Söker hjälp i mediaspelardjungeln (Vad ska man skaffa?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Shielden är bra men Spotify fungerar inte sedan några år tillbaka tyvärr.

Gör den inte? Det gjorde den här när jag hade igång den för någon vecka sen.

Nog för att Spotify appen på Android TV suger, men fungerar gör den även på nVidia Shield TV Pro, precis lika kasst som på andra Android TV enheter. Spotify appen på Android TV växlar ju ofta och gärna över till musikvideos istället för att spela den version du väljer, funkar riktigt kasst på t.ex. Xiaomi TV Box där ljudet tenderar att hacka när appen ska visa video. Fast det är ju "by Spotify design" och dom tänker nog inte fixa det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

På en S90D kan du redan köra SVT Play, TV4 Play Plus, Amazon Prime, HBO Max och strömma från mobil/dator med AirPlay 2. Du kan också köra appar som Jellyfin direkt på TVn (i Jellyfins fall om du är beredd att göra ett par fler steg än att gå till appbutiken).

Permalänk
Medlem

Jag kör en strömsnål äldre laptop kopplad till förstärkaren med HDMI, styr med trådlös tangentbord+mus.
Det är skönt att kunna öppna youtube med adblocker och slippa reklamen samt mini tangentbord är guld för youtube och surf, kan helt skräddarsy vilka streamingappar jag vill installera så också.
Och så får man ju friheten att stoppa in filmer och serier direkt i datorn på fler sätt, ex dvd-läsare och sparade filer, streaming via webbläsare osv.

Permalänk
Medlem

Japp, väldigt synd. Man fick nästan upp förhoppningarna när man läste vad Apple hade skrivit i någon supportartikel eller var det var, men det visade sig ju inte alls vara passthrough.

Jag har inte hört något om 9.1.6 heller utan det är nog fortfarande max 5.1.2 som gäller vad jag vet (7.1 för icke-Atmos).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Nvidia Shield TV Pro jag med, undvik icke-Pro varianten då den lider av en del strul och lagg (jag äger en av varje).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Håller med, smidigaste och enklaste och troligen minst bloat/reklam om man klarar sig utan lossless audio som atmos/dts:x och just DV profil 7. Har man ändå inte atmos setup så får du faktiskt lossless 5.1 genom Infuse PCM.

Precis, väldigt clean UI, inget onödigt tram och reklam
Och fjärrkontrollen är grymt bra, touchpaden är en viktig detalj. Smidigt att spola fram o tillbaka på våra ripade dvd och BD konserter när man letar upp vissa låtar 😁
Så för mig vinner ATV Över shielden på alla punkter,utan kanske just då att streama spel, som jag testade nån på shield , funkade bra

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar apple tv 4k, galet bra enhet som är rapp

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för AppleTV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Intressant, det visste jag inte

Då kan den alltså konvertera DV till HDR10+ i realtid alltså?

Den värkar dock vara lite pill med att få igång till en början, nu när jag läst och kollat Youtube men ändå inte super krånglig om man är lite teknikintreserad och kunnig.
Hur fungerar den förresten med vanliga stömningsappar? Om man inte kör all media från en hårddisk/nas till exempel?
För det är ju lite det också som man skaffar en separat box för. Att komma ifrån TV:ins operativsystem.

Nej. Blir inte hdr10+ om du matar DV till en Samsung, blir vanliga hdr10. Är lite synd att samsung inte har DV, är den mest vanliga HDR standarden bland streamingstjänsterna, men har aldrig hört nån Samsung ägare klaga, Samsung verkar göra jobbet bra ändå, iaf dom nyare oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Och fjärrkontrollen är grymt bra, touchpaden är en viktig detalj. Smidigt att spola fram o tillbaka på våra ripade dvd och BD konserter när man letar upp vissa låtar 😁
Så för mig vinner ATV Över shielden på alla punkter,utan kanske just då att streama spel, som jag testade nån på shield , funkade bra

Touch-funktionen är något jag verkligen hatar, så det är tur att man kan stänga av den!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Touch-funktionen är något jag verkligen hatar, så det är tur att man kan stänga av den!

Haha, ok 😄
Men som jag skrev, kollar mycket på konserter som vi har ripat till server, sjukt smidigt att pausa och dra med touchpaden till låtarna man vill höra om man vill ha just en viss låt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nej. Blir inte hdr10+ om du matar DV till en Samsung, blir vanliga hdr10. Är lite synd att samsung inte har DV, är den mest vanliga HDR standarden bland streamingstjänsterna, men har aldrig hört nån Samsung ägare klaga, Samsung verkar göra jobbet bra ändå, iaf dom nyare oled

mitt svar var för om man använder AM6B+ som kan skicka DV metadata till Samsung TV.

men för TS som bara ska köra streamingtjänster så räcker TVs inbyggda gott och väl, och vill han sedan spela upp lokala blu-ray remux filer så är det AM6B+ som gäller för FULL support av blu-ray codecs.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

mitt svar var för om man använder AM6B+ som kan skicka DV metadata till Samsung TV.

men för TS som bara ska köra streamingtjänster så räcker TVs inbyggda gott och väl, och vill han sedan spela upp lokala blu-ray remux filer så är det AM6B+ som gäller för FULL support av blu-ray codecs.

