Söker hjälp i mediaspelardjungeln (Vad ska man skaffa?)

Permalänk
Medlem

Homatics 4k pro kör jag som har nyare hårdvara än shield som är ålderdomlig. Men även Homatics är några år på nacken nu men kommer fortf. uppdateringar och nya Android versioner.

Jag är nöjd men om jag skulle köpa nytt idag så skulle jag kollat på vad som finns som klarar 4k 120hz.(kanske inte finns nåt vettigt fortfarande)

PC skulle jag inte skaffat då jag vill ha full HDMI CEC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Orsaken till att du fått sådana förslag är nog att du inte är supertydlig med att det finns hårda budgetramar i trådstarten. Sannolikt tolkas "Inte sugen på att lägga många tusen på detta" som "ett par tusen är okej, bara det inte skenar iväg till flera tusen" av de allra flesta läsare

Med det sagt finns det fortfarande alternativ. Såväl Shield som hyfsat moderna modeller av ATV finns på begagnatmarknaden i den önskade prishäraden. Mini-PC med någon Celeron kan fås för strax över tusenlappen på Aliexpress och liknande sajter. Billighetsalternativen för set top-boxar typ Chromecast kanske fortfarande ligger inom bekvämlighetszonen också.

Det är inte en superhård budgetram och kan man få något som fyller mina syften mycket bättre för rimligt mycket mer pengar skulle det kunna funka. Det är mest svårt att veta varför ett alternativ är värt mer än ett annat för mina relativt blygsamma behov.

Som shieldrekommendationerna, säkert en fantastisk streamingbox men vad jag kunnat hitta är det framförallt bra om man vill spela och ha stora hembiobibliotek med höga krav.ä.

Hur funkar en mini-pc? Kan man använda sina mobilappar och casta till den smidigt eller är det huvudsakligen att den agerar som dator du får styra direkt?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Hjälpsam

@HugSeal Jag använder den som en vanlig PC, tycker att det är bekvämast så.
Tror dock att de skall gå att casta, vet dock inte hur, googlat lite, men om det går får man fippla lite i sina inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Tack för alla svar, ett helt gäng matnyttiga tips och tankar. Däremot så blir jag lite fundersam över en del rekommendationer.

Menar inte att låta otacksam men förstår verkligen inte hur en del av rekommendationerna passar in med de punkter jag eftersöker?

Shielden har rekommenderats mycket men vid fråga om varför den är värd dubbla budgeten är det inte så tydligt svar. Skall tydligen vara bra för lokalt material och spel, ingetdera som är särskilt relevant.

Apple tv har ett gäng rekommendationer, den har väl inte ens stöd för att casta till den från androidenheter? Även den dubbla budgeten och uppfyller inte vad som önskas.

Förslag på att skippa qd-oled panel och istället skaffa en led-dito, vilket inte är en streamingbox.

En minipc för 3-4 ggr budgeten utan fjärrkontroll där jag inte förstår vad vinsten är för användningsområdet.

Allt är säkert bra produkter som fyller sitt syfte, men där jag blir lite bortttappad är hur deras syfte matchar med mitt syfte med att skaffa en streamingbox.

Landar i ett tidigt förslag att testa att köra streamingfunktioner i tv och ha chromecasten inkopplad för att kunna casta vid behov. Sen om jag inte pallar med tizen OS blir det en thomson 270 eller något i den stilen med projectivy.

Spana in Xiaomi TV Box S (3rd Gen) på amazon.
711:- Jag är otroligt nöjd med maskinen!

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Tack för alla svar, ett helt gäng matnyttiga tips och tankar. Däremot så blir jag lite fundersam över en del rekommendationer.

Menar inte att låta otacksam men förstår verkligen inte hur en del av rekommendationerna passar in med de punkter jag eftersöker?

Shielden har rekommenderats mycket men vid fråga om varför den är värd dubbla budgeten är det inte så tydligt svar. Skall tydligen vara bra för lokalt material och spel, ingetdera som är särskilt relevant.

Apple tv har ett gäng rekommendationer, den har väl inte ens stöd för att casta till den från androidenheter? Även den dubbla budgeten och uppfyller inte vad som önskas.

Förslag på att skippa qd-oled panel och istället skaffa en led-dito, vilket inte är en streamingbox.

