Söker hjälp i mediaspelardjungeln (Vad ska man skaffa?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Se denna post https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699831-tcl-c935-bugga...

Utöver detta när bilden/mjukvaran funkade, t ex Netflix utan Dolby Vision eller en extern spelare så var jag inte helt nöjd med hur mörka scener såg ut. Jag äger mina favoritfilmer på 4k Bluray och de innehåller ofta mörka scener och är känslig mot "backlight bleeding" som alla LCD har.

Det där ser ju mer ut som att just den du köpte har haft ett fel i mjukvaran mer än att att det generellt ska vara ett fel på panelerna/TVn i sin helhet. Jag har som sagt ägt min själv i många år, kör även TCL mini-led 34" till gaming dator/hemma kontor och aldrig stött på något liknande i någon av apparna. Inte på min fars TV heller. Så klart förstör det din upplevelse men som jag nämnde, säkert en dålig produkt i mängden av många bra. Så kommer det tyvärr alltid att finnas. Är det just svärtan hos OLED och bleeding riskerna man vill få bort helt så finns inget annat alternativ.

Jag vill bara poängtera att just det felet du fick inte direkt speglar hur TCL's produkter beter sig, då hade de inte sålt några produkter alls.

Visa signatur

Xavve

Permalänk

Apple TV med VLC

Med risk för att bli utbuad men och mycket är ju tycke/smak och lite vad man är van vid självklart.
Men jag tycker min AppleTV med VLC gör jobbet via smb eller NFS från min Linux holk.

/Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av von_skunck:

Med risk för att bli utbuad men och mycket är ju tycke/smak och lite vad man är van vid självklart.
Men jag tycker min AppleTV med VLC gör jobbet via smb eller NFS från min Linux holk.

/Lasse

Har för mig att det programmet inte ändrade hz och färgrymd automatiskt till ATV även om man hade det aktiverat i settings, men det kanske är fixat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, för reklamfritt Youtube på Apple TV så får man betala, men har man en iPhone eller iPad så kan man ganska enkelt få Youtube Premium billigt. Jag betalar ca 60kr/mån för Youtube Premium Family.

Jag hade länge indisk YouTube Premium för 15 kronor i månaden, men det hålet pluggades igen. Så blir det väl här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag hade länge indisk YouTube Premium för 15 kronor i månaden, men det hålet pluggades igen. Så blir det väl här också.

Jag hade Youtube Premium via Argentina tidigare, men då hanterades betalningen av Youtube och Youtube började kräva att man hade betalmedel utfärdat i den regionen.

Skillnaden är att Apple hanterar betalningen och Youtube har ingen som helst aning om vilket betalmedel du använder.

Enda sättet för Youtube att plugga igen det hålet är att sluta erbjuda in-app-köp för alla som har en iPhone/iPad så det är inte så troligt att det händer inom en snar framtid. Men man kan aldrig veta säkert förstås!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

alltså beroende på tv, Så fungerar oftast tv appar riktigt bra. (Android) Om man nu inte köper nått budget tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Shield TV är trevlig, men notera att den använder Googles launcher, vilket innebär reklam i bakgrunden på "desktopet" sedan ett antal år tillbaka. Någon gång har reklamen till och med varit animerad. Oerhört störigt, och dessutom provokativt att man börjat trycka ner skiten i halsen på användarna på en enhet där man tidigare slapp det.

Det finns workarounds i form av tredjepartslaunchers, customroms, och att rulla tillbaka stocklaunchern till äldre versioner som inte smyger in reklam, men det är förstås inte alla som har lust att stöka med sådant. Customroms är inte heller garanterade att fungera till hundra procent med alla streamingtjänster pga DRM. "Netflix stopped working" är ett ständigt återkommande ämne i trådarna på XDA.

En klassisk HTPC har också blivit ett alternativ igen sedan marknaden översvämmats av kraftfulla x64-minidatorer för nästan inga pengar alls. Det är väl dock samma sak här, man bör kolla upp hur de tjänster man vill köra fungerar med det operativsystem som är aktuellt innan man fattar beslut.