Så du menar på riktigt att det går konventera DV till hdr10+ på ett korrekt sätt? Intressant, har du länk på detta?
Måste vara guld för projektorägare vars projektorer oftast bara tar emot hdr10+. Och inte DV

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Jag kan streama till sheild från spotify och spela upp spotify rakt på shielden

Skrivet av Hurtigbullen:

Gör den inte? Det gjorde den här när jag hade igång den för någon vecka sen.

Nog för att Spotify appen på Android TV suger, men fungerar gör den även på nVidia Shield TV Pro, precis lika kasst som på andra Android TV enheter. Spotify appen på Android TV växlar ju ofta och gärna över till musikvideos istället för att spela den version du väljer, funkar riktigt kasst på t.ex. Xiaomi TV Box där ljudet tenderar att hacka när appen ska visa video. Fast det är ju "by Spotify design" och dom tänker nog inte fixa det.

Inte för mig och jag är inte ensam.

https://community.spotify.com/t5/Desktop-Windows/No-sound-fro...

Finns trådar både på Spotify forumet och Shield forumet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Haha, ok 😄
Men som jag skrev, kollar mycket på konserter som vi har ripat till server, sjukt smidigt att pausa och dra med touchpaden till låtarna man vill höra om man vill ha just en viss låt 😁

Ja, att kunna "snurra" med tummen som om touch-paden vore ett hjul är definitivt en väldigt smidig funktion för att snabbt spola fram och tillbaka och det går mycket fortare. Men jag blir aldrig van med touch-funktionen för övriga gränssnittet och väljer fel konstant, så jag stängde av det rätt snabbt

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Custom launcher löser ju dock det. Och Smarttube är en deal breaker för min del. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Så du menar på riktigt att det går konventera DV till hdr10+ på ett korrekt sätt? Intressant, har du länk på detta?
Måste vara guld för projektorägare vars projektorer oftast bara tar emot hdr10+. Och inte DV

nja osäker på just den delen men det behövs inte då boxen kan skicka ut DV metadatan i HDR10 signal vilket jag gör på min Samsung S95D då jag inte har några HDR10+ titlar.

ja, många projektor ägare som använder dessa boxar.

https://github.com/cpm-code/xbmc/wiki/Dolby-Vision-UI-User-Ma...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för shielden, jag har själv både apple tv och shield pro. Nvidia shielden är den enda som är inkopplad idag, en stor fördel med Nvidia är deras uppskalningsteknik som även finns på denna lilla manick.
Så äldre filmer 480p/720p/1080p kan skalas upp till betydligt tydligare och bättre bild.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

xiaomi tv box s 3rd gen köpte jag och är sjukt nöjd. Hade en Google tv 4k innan och denna är så mycket snabbare.

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Att köra ett USB-minne med 5-6 tusen låtar på i TVn kan vara rätt trevligt om man har bra TV-ljud

Permalänk
Medlem

Har testat många varianter - har lugnat mig de senaste åren då jag väntat i 6 år på nya Shielden. Men den kommer aldrig.. 🤣

Har för tillfället Shield Pro och Google Chromecast 4k den med fjärrkontroll.

Shielden är bra, men är inte alltid så responsiv som den var i början. Fungerar med det mesta tycker jag. Har väl vissa drawbacks.

Enklaste möjliga är Google Chromecast 4k - den fungerar alltid, men har inte heller stöd för alla format. Beror ju helt på vad man ska slänga på för material. Fungerar fint till streamingtjänster å Kodi tex.

Då jag inte kör hembio längre till min Main-TV (Samsung The Frame Pro 2025) så testade jag Samsungs Tizen interface.Visst det är väldigt mycket bloat - men alla appar fungerar fint som jag behöver. Plex osv. Kör tom. Trådlöst utan problem. Har en Samsung HW-Q995D soundbar inkopplad till den och är relativt nöjd även med ljudet - sitter inte å finlyssnar musik på det systemet, men får ändå ett OK ljud. Även om min Bluesound soundbar där uppe äter upp den ljudmässigt.

Kan ärligt säga att Tizen fungerar OK - det är inte snabbt, men allt fungerar fint för min del. Skönt att slippa extra box osv. Så mitt råd är att ge det en chans.

Kompisen har testat att köra 4k remuxer på den senaste Apple-TV:n via Plex, då överhettas den snabbt. Så är det tanken att spela upp remuxer så skulle jag hålla mig långt borta från Apple-TV.

