uppförsbacke.

Men vad gör folk på en site som SweC om saker som absolut prestanda och "IPC" (vilket är något AMD, Intel, Arm, m.fl. pratar om vid var enda CPU-lansering) är helt irrelevanta? "IPC" är tekniskt relevant när man jämför CPUer med samma ISA, den lite mer abstrakta perf/Hz är i praktiken samma mått: d.v.s. hur många cykler krävs för en CPU för lösa ett givet problem?

Ok, det är något abstrakt men uppenbarligen inte värre än att PR-avdelningarna på CPU-jättar tycker det är vikten.

Men absolut prestanda per kärna måste väl ändå även en stor del av SweC finna spännande? Det är något som för i alla fall heltalsberäknignar Intel och AMD turas om att leda i ~30 år. I alla fall jag tycker det är en rätt stor grej när vi både börja se andra företag och andra ISA ta över den ledartröjan.

Apple "leder" i nuläget (bl.a. p.g.a. helt överlägsen perf/Hz), men om det Arm hävdade igår när de presenterade 2025 års CPUer så kliver även de förbi AMD/Intel på denna punkt. När hade vi så här spännande nyheter på CPU-fronten senast?

Så ser faktiskt inte varför du har en bitter ton. RISC-V är lite omognare, men del rullar det på fint för mikrokontroller men framförallt finns där ett gäng med startups som jobbar mot RISC-V baserade "AI-acceleratorer", bl.a. gamla AMD-hjälten Jim Keller.

Måste väl ändå få vara OK som tekniknörd att var lite less på 70-tals design som till och med dess skapare pekar på draggar på flera ankare? Även här finns saker att se fram emot, Intel ska ju försöka kapa linan till en del ankare med APX som ser ut att komma med Nova Lake. Tyvärr för alla "det var bättre för" personer krävs att program kompileras om för att dra nytta av APX, ska man kompilera om för APX kan man ju lika gärna kompilera om för ARM64.

Så viss uppförsbacke för Intel. Ändå spännande, ser ut att kunna finnas Linux distros kompilerade för APX rätt snabbt efter releases, Windows lär väl sin vana trogen börja få APX stöd sisådär 2035 eller något liknande.

Skrivet av Xeonist:

Vad det gäller perf/W spelar det nog som sagt inte någon roll vad just SJ sa, men han var rätt duktigt på att hänga på "rätt" teknikväg i den senare delen av sin karriär.

Lite svårt också att hävda att det skulle vara något "konsumenter struntar i". Arm har väldigt länge haft fokus på just perf/W samt även perf/$. Det verkar ju gå rätt bra givet att det 2024 såldes ca 4st Arm-baserade CPUer per människa på jorden, det såldes ca x10 fler ARM64 ur A-serien (A=Application, de för mobiler, datorer och mer avancerade inbyggda system) än x86_64 CPUer.

Jag tror (OBS, "tror" inte utsaga om en säker framtid) att Microsoft är väl medvetna om varför x86 blev dominant på 90-talet. Det är rätt mycket samma mekanismer som gör att ARM64 går framåt så snabbt just nu. Microsoft vill säkerställa att Windows fortsätter vara relevant och det här är första gången de faktiskt verkar bry sig om en annan ISA än x86 m.a.p. Windows stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Vad menar du med "apple inte kan vara med i vulkan"?
Alla får använda Vulkan mig veterligen. Finns till en hel uppsjö olika plattformar. Jag vill påstå att det inte finns något hinder här.

Tänker du på att apple inte får vara med i Khronos group som äger och driver Vulkan APIet?
Vad jag kan se har de varit med sedan start där och är fortsatt involverade. Så apple är med!
https://www.khronos.org/members/member_list

Jag skulle snarare beskriva det såhär:
"Väldigt synd att Apple inte kunde ville använda Vulkan, utan istället behövde ville hitta på ett eget API för grafiken.

Mjae, Metal (som Apples API heter) utvecklades fore Vulkan som just da inte var en option, Metal visades fore Vulkan ens var announced. Dessutom tillkommer atminstone tva faktorer:

1. Apple gillar att ga sin egen vag, av en mangd olika anledningar (ibland vettiga, ibland inte). Se pa lightning port, ta bort CD-enheterna tidigt, osv. De tror de vet bast sjalva.