En minipc för 3-4 ggr budgeten utan fjärrkontroll där jag inte förstår vad vinsten är för användningsområdet.

Allt är säkert bra produkter som fyller sitt syfte, men där jag blir lite bortttappad är hur deras syfte matchar med mitt syfte med att skaffa en streamingbox.

Landar i ett tidigt förslag att testa att köra streamingfunktioner i tv och ha chromecasten inkopplad för att kunna casta vid behov. Sen om jag inte pallar med tizen OS blir det en thomson 270 eller något i den stilen med projectivy.

Du kan som sagt göra mycket eller allt du önskar med Samsungs inbyggda system.

Alla streamingappar från de vanligt förekommande tjänsterna kommer du kunna köra direkt i TVn. Sånt som Youtube och Spotify kommer du kunna styra direkt från telefonen/plattan.

Har du en Samsung-mobil/platta kommer du kunna skärmspegla direkt från telefon/platta – Samsung gör det tyvärr inte lika smidigt om du har Android från någon annan. Det finns också tredjepartsappar som antingen fungerar i någon mån, men alla dessa alternativ kommer nog ha problem om det gäller streamingappar med DRM. Att ha kvar din Chromecast som reservlösning kan därför vara bra.

Vill man spela egna filer finns Plex och Jellyfin även till Samsung/Tizen, skulle nog rekommendera att kolla in Jellyfin över Plex även om du behöver sideloada. LocalCast eller liknande appar kan också strömma din media från telefon/platta till TVn utan att du installerar något på TVn, men antar att det är UPnP/DLNA med mer begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det är inte en superhård budgetram och kan man få något som fyller mina syften mycket bättre för rimligt mycket mer pengar skulle det kunna funka. Det är mest svårt att veta varför ett alternativ är värt mer än ett annat för mina relativt blygsamma behov.

Som shieldrekommendationerna, säkert en fantastisk streamingbox men vad jag kunnat hitta är det framförallt bra om man vill spela och ha stora hembiobibliotek med höga krav.ä.

Hur funkar en mini-pc? Kan man använda sina mobilappar och casta till den smidigt eller är det huvudsakligen att den agerar som dator du får styra direkt?

Det beror på vad du installerar på den. Kör du kodi eller liknande med plugins tex så är svaret ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Vi kanske kan kika nogrannare på ditt behov. Det är lite vagt med skicka ut bra ljud och bild.
Vad har du för ljudsystem, behöver du DTS-HD, Atmos och liknande?
Chromecast var ett önskemål då ni kör Android så Apple TV går bort där.
Kommer du använda Plex, Jellyfin, Kodi? Eller helt enkelt spela upp video lokalt hemma eller är det bara streaming appar du kommer använda som Netflix mm?
Nvidia Shield Pro rekommenderas för att den fungerar bra och uppdateras väl. Stödjer de flesta ljud och videoformaten.
Vi behöver nog zooma in på vad det är du behöver för att kunna rekommendera rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vi kanske kan kika nogrannare på ditt behov. Det är lite vagt med skicka ut bra ljud och bild.
Vad har du för ljudsystem, behöver du DTS-HD, Atmos och liknande?
Chromecast var ett önskemål då ni kör Android så Apple TV går bort där.
Kommer du använda Plex, Jellyfin, Kodi? Eller helt enkelt spela upp video lokalt hemma eller är det bara streaming appar du kommer använda som Netflix mm?
Nvidia Shield Pro rekommenderas för att den fungerar bra och uppdateras väl. Stödjer de flesta ljud och videoformaten.
Vi behöver nog zooma in på vad det är du behöver för att kunna rekommendera rätt.

Jag ska göra mitt bästa

Gissar på att det är rätt enkla behov. Det är helt enkelt tänkt som något för att streama video från streamingtjänster (svt, tv4, hbo, prime). Har inget mediebibliotek hemma så finns i nuläget inget behov att kunna strömma lokal data, tänker att om det behovet dyker upp så får jag se över vettiga alternativ då.

Har inte mycket planer på att spela. Vill jag börja spela igen så kommer jag antingen testa typ luna alternativt skaffa en dedikerad spelkonsol.

Utöver att strömma video vill jag även kunna casta från chromecast (androidmobiler för både mig och sambon)

Har bytt ut hembiorevcievern och 3.1 ljud mot en soundbar med sateliter och subwoofer (q995d). Denna stödjer dolby atmos så det är ett behov.

Har ingen bluray-spelare vilket jag förstått är ett användningsområde för dts-hd? Såklart trevligt att ha om vi skaffar en spelare men absolut inget måste. Det glider lite in i att om vi skaffar en spelare så kanske vi löser nätverkslagring och strömmning lokalt istället om behovet skulle dyka upp.

TV stödjer inte dolby vision utan samsung kör ju på sin hdr+, så dolby vision är inget krav (men stöds väl av det mesta) men hdr+ vore rejält uppskattat (även om ljusstarkare paneler tydligen klarar sig rätt bra med hdr beroende på hur den mastrats).

Vill slippa så mycket reklam som möjligt. Som jag förstått det så är ju android TV rätt bloatat som det är så bhär vore ju apple ett bättre val om det inte vore för casting. I nuläget verkar ju dock apps only-läge eller en annan launcher kunna städa undan mycket skräp.

Nu har tv anlänt och vi kör på smartfunktionerna i tv:n, funkar helt okej även om autoplay av samsun tv är frustrerande emellanåt. För de gånger vi vill casta är chromecasten inkopplad, tappar ju en del där eftersom det inte är en 4k sticka.

Fjärrkontroll har uppgraderats från att det vore trevligt till ett måste. HDMI CEC-stöd är också bra så man slipper fippla med flera kontroller.

Den får gärna se någorlunda trevlig ut (något rent och avskalat utan en massa lampor eller spetsiga kanter) alternativt vara så pass liten att den kan gömmas på väggen bakom tv (och då köra bluetooth eller något till kontrollen så att man inte blockerar ir-signal)

Har ingen bra lösning för att få dit en nätverkskabel utan att stöka runt med PoE-switch och allt så bra wifi är ett plus/måste. Lite därför jag lutar åt thomson med wifi 6.

Har jag missat något elelr var det tydligt nog?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag ska göra mitt bästa

Gissar på att det är rätt enkla behov. Det är helt enkelt tänkt som något för att streama video från streamingtjänster (svt, tv4, hbo, prime). Har inget mediebibliotek hemma så finns i nuläget inget behov att kunna strömma lokal data, tänker att om det behovet dyker upp så får jag se över vettiga alternativ då.

Har inte mycket planer på att spela. Vill jag börja spela igen så kommer jag antingen testa typ luna alternativt skaffa en dedikerad spelkonsol.

Utöver att strömma video vill jag även kunna casta från chromecast (androidmobiler för både mig och sambon)

Har bytt ut hembiorevcievern och 3.1 ljud mot en soundbar med sateliter och subwoofer (q995d). Denna stödjer dolby atmos så det är ett behov.

Har ingen bluray-spelare vilket jag förstått är ett användningsområde för dts-hd? Såklart trevligt att ha om vi skaffar en spelare men absolut inget måste. Det glider lite in i att om vi skaffar en spelare så kanske vi löser nätverkslagring och strömmning lokalt istället om behovet skulle dyka upp.

TV stödjer inte dolby vision utan samsung kör ju på sin hdr+, så dolby vision är inget krav (men stöds väl av det mesta) men hdr+ vore rejält uppskattat (även om ljusstarkare paneler tydligen klarar sig rätt bra med hdr beroende på hur den mastrats).

Vill slippa så mycket reklam som möjligt. Som jag förstått det så är ju android TV rätt bloatat som det är så bhär vore ju apple ett bättre val om det inte vore för casting. I nuläget verkar ju dock apps only-läge eller en annan launcher kunna städa undan mycket skräp.

Nu har tv anlänt och vi kör på smartfunktionerna i tv:n, funkar helt okej även om autoplay av samsun tv är frustrerande emellanåt. För de gånger vi vill casta är chromecasten inkopplad, tappar ju en del där eftersom det inte är en 4k sticka.

Fjärrkontroll har uppgraderats från att det vore trevligt till ett måste. HDMI CEC-stöd är också bra så man slipper fippla med flera kontroller.

Den får gärna se någorlunda trevlig ut (något rent och avskalat utan en massa lampor eller spetsiga kanter) alternativt vara så pass liten att den kan gömmas på väggen bakom tv (och då köra bluetooth eller något till kontrollen så att man inte blockerar ir-signal)

Har ingen bra lösning för att få dit en nätverkskabel utan att stöka runt med PoE-switch och allt så bra wifi är ett plus/måste. Lite därför jag lutar åt thomson med wifi 6.

Då är ju Nvidia Shield Pro det bästa alternativet. I ett tidigare inlägg från dig lät det som att du trodde att Nvidia Shield har fokus på spel, men det stämmer inte. Bland certifierade Android TV-boxarna så har Nvidia Shield Pro bäst prestanda trots sin ålder, får fortfarande uppdateringar (om än ganska sällan?) och har bäst uppskalning av lågupplöst material.

Någon dator eller så ska du skippa eftersom du främst vill använda streamingtjänster. Det resulterar i lägre bildkvalitet och bitrate plus att det inte heller finns smidigt stöd för CEC.

WiFi 5 i Nvidia Shield Pro är mer än tillräckligt. Streamingtjänster ligger på runt 20-30 Mbit/s när du streamar 4K och något enstaka undantag runt 40Mbit/s (typ Apple TV+ på en Apple TV 4K) så WiFi 6 är rätt poänglöst och inget argument just för att välja någon Thomson-box.

Du kan förstås också casta till den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag ska göra mitt bästa

Denna räcker och täcker dina behov, du får HDR i YouTube vilket tyvärr Nvidia Shield inte stödjer, du får även WiFi 6 och Android 14 TV, går också casta till den.

https://a.aliexpress.com/_Eyx9E3S

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag ska göra mitt bästa

Absolut, nu ljusnar det en del.

Jag tänker generellt att du borde klara dig bra med en Xiaomi TV Box S (3rd Gen) som det tidigare tipsats om.
Nackdelen med den är att den inte har Ethernet men det är i ditt fall inte en nackdel som det låter.
Mycket för pengarna, 722kr kostar den nu.
Känns som en nobrainer för ditt användningsmönster.

Den har Wifi 6, Atmos, HDR10+, Full chromecast, av vad jag sett cleant interface och är billig.
Den är liten diskret och sticker inte ut. Så fyller utseende behovet med.

https://mistore.se/en/products/xiaomi-tv-box-s-3rd-gen-eu
https://www.amazon.se/Xiaomi-TV-Box-3rd-Gen/dp/B0F3JWFL56

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Absolut, nu ljusnar det en del.

Jag tänker generellt att du borde klara dig bra med en Xiaomi TV Box S (3rd Gen) som det tidigare tipsats om.
Nackdelen med den är att den inte har Ethernet men det är i ditt fall inte en nackdel som det låter.
Mycket för pengarna, 722kr kostar den nu.
Känns som en nobrainer för ditt användningsmönster.

Den har Wifi 6, Atmos, HDR10+, Full chromecast, av vad jag sett cleant interface och är billig.
Den är liten diskret och sticker inte ut. Så fyller utseende behovet med.

https://mistore.se/en/products/xiaomi-tv-box-s-3rd-gen-eu
https://www.amazon.se/Xiaomi-TV-Box-3rd-Gen/dp/B0F3JWFL56

mer info om TS överväger, 2GB RAM och om Disney+ ska användas så enbart stereo ljud.

https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/1n1k9uy/thinking_...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Ja det kan kanske vara klent med 2GB, jag har ingen erfarenhet av den personligen. Bara kollat en youtube review och sett specs.
Jag använder Apple TV och anser den vara bästa valet. Men då har jag inget behov av Chromecast heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är den här? Kan man ladda hem appar från Google Play på den?

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/str...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Hur är den här? Kan man ladda hem appar från Google Play på den?

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/str...

Undvik och köp en xiaomi tv box s 3rd gen för några kronor till.

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1ll3:

Undvik och köp en xiaomi tv box s 3rd gen för några kronor till.

Den fanns på Amazon såg jag för 721 kr. köper nog den.

Permalänk
Medlem

Jag kör med raspberry pi5 som hostar plex server och lite annat med. Tycker den funkar perfekt med android och apple tv

Permalänk
Medlem

Någon som vet en som fungerar bra med IP-TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Någon som vet en som fungerar bra med IP-TV?

Nvidia Shield och IPTV extreme Pro appen.

Värt att köpa appen.