Om du stör dig på kunniga och entusiastiska inlägg om hårdvara är du kanske på fel forum? Bara en tanke.
X86-leverantörerna är rent objektivt i en svacka jämfört med andra just nu. De pressas till självförstörelsegränsen och kan ändå knappt hänga med i absolut prestanda. De är objektivt sett inte bäst teknik, men överlever ett tag på trögheten i decenniers wintel-dominans.
Det kan vända någon dag om det finns pengar till R&D men mängden pengar för x86-marknaden har peakat. Apple är värderat i runda slängar 10x AMD och Intel sammanlagt, Qualcomm har passerat intel. Vem har råd att betala TSMC mest för sina chip framöver?
Servermarknaden växer men x86-andelen minskar, alla stora molnoperatörer har egna chip som de använder mer och mer. Det känns onekligen som uppförsbacke.
Helt rätt, jag ska genast återgå till att låta fanboisim (tur att det finns en, och bara en, datavetare som talar om för oss övriga stackare hur vi ska tycka och tänka) och kejsarens nakenhet (källor, saklig grund och perspektiv är ju trots allt onödigt för datavetare) frodas.
Analyser är intressanta, från insatta än mer, det betyder inte att de alltid har rätt. Eller fel, för den delen.
Heh, "rent objektivt" går det kass för RISC-V också, då de "bara" har ett marknadsvärde på ~$1,75 miljarder. Jämfört med ARM och x86 är det ju jäkligt lite. Det går att vrida och vända på statistik in absurdum för att få fram sin poäng. (Ja, jag valde medvetet olika statistiker i jämförelsen just för att få fram en poäng.)
Nåja, grattis att du lyckades krama ur ett svar ur mig, I guess. Det här lär inte leda någonstans.
Vi kan lika gärna ha en diskussion om Mac eller PC är mest framgångsrikt, vilken spelkonsol som är "bäst" eller något liknande. Det går att framföra otaliga tekniska poänger i de diskussionerna också, men att ha "objektivt" rätt? Heh. Jovisst.