Jag ska göra mitt bästa
Gissar på att det är rätt enkla behov. Det är helt enkelt tänkt som något för att streama video från streamingtjänster (svt, tv4, hbo, prime). Har inget mediebibliotek hemma så finns i nuläget inget behov att kunna strömma lokal data, tänker att om det behovet dyker upp så får jag se över vettiga alternativ då.
Har inte mycket planer på att spela. Vill jag börja spela igen så kommer jag antingen testa typ luna alternativt skaffa en dedikerad spelkonsol.
Utöver att strömma video vill jag även kunna casta från chromecast (androidmobiler för både mig och sambon)
Har bytt ut hembiorevcievern och 3.1 ljud mot en soundbar med sateliter och subwoofer (q995d). Denna stödjer dolby atmos så det är ett behov.
Har ingen bluray-spelare vilket jag förstått är ett användningsområde för dts-hd? Såklart trevligt att ha om vi skaffar en spelare men absolut inget måste. Det glider lite in i att om vi skaffar en spelare så kanske vi löser nätverkslagring och strömmning lokalt istället om behovet skulle dyka upp.
TV stödjer inte dolby vision utan samsung kör ju på sin hdr+, så dolby vision är inget krav (men stöds väl av det mesta) men hdr+ vore rejält uppskattat (även om ljusstarkare paneler tydligen klarar sig rätt bra med hdr beroende på hur den mastrats).
Vill slippa så mycket reklam som möjligt. Som jag förstått det så är ju android TV rätt bloatat som det är så bhär vore ju apple ett bättre val om det inte vore för casting. I nuläget verkar ju dock apps only-läge eller en annan launcher kunna städa undan mycket skräp.
Nu har tv anlänt och vi kör på smartfunktionerna i tv:n, funkar helt okej även om autoplay av samsun tv är frustrerande emellanåt. För de gånger vi vill casta är chromecasten inkopplad, tappar ju en del där eftersom det inte är en 4k sticka.
Fjärrkontroll har uppgraderats från att det vore trevligt till ett måste. HDMI CEC-stöd är också bra så man slipper fippla med flera kontroller.
Den får gärna se någorlunda trevlig ut (något rent och avskalat utan en massa lampor eller spetsiga kanter) alternativt vara så pass liten att den kan gömmas på väggen bakom tv (och då köra bluetooth eller något till kontrollen så att man inte blockerar ir-signal)
Har ingen bra lösning för att få dit en nätverkskabel utan att stöka runt med PoE-switch och allt så bra wifi är ett plus/måste. Lite därför jag lutar åt thomson med wifi 6.
Har jag missat något elelr var det tydligt nog?