Utan att alls vara Apple-fan skulle jag nog också vilja påstå att Apple TV är det bästa alternativet idag för den som vill slippa reklam och bara plugga in enheten och köra utan föregående stök. Får reservera mig för att jag inte har någon själv, mest bara donat med dem hemma hos andra. Får dock för mig att det räcker för att skapa en rättvisande bild av det, just för att det inte är så mycket med det.

Har man en shield skall man definitivt byta till Projectivy launcher istället, finns i play store. Ingen reklam, mycket snabbare, enkla barnlås till appar.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hade Youtube Premium via Argentina tidigare, men då hanterades betalningen av Youtube och Youtube började kräva att man hade betalmedel utfärdat i den regionen.

Skillnaden är att Apple hanterar betalningen och Youtube har ingen som helst aning om vilket betalmedel du använder.

Enda sättet för Youtube att plugga igen det hålet är att sluta erbjuda in-app-köp för alla som har en iPhone/iPad så det är inte så troligt att det händer inom en snar framtid. Men man kan aldrig veta säkert förstås!

Ja, men det var inte helt okomplicerat ändå, ser jag av steg för steg-guiden. Men tack för ditt tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Ja, men det var inte helt okomplicerat ändå, ser jag av steg för steg-guiden. Men tack för ditt tips!

Nej, helt utan steg är det inte, det håller jag med om men det är väldigt enkelt. Men för mig är det värt att göra det en gång per år för att spara typ 210kr/mån eller vad det kostar.

1. Skapa ett nytt turkiskt Apple ID.
2. Logga in med det i App Store på din iPhone/iPad.
3. Köp Apple Store-presentkort med turkisk valuta.
4. Fyll på ditt turkiska Apple ID med presentkortet.
5. Betala för Youtube Premium.
6. Logga ut från kontot i App Store och logga in med ditt vanliga.

När det inte längre finns tillräckligt med pengar kvar på ditt Apple-konto så behöver man göra om steg 2-6, men man väljer ju själv hur ofta det behövs. Fyller man på för ett år så räcker det i ett år (såvida Youtube inte höjer priset förstås, vilket har hänt tidigare).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni använder inbyggda SOCen i tvn vad tittar ni på för content? Jag tycker alltid det hackar om man kör 4K i rimlig bitrate i tex plex/jellyfin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Ni som säger att ni använder inbyggda SOCen i tvn vad tittar ni på för content? Jag tycker alltid det hackar om man kör 4K i rimlig bitrate i tex plex/jellyfin.

är väl till streamingtjänster som det fungerar bra till på nyare TV iaf, TV likt tex Apple TV kan inte spela upp blu-ray TrueHD Atmos och DTS-X ljud.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är väl till streamingtjänster som det fungerar bra till på nyare TV iaf, TV likt tex Apple TV kan inte spela upp blu-ray TrueHD Atmos och DTS-X ljud.

Ah, förklarar saken, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

Har man en shield skall man definitivt byta till Projectivy launcher istället, finns i play store. Ingen reklam, mycket snabbare, enkla barnlås till appar.

Ser trevlig ut, verkar ha hänt en del på den där fronten

Provade något som hette Wolf Launcher när Google började köra reklam i stocklaunchern, men fick aldrig ordning på det. Fanns inte så mycket annat att välja på då. Tröttnade och klappade på LineageOS på Shielden istället, vilket jag personligen inte ångrar en sekund, men inget jag med gott samvete rekommendera den som som inte vill lägga tid på systemet i sig. Det är lite stök med det kort sagt.

Detta kanske är ett helt smärtfritt alternativ? Har ju trots allt gått ganska många år sedan jag bökade med det där.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Inbyggda i tvn har oftast rätt stora begränsningar som kanske eller kanske inte begränsar.
LG tex kan ej spela upp Dolby vision från mkv filer, bara mp4. Så inget jag skulle använda för plex/jellyfin.
På ljudsidan så stödjs oftast inte alla codecs. LG tex stödjer tex ej DTS-HD MA. Så man får bara ut DTS core.
Det skiljer även från år till år och mellan modeller vilka codec och standarder tillverkaren valt att betala för.
Sen är det oftast inte särskilt bra flyt i GUI jämfört med en Apple TV eller Nvidia Shield tex.
Det varierar med såklart.