Permalänk
Medlem

Måste också rekommendera apple tv. Otroligt smidig att använda och ingen reklam bra fjärrkontroll, speciellt den uppdaterade (sen nått år tillbaka nu)
Har förvisso inte provat Nvidia shield men diverse andra android historier.
Chromecast stickorna var kanon när de kom för massa år sen men nu vill jag iallafall gärna kunna ha en kontroll. Google Tv har dottern på sitt rum. Den är väl ok men plastig kontroll och en del reklam. Men dock smidig att använda. Så vill man komma billigare undan så är det min rekommendation men annars är det apple tv som jag mest rekommenderar.

Lycka till 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle själv aldrig köpa Nvidia shield då den är så pass gammal och fortfarande väldigt dyr. Apple TV duger för de allra flesta om du inte vill ha dolby atmos trueHD passthrough och möjligtvis är petig över vissa dolby vision profiler(?) när man ska streama remux filer från en NAS.

Permalänk
Medlem

Även om nu Nvidia Shield verkar vara bäst, så tog det ju emot att betala ~2000 kr för gammal hårdvara.
Så blev en Xiaomi Mi 2 S eller vad den heter för ett år sen. Den funkar då bra, var lite kinkig med nätverket i sovrummet innan jag flyttade routern. Kunde ha kontakt men ändå inte få internetaccess. Kostade väl 399 eller 499 på inets förrförra drop.

Den kunde väl vara snabbare när det gäller att byta/starta appar, men har okej fjärr och duger bra för TV-appar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Även om nu Nvidia Shield verkar vara bäst, så tog det ju emot att betala ~2000 kr för gammal hårdvara.
Så blev en Xiaomi Mi 2 S eller vad den heter för ett år sen. Den funkar då bra, var lite kinkig med nätverket i sovrummet innan jag flyttade routern. Kunde ha kontakt men ändå inte få internetaccess. Kostade väl 399 eller 499 på inets förrförra drop.

Den kunde väl vara snabbare när det gäller att byta/starta appar, men har okej fjärr och duger bra för TV-appar.

Den är helt ok, tjejen använder min gamla nu. Lite långsam ibland. Ett plus är dock att det är enkelt att få in en annan launcher. Kör Flauncher på den så slipper man all bloat (utanför det som finns i apparna). Ska nog gå att få in den på Shielden också, men har inte orkat få till det än.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har haft en shield tv 2019 (ej pro) i flera år och varit nöjd men efter att jag inte kan casta längre och en del andra småproblem så köpte jag en Google Streamer 4k. Klockren, allt funkar som det ska och den är rapp.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Kompisen har testat att köra 4k remuxer på den senaste Apple-TV:n via Plex, då överhettas den snabbt. Så är det tanken att spela upp remuxer så skulle jag hålla mig långt borta från Apple-TV.

Det är något fel på din kompis Apple TV 4K om den överhettas. Den är fläktfri, ja, precis som iPhone 13. Den har även samma SoC som iPhone 13, vilket utklassar alla andra dina nämna exempel prestandamässigt även om den börjar throttla pga. avsaknaden av fläkt (vilket gör den 100% ljudlös).

I övrigt är det annars Plex som är dåligt optimerat eller buggar. Infuse löser förstås alla dessa problem i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Apple TV är den bästa allround boxen hands down, särskilt om man har en tv utan DV. Då är DV Profil 7 för remux inte ett argument.
Är man villig att betala ~en hundring om året för infuse så har man perfekt lösning för att spela upp från Plex eller Jellyfin.

AM6B+ med CoreELEC är väldigt nischad. Och bara värt det om man absolut kräver DV Profil 7 för att man ser mycket bluray remux. Som ren mediamaskin enbart från Plex/Jellyfin/nas är den grym.
Nackdelen med den är att det är en hel del meck att få igång och underhålla. Samt att det bara är en coreelec maskin, inga andra funktioner.

Personligen kör jag både och. Men använder Apple TV 95% av tiden och skulle jag tvingas välja mellan de två så är det tveklöst Apple TV jag skulle valt att ha kvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en Google TV streamer. Kontrollen är svinful och plastig, i alla fall mitt exemplar har lite dålig passform i monteringen så det bildas en liten kant man stör sig på med jämna mellanrum. Fjärrkontrollen är dock rundad och ligger i övrigt skönt i handen. Bildkvaliteten kan jag inte bedöma då vår TV är kass.

Det man trodde att Google skulle vara bra på, sökningar, fungerar inte så bra heller. Röstsökningen identifierar visserligen vad man säger, men funkar bäst i Youtube. I andra appar blir det mer fel och man får ofta upp en massa Youtubevideor som förslag.

Mest irriterande, förutom de enskilda apparnas bristande kvalitet, är som andra nämnt att man hela tiden får förslag från tjänster man inte har, och det verkar inte gå att stänga av. Skamligt. Jag saknar tiden då Googles motto var "Don't be evil".

TL;DR: Skaffa nåt annat.

Permalänk
Medlem

Kör en 2017 nvidia shield till en B7 LG OLED.
Inga problem, rekommenderar att man stänger av alla junk services så som google assistance och homescreen så får man en clean UI med enbart appar