Permalänk
Medlem

Ska min AIO-kylare låta så här?

Har en relativt nyinköpt AIO-kylare som jag tycker beter sig lite märkligt.
Har installerat Fan Control, när jag drar upp ena fläkten på max så är den fortfarande tyst trots 3000rpm.
När jag drar upp den andra fläkten på max så låter den som en dammsugare trots bara 2400rpm.
Den fläkten som låter har också ett konstant ljud trots låg belastning. Ska se om jag kan få in den två filmerna jag har på mina problem.

https://imgur.com/a/zAZZbMy

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken fysisk fläkt är det som rapporterar 3k rpm? jag lyckas inte höra något märkligt från film 1 men film 2 låter som förväntat när du drar upp reglage för "cpu 2" och den rapporterar över 2k rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vilken fysisk fläkt är det som rapporterar 3k rpm? jag lyckas inte höra något märkligt från film 1 men film 2 låter som förväntat när du drar upp reglage för "cpu 2" och den rapporterar över 2k rpm.

Vet inte hur jag ska förklara det riktigt, men som ett gungande ljud.
Det är den översta fläkten som rapporterar 3k rpm.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Kan det vara resonans du hör? Ibland kan man få det om det är metall mot metall. (fläktar vibrerar)

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||