Permalänk
Medlem

Lönt att laga min skärm?

Hej
Min skärm ASUS 32" ROG Swift PG32UQ
Blinkar ljust och mörkt hela tiden både med hdmi och displayport. Jag har bytt kablar och provat på en annan dator. Jag sänkte refreshrate till 60 hz
Den blinkar fortfarande
Är det värt att laga den eller köpa ny
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Reklamera den om det var mindre än tre år sedan du köpte den. Jag har svårt att tro att det är värt att laga den, men det är ju en dyr skärm så det kan ju vara värt att skicka iväg den till en verkstad för att få ett kostnadsförslag.

Det värsta som kan hända är ju att dom behåller den trasiga skärmen om du inte vill betala felsökning och få tillbaka den, men det gör ju ingenting om du ändå tänker köpa en ny i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hur gammal är den?
Har du garanti kvar så kan det ju vara värt att kontakta försäljaren och se vad de säger.

Ifall du tänker skaffa en ny oavsett, så kan det ju vara värt att få den lagad och sälja den för pengarnas skull (om du nu har garanti kvar).

Permalänk
Medlem

Kanske är strömenheten som gett upp och inte ger rätt strömmatning till skärmen. Bara en gissning såklart...

Har reparerat ett par äldre skärmar där kondensatorerna gett upp, och de hade ungefär samma symptom som din skärm.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Köpt 2021-10-22
Så garantin har gått ut

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet, försök få tag på annan strömadapter för att utesluta fel på den. Annars är det korta svaret nej, inte lönt att reparera trasiga skärmar.

Permalänk

Har liknande problem på min gamla bettan(XF270HU), degraderat så den endast klarar 100hz ULMB avstängt. Någon aning om vad som orsakade det på din skärm? Min vilda gissning är att det hände på min skärm av att jag körde med ULMB på i flera år vilket jag antar är betydligt mer slitsamt än vanlig användning. Blinkar rejält obekvämt och har ' dirty screen effect' bland annat om jag går över 100hz eller sätter på ULMB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Har liknande problem på min gamla bettan(XF270HU), degraderat så den endast klarar 100hz ULMB avstängt. Någon aning om vad som orsakade det på din skärm? Min vilda gissning är att det hände på min skärm av att jag körde med ULMB på i flera år vilket jag antar är betydligt mer slitsamt än vanlig användning. Blinkar rejält obekvämt och har ' dirty screen effect' bland annat om jag går över 100hz eller sätter på ULMB.

Nope ingen aning tyvärr
Så här kan det se ut med displayport

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen
Blir att kolla efter en strömadapter

Permalänk

Eftersom overlayen från skärmen ser ok ut så misstäker jag snarare att det ev kan vara gpu möjlighet gen att kabeln gått kaputt eller ingångskortet i skärmen.

Fel på skärmens bildpanel borde visa sig åven på skärmens menyer så tyder ju på att lcd styrkortet och bakgrundsbelysningen nog funkar som det aka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Japp, den bilden var tydlig. Skärmens egna menyer är intakta. Bilden är det inte. Då måste man pröva med andra källor. Om det är lika med alla källor är det fel på skärmens kretsar. Om det bara är från en och samma dator är det grafikkortet som är problemet.

Och beroende på kan ju det slå olika lyckligt så att säga.

Med andra ord är strömförsörjningen inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eftersom overlayen från skärmen ser ok ut så misstäker jag snarare att det ev kan vara gpu möjlighet gen att kabeln gått kaputt eller ingångskortet i skärmen.

Fel på skärmens bildpanel borde visa sig åven på skärmens menyer så tyder ju på att lcd styrkortet och bakgrundsbelysningen nog funkar som det aka.

Ok men samma fel på 2 datorer och jag har bytt kablar
så det är nåt med skärmen eller strömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, den bilden var tydlig. Skärmens egna menyer är intakta. Bilden är det inte. Då måste man pröva med andra källor. Om det är lika med alla källor är det fel på skärmens kretsar. Om det bara är från en och samma dator är det grafikkortet som är problemet.

Och beroende på kan ju det slå olika lyckligt så att säga.

Med andra ord är strömförsörjningen inte problemet.

Stort tack för hjälpen
Då blir det att kolla efter en ny skärm

Permalänk
Bildexpert 📺

Ytterligare en sak du kan testa är att se om bilden blir bättre om du fysisk påverkar kontakten, trycker den åt olika håll etc. Jag har varit med om skärmar där glapp uppstår i själva kontakten, likt att tyngden från kabeln agerar som hävstång och PCB:n som kontakterna sitter på rör på sig och det blir glapp någonstans. Genom att fysisk hålla i kontakten har jag fått bort liknande problem eller framkallat dem på beställning. Likt att använda en burk med läska staga upp kontakterna så att de inte hänger i skärmen.

Skadar inte att pröva med någon form av kludgelösning när vi ändå kommit så långt.

Permalänk
Medlem

Hittade följande video vilken jag antar är en snarlik modell då modellnamnet är snarlikt, PG27UQ istället för PG32UQ.
(Demontering av en PG27UQ)
https://www.youtube.com/watch?v=hVtNhYLaUsE

Om din skärm är av samma modell fast något större än den i videon så går det säkert att reparera den genom att byta ut vad som kanske skulle kunna kallas signal-/bild-processorkortet. Med tanke på att det sitter en stor kylfläns på processorn men inga kuddar mellan vad jag antar är minneskapslar och kylflänsen får det mig att misstänka att det kan vara problem med dessa minnen.
Det ska inte uteslutas att det kanske är för mycket damm i fläkten/kylflänsen och att den rent av går för varm och kanske bara behöver rengöras...
Att inställningsmenyn visas felfritt är nog för att kretsen som hanterar denna förmodligen är monterad på det stora kretskortet och endast visas som en overlay över den defekta signalen.

Vad priset för detta kretskort om det skulle behöva bytas skulle kunna vara har jag ingen gissning om.
Tveksam till att det skulle vara lönsamt att byta om man inte kan komma över ett beganat.

Med tanke på priset på skärmen och att den verkar fungera så kan det finnas ett andrahandsvärde på denna som reservdelar, särskillt då panelen är hel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hittade följande video vilken jag antar är en snarlik modell då modellnamnet är snarlikt, PG27UQ istället för PG32UQ.
(Demontering av en PG27UQ)
https://www.youtube.com/watch?v=hVtNhYLaUsE

Om din skärm är av samma modell fast något större än den i videon så går det säkert att