Samsung har jag noll koll på så vet inte där. Man får undersöka vad den tv man är intresserad av stödjer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, för reklamfritt Youtube på Apple TV så får man betala, men har man en iPhone eller iPad så kan man ganska enkelt få Youtube Premium billigt. Jag betalar ca 60kr/mån för Youtube Premium Family.

Jag har haft Youtube Premium Family tillsammans med andra. Men sedan några veckor tillbaka var det slut på den smekmånaden. För mig pausade dom mitt Youtube Premium Family då jag inte befann mig på den aktuella adressen som familjeägaren bor på. Dom skriver att dom gör "regelbundna" kontroller. Försökte med att jag jobbar på en annan ort och samtidigt använder VPN, men inte ens det köpte dom. Då var det hårdhandskarna att skaffa sig ett vanligt konto som gällde enligt Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag har haft Youtube Premium Family tillsammans med andra. Men sedan några veckor tillbaka var det slut på den smekmånaden. För mig pausade dom mitt Youtube Premium Family då jag inte befann mig på den aktuella adressen som familjeägaren bor på. Dom skriver att dom gör "regelbundna" kontroller. Försökte med att jag jobbar på en annan ort och samtidigt använder VPN, men inte ens det köpte dom. Då var det hårdhandskarna att skaffa sig ett vanligt konto som gällde enligt Youtube.

Jag kan tänka mig att dom gör kontroller gällande var dom olika familjemedlemmarna befinner sig och då kan man ju få såna problem som du nämner. Det är inget vi har haft problem med, men å andra sidan så är det bara jag och dottern plus en nära vän som använder Youtube och vännen är för det mesta ansluten med VPN till mig.

I värsta fall kan man förstås använda det turkiska kontot för att få en användare för ca 30kr/mån, vilket dom inte kan göra något åt (inte utan att helt sluta erbjuda in-app-köp).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HugSeal:

Hej!

Det börjar bli dags att skaffa en ny tv och i och med det så blir det också dags att byta ut den gamla chromecast-stickan. Har ingen direkt satt budget men vore ju trevligt att inte sticka iväg för långt över en tusenlapp. Billigt är trevligt

Har börjar läsa på lite om vad som finns men det är lite av en djungel och svårt att hitta rätt tycker jag. Tidigare har vi som sagt använt en chromecast-sticka som fungerat bra till det mesta, bara att casta från mobilen så har vi varit nöjda. Men i och med att vi byter upp oss vore det trevligt att ha något med ett GUI så att man kan titta på de streamingtjänster vi har (huvudsakligen HBO/MAX, Prime, TV4plus, svt play) "standalone" och styra med fjärrkontroll

Just när det gäller GUI så verkr ju mycket vara överröst med reklam och rekommendationer från tjänster vi man inte ens har, det vill undvikas så gott det bara går.

Tv:n blir troligen en Samsung s90d som ju har stöd för ett gäng tjänster som det är. Men en sak som vore trevlig vore möjlighet att casta från telefon och dator på samma sätt som vi gjort. Casting av själva skärmen vore också trevligt men inget måste. Vi har androidtelefoner så en apple tv med airplay är väl då inget alternativ?

Som jag förstått det så är det google tv streamer som gäller om man vill köra chromecast, och det skulle troligen funka okej med projectivy som launcher. Men när jag älst på så verkar det som att chromecastfunktionaliteten försvann med den launchern igång? Googles streamer får ju ltie kängot för prestanda också. Även för bildkvalitet hos vissa men det förstår jag inte riktigt när det är digitala format som skickas ut, elelr är det deras avkodning då?

Tanken är som sagt att skaffa en Samsung s90D (4k, hdr10, hdr10+)och så blir det väl en soundbar av något slag, troligen samsung där också. Så allt behöver ju kunna lira ihop vettigt.

Har i nuläget inget behov av att kunna spela upp material från lokal lagring, men det skulle kunna bli intressant i framtiden.

Vad finns det för alternativ till en google streamer och är det vettigt att vela eller skall jag bara köpa en streamer och vara nöjd? JAg har väl inget emot att sitta och bygga någon liten minidator och konfigurera upp den om det är ett mycket bättre val.

tldr;

Vad ska köpas?

- Så lite bloat och reklam som möjligt
- Stöd för chromecasting från dator/mobil, alternativt något liknande med samma funktionalitet
- vill kunna skicka ut bra bild och ljud
- Inte sugen på att lägga många tusen på detta.
- Fjärrkontroll är najs

Tacm på förhand!

En minipc är enklast och mest flexibel att använda.
Köp till trådlöst tangentbord och mus.
Blackview MP60 Intel Alder Lake N95 Mini-PC 2144kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ser trevlig ut, verkar ha hänt en del på den där fronten

Provade något som hette Wolf Launcher när Google började köra reklam i stocklaunchern, men fick aldrig ordning på det. Fanns inte så mycket annat att välja på då. Tröttnade och klappade på LineageOS på Shielden istället, vilket jag personligen inte ångrar en sekund, men inget jag med gott samvete rekommendera den som som inte vill lägga tid på systemet i sig. Det är lite stök med det kort sagt.

Detta kanske är ett helt smärtfritt alternativ? Har ju trots allt gått ganska många år sedan jag bökade med det där.

Ja den här är klart mycket bättre och smärtfriare.

Hur är upplevelsen med LineageOS? Finns det några fördelar? Speciellt på prestandasidan? Skulle behöva lite mer kräm ur min shield för ps3 och Wii emuleringen

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Jag har aldrig haft problem med 4K i Plex t ex. Har en Philips 65OLED708 med Google TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

Ja den här är klart mycket bättre och smärtfriare.

Hur är upplevelsen med LineageOS? Finns det några fördelar? Speciellt på prestandasidan? Skulle behöva lite mer kräm ur min shield för ps3 och Wii emuleringen

För mig var väl det renare reklamfria gränssnittet huvudsäljargument för LOS. Eventuellt kan man också se någon poäng i att det är baserat på en nyare version av Android TV än stockromen (15 vs 11). Med det sagt kan det ju dock konstateras att Nvidia har varit helt otroliga med att hålla stockromen uppdaterad, även om basversionen är äldre utvecklas den fortfarande aktivt till och med för den 10 år gamla ursprungsmodellen. Fast det behöver jag ju inte berätta för dig

Det är mindre skit som körs permanent i bakgrunden, särskilt utan Gapps, vilket förstås frigör resurser. Du bör dock inte förvänta dig några direkta underverk på prestandafronten. Personligen hade jag inte tyckt det var värt stöket om jag ville köra mer än möjligen någon enstaka streamingtjänst. Knappt ens det. En välfungerande reklamfri launcher och stockrom verkar vettigarei det fallet.

Använder du bara Shielden som plattform för Kodi, Plex, etc utöver emulation är förstås behovet av automatiska uppdateringar i stort sett eliminerat. Har man flera Kodi-installationer i nätverket med centralt library är automatiska uppdateringar rent av ett problem.

Istället för Play Market installerar och uppdaterar man appar via ADB. Det finns portabla och kraftigt nedstrippade versioner av ADB, jag använder denna.

För att ge dig en bild av det, enklast är att att köra det via nätverket. Slå på ADB over IP i developer options på Shielden, anslut från datorn med:

adb connect <ipummer:port>

Gå tillbaks till Shielden och godkänn att datorn får koppla upp mot den via ADB. Installera/uppdatera paket med:

adb install -r <paket.apk>

Värre än så är det inte, men det säger ju sig självt att det snabbt blir ohanterbart att jaga .apk:s och installera manuellt om man kör massa streamingtjänster som när som helst kan kräva att man uppdaterar apparna för att kunna fortsätta använda dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag en raspberry pi 5 med kodi på. Funkar bra för att casta youtube, streama lokalt content och de streaming tjänster jag testat på den (netflix, hbo) . Finns ett spotify addon men osäker på hur bra det lirar för jag har inte testat det. Brukar streama direkt till av receivern

Permalänk

Hej! Jag blev också väldigt trött på reklamen på Chromecast med Google TV, och min tröga 2015 LG TV hanterar knappt YouTube numera. Funderar nu på om man ska skaffa Apple TV och köra med det, men priset är lite över det jag hade viljat. Hur går det med Raspberry Pi? Spelar det någon roll mellan 4:an och 5:an? Mestadels tittar jag väl på YouTube, Netflix, Jellyfin, SVT Play och Twitch. Hur fungerar dessa med Raspberry Pi VS. Apple TV? Är det en stor prisskillnad mellan ATV och Raspberry Pi med case och sladdar?

Permalänk
Medlem

Jag har den vanliga Shielden, tyvärr funkar den inte så bra längre. Den är allmänt seg och behöver ofta startas om. Verkar som att man inte skulle snålat utan köpt en Pro istället. Oavsett är det lite trist att frame content matching funkar så dåligt överlag på Android TV-enheter, så en ATV är ju generellt bättre om man vill ha rätt uppdateringsfrekvens.

Det blir nog en ATV när den nya släpps tror jag, även om jag försöker undvika Apple-prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veckozlotys:

Hej! Jag blev också väldigt trött på reklamen på Chromecast med Google TV, och min tröga 2015 LG TV hanterar knappt YouTube numera. Funderar nu på om man ska skaffa Apple TV och köra med det, men priset är lite över det jag hade viljat. Hur går det med Raspberry Pi? Spelar det någon roll mellan 4:an och 5:an? Mestadels tittar jag väl på YouTube, Netflix, Jellyfin, SVT Play och Twitch. Hur fungerar dessa med Raspberry Pi VS. Apple TV? Är det en stor prisskillnad mellan ATV och Raspberry Pi med case och sladdar?

Kör SVT Play, Netflix/Disney + Premium på en gammal 4K Apple TV (32 GB) å det funkar bra.

Ska bara få tummen loss å ersätta ATV:n med en 64 GB istället, ligger en oöppnad 64:a här hemma å samlar damm på bordet.

Tänk på att ingen HDMI kabel/laddare medföljer i ATV boxen.

Fick skaffa en längre Ultra High Speed (1,5 m) kabel p.g.a ny TVbänk.

Har brutit mitt löfte om att om att ATV 32 GB skulle vara min första å sista Apple grej.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har den vanliga Shielden, tyvärr funkar den inte så bra längre. Den är allmänt seg och behöver ofta startas om. Verkar som att man inte skulle snålat utan köpt en Pro istället. Oavsett är det lite trist att frame content matching funkar så dåligt överlag på Android TV-enheter, så en ATV är ju generellt bättre om man vill ha rätt uppdateringsfrekvens.

Det blir nog en ATV när den nya släpps tror jag, även om jag försöker undvika Apple-prylar.

Såg någon tråd om att byta kylpasta och det skulle göra underverk för prestandan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ratatosk:

En minipc är enklast och mest flexibel att använda.
Köp till trådlöst tangentbord och mus.
Blackview MP60 Intel Alder Lake N95 Mini-PC 2144kr.

Här finns ett vassare alternativ.
Blackview MP100 AMD Ryzen 7 5700U 8 kärnor Mini-PC 16GB/32GB DDR4 512GB/1TB SSD Windows 11 Hem WIFI 6 BT5.2 HD 4K Trefaldig skärmvisning Mini-dator - 32GB+1TB 3860 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Disney+ flyter på fint både på våran apple tv och lg c3… har ingenting med servrarna att göra, förmodligen är tvns fel som du har.
En extern mediaspelare är alltid att föredra. Tex apple tv åker åttor runt vår ganska nya lg c3 vad gäller rapphet etc

Jag har även en LG C1 som jag gejmar på. Får väl pröva Disney+ appen på den nästa gång det upplevs som segt.
Men som sagt, var ju segt även på webbläsaren på våran nuc och i mobiltelefonen då det hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veckozlotys:

Här finns lite info gällande 5an, TLDR 4k60 beror lite på codec. Ska man köra rpi4 så får man nog nöja sig med 1080p

https://libreelec.tv/2023/09/28/rpi5-support/

https://www.jeffgeerling.com/blog/2024/can-raspberry-pi-5-han...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ett helt gäng matnyttiga tips och tankar. Däremot så blir jag lite fundersam över en del rekommendationer.

Menar inte att låta otacksam men förstår verkligen inte hur en del av rekommendationerna passar in med de punkter jag eftersöker?

Shielden har rekommenderats mycket men vid fråga om varför den är värd dubbla budgeten är det inte så tydligt svar. Skall tydligen vara bra för lokalt material och spel, ingetdera som är särskilt relevant.

Apple tv har ett gäng rekommendationer, den har väl inte ens stöd för att casta till den från androidenheter? Även den dubbla budgeten och uppfyller inte vad som önskas.

Förslag på att skippa qd-oled panel och istället skaffa en led-dito, vilket inte är en streamingbox.

En minipc för 3-4 ggr budgeten utan fjärrkontroll där jag inte förstår vad vinsten är för användningsområdet.

Allt är säkert bra produkter som fyller sitt syfte, men där jag blir lite bortttappad är hur deras syfte matchar med mitt syfte med att skaffa en streamingbox.

Landar i ett tidigt förslag att testa att köra streamingfunktioner i tv och ha chromecasten inkopplad för att kunna casta vid behov. Sen om jag inte pallar med tizen OS blir det en thomson 270 eller något i den stilen med projectivy.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Tack för alla svar, ett helt gäng matnyttiga tips och tankar. Däremot så blir jag lite fundersam över en del rekommendationer.

Menar inte att låta otacksam men förstår verkligen inte hur en del av rekommendationerna passar in med de punkter jag eftersöker?

Shielden har rekommenderats mycket men vid fråga om varför den är värd dubbla budgeten är det inte så tydligt svar. Skall tydligen vara bra för lokalt material och spel, ingetdera som är särskilt relevant.

Apple tv har ett gäng rekommendationer, den har väl inte ens stöd för att casta till den från androidenheter? Även den dubbla budgeten och uppfyller inte vad som önskas.

Förslag på att skippa qd-oled panel och istället skaffa en led-dito, vilket inte är en streamingbox.

En minipc för 3-4 ggr budgeten utan fjärrkontroll där jag inte förstår vad vinsten är för användningsområdet.

Allt är säkert bra produkter som fyller sitt syfte, men där jag blir lite bortttappad är hur deras syfte matchar med mitt syfte med att skaffa en streamingbox.

Landar i ett tidigt förslag att testa att köra streamingfunktioner i tv och ha chromecasten inkopplad för att kunna casta vid behov. Sen om jag inte pallar med tizen OS blir det en thomson 270 eller något i den stilen med projectivy.

Orsaken till att du fått sådana förslag är nog att du inte är supertydlig med att det finns hårda budgetramar i trådstarten. Sannolikt tolkas "Inte sugen på att lägga många tusen på detta" som "ett par tusen är okej, bara det inte skenar iväg till flera tusen" av de allra flesta läsare

Med det sagt finns det fortfarande alternativ. Såväl Shield som hyfsat moderna modeller av ATV finns på begagnatmarknaden i den önskade prishäraden. Mini-PC med någon Celeron kan fås för strax över tusenlappen på Aliexpress och liknande sajter. Billighetsalternativen för set top-boxar typ Chromecast kanske fortfarande ligger inom bekvämlighetszonen också.

Visa signatur