2. Apple har sedan de borjade satsa pa Apple Silicone (vilket nu ar ganska lange sedan) haft en tydlig designfilosofi dar man dels ar "mobile first" som det heter och dels vill integrera all mjukvara valdigt tatt med sin egen hardvara. Det gor att de dels kan optimera saker for att fa ut maximal prestanda ur minimal hardvara, men ocksa -- vilket jag tror ar viktigt har -- anvanda sa lite strom som mojligt for att spara batterier. Lite strom betyder ocksa lite varmeutveckling, nagot som Apple likt alla andra brottas med. iPhone 16 Pro t.ex. blir ju jakligt varm nar den pushas lite.

Apple ville helt enkelt inte anvanda nagon generic grafikmotor eftersom de tycker den skulle dra for mycket strom, kapa batteritiderna avsevart, sarskilt pa mobila enheter, generera for mycket varme, och helt enkelt inte kunna vara sa nara hardvaran som Apple vill.

Sen ska man nog inte heller bortse fran det faktum att Apple gillar att ha kontroll -- dvs de vill helst undvika situationer da de ar del av nagon typ av konsortium och liknande dar de inte far bestamma exakt riktning.

Om detta ar ratt strategi for just grafik kan man ju verkligen fraga sig. Apple ar ju inte in narheten av att hota PC/konsoll-marknaden for AAA-spel. Daremot ar ju mobila spel och liknande en jakla marknad for dem genom sin app store, sa pa ett satt ar det kanske vettigt att satsa pa en grafikmotor som passar mobila enheter i forsta hand.

Permalänk
Medlem

”AMD: ARM inte effektivare än x86”. Apple hade nog varit smarta om de istället hade valt att köra x86 i iPhone så vi hade fått lite performance och batteritid?

https://www.sweclockers.com/nyhet/41723-apples-mobilkrets-pis...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kebabmannen666:

Mjae, Metal (som Apples API heter) utvecklades fore Vulkan som just da inte var en option, Metal visades fore Vulkan ens var announced. Dessutom tillkommer atminstone tva faktorer:

Spelar egentligen mindre roll. Byt ut Vulcan mot openGL så är det samma sak. Det var öppet för alternativ. Och när vulcan kom och ersatte openGL hade man kunnat ta in vuldan då. Apple har inte behövt välja någon annan väg vilket är poängen.
Apple har själva valt att ta en annan väg.

Skrivet av kebabmannen666:

1. Apple gillar att ga sin egen vag, av en mangd olika anledningar (ibland vettiga, ibland inte). Se pa lightning port, ta bort CD-enheterna tidigt, osv. De tror de vet bast sjalva.

2. Apple har sedan de borjade satsa pa Apple Silicone (vilket nu ar ganska lange sedan) haft en tydlig designfilosofi dar man dels ar "mobile first" som det heter och dels vill integrera all mjukvara valdigt tatt med sin egen hardvara. Det gor att de dels kan optimera saker for att fa ut maximal prestanda ur minimal hardvara, men ocksa -- vilket jag tror ar viktigt har -- anvanda sa lite strom som mojligt for att spara batterier. Lite strom betyder ocksa lite varmeutveckling, nagot som Apple likt alla andra brottas med. iPhone 16 Pro t.ex. blir ju jakligt varm nar den pushas lite.

Apple ville helt enkelt inte anvanda nagon generic grafikmotor eftersom de tycker den skulle dra for mycket strom, kapa batteritiderna avsevart, sarskilt pa mobila enheter, generera for mycket varme, och helt enkelt inte kunna vara sa nara hardvaran som Apple vill.

Sen ska man nog inte heller bortse fran det faktum att Apple gillar att ha kontroll -- dvs de vill helst undvika situationer da de ar del av nagon typ av konsortium och liknande dar de inte far bestamma exakt riktning.

Om detta ar ratt strategi for just grafik kan man ju verkligen fraga sig. Apple ar ju inte in narheten av att hota PC/konsoll-marknaden for AAA-spel. Daremot ar ju mobila spel och liknande en jakla marknad for dem genom sin app store, sa pa ett satt ar det kanske vettigt att satsa pa en grafikmotor som passar mobila enheter i forsta hand.

Yes. This! Inga invändnigar där.
Det är säkerligen rimligt att de valt att ha en egen APIgrund för grafikkortsanrop. Jag köper det rakt av.

Jag ville mest understryka att apple inte blivit forcerade eller utstängda här utan det här är val Apple själva gjort.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck