Har någon koll på Zyxel routers, om de är bra, osv?

Permalänk

Har någon koll på Zyxel routers, om de är bra, osv?

Hej,

Som titeln säger, jag undrar om någon här har koll på märker Zyxel. Jag satt och kollade inne hos Bahnhof och såg att de säljer Zyxel, bl.a en EE3301 som har WiFi7, så misstänker att det är en av de senare modellerna på marknaden. Har försökt googlat efter recensioner, men hittar inget.

Annars fortsätter jag att kolla på andra routers, har själv bara testat Netgear och Asus

Tack på förhand.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

Jag har kört Zyxel i företagsmiljö, inte att rekommendera. Kör numera Netgate eller andra ”pro” märken. Skulle jag köra en ”all in one” för hemmet hade jag nog tagit Synology, Google mesh eller Asus

Permalänk
Medlem

Har sett en del som gillar deras switchar. Jag har ingen aning om hur deras routrar är dock, men jag tror att en del i tråden om Bahnhofs 10 Gbit-tjänst har fått hem Zyxel-routrar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

EE3301 är en "ISP"-version av en router som tas fram för att endast säljas av ISP:er, så det är därför du hittar så lite info. Spontant ser det ut som en biffig router och det finns faktiskt relativt få alternativ på marknaden om du ska ha 10 Gbit uppkoppling. Det finns andra modeller från t.ex. Ubiquiti eller Grandstream men som förmodligen kostar mer då ISP:erna bakar in kostnaden i abonemanget.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk

Tack så mycket för de svar jag fått, jag tror jag har fått en klarare bild utav det hela. Jag kommer nog fortsätta hålla mig till Asus eller om jag hittar något annat likvärdigt!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrescentOwl:

Tack så mycket för de svar jag fått, jag tror jag har fått en klarare bild utav det hela. Jag kommer nog fortsätta hålla mig till Asus eller om jag hittar något annat likvärdigt!

En nackdel med Asus är att de har en viss förkärlek för Broadcoms plattformar, vilket resulterar i närmast obefintligt stöd i OpenWrt för många av deras routrar. Detta leder i sin tur till potentiellt betydligt kortare livslängd eftersom man inte bara kan hoppa över till en community-baserad firmware som fortsätter att få uppdateringar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

En nackdel med Asus är att de har en viss förkärlek för Broadcoms plattformar, vilket resulterar i närmast obefintligt stöd i OpenWrt för många av deras routrar. Detta leder i sin tur till potentiellt betydligt kortare livslängd eftersom man inte bara kan hoppa över till en community-baserad firmware som fortsätter att få uppdateringar.

Det var faktiskt mer än jag visste, tack för informationen!

Är det något varumärke du skulle rekommendera att man kollar extra på, tänkte jag skulle kika Inet och Komplett, ev andra butiker. Försöker hålla mig mellan 1-2k-budget. Finns det billigare som är minst lika bra så är jag öppen för det också såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrescentOwl:

Det var faktiskt mer än jag visste, tack för informationen!

Är det något varumärke du skulle rekommendera att man kollar extra på, tänkte jag skulle kika Inet och Komplett, ev andra butiker. Försöker hålla mig mellan 1-2k-budget. Finns det billigare som är minst lika bra så är jag öppen för det också såklart.

Det varierar från modell till modell så jag har inget förslag på specifik tillverkare tyvärr.

Telia säljer ju dock Asus ZenWiFi BT8 för 1800 kr sedan ett tag tillbaka, trots att billigast på prisjakt är 3278 kr. Kan köpas utan att vara kund, och är onekligen mycket hårdvara för pengarna, även om jag inte har någon personlig erfarenhet av den.

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13959950

Den råkar vara en av få ASUS-routrar baserad på annat än Broadcom, i detta fall MediaTek MT7988 (även känd som MediaTek Filogic 880), som redan har preliminärt OpenWrt-stöd.

Det diskuteras en del om den i tråden nedan, och du kan säkert hitta fler trådar om den här på forumet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1731268-openwrt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

EE3301 är en "ISP"-version av en router som tas fram för att endast säljas av ISP:er, så det är därför du hittar så lite info.

Gissningsvis är det en rätt stor del av Zyxels affärsmodell.

Angående OpenWrt så har billiga men prisvärda modeller som Zyxel EX5601-T0, EX5601-T1, T-56 och W5600-T0 blivit poppis och verkar fungera bra för dem som lyckas med installationen. Två 4x4 Wi-Fi 6-radior, 2.5 Gbit och någon variant har SFP+.

De har sålts för typ 30 Euro, troligen subventionerat av ISP:er, men verkar nu svåra att få tag på nya. Det är dock lite av en shitshow eftersom nyare firmware i vissa fall har secure boot. Det gör att begagnatmarknaden är vansklig, men folk gör sig av med den typen av gratis-från-ISP-routrar i stor omfattning. Det är också lite rörigt vad gäller vilka som kan installeras via webbgränssnitt och vilka som behöver serieport.

En Holländsk sajt som heter wifilinks säljer W5600-T0 för 70 Euro, tyvärr verkar de inte skicka till svenska adresser. De säljer också något de kallar ax1800 för 35 Euro som är misstänkt lik de WSM-20 jag har och som funkat bra med OpenWrt, givet hårdvarans förutsättningar.

Asus BT-8 kör jag med OpenWrt och den funkar och är total overkill för mina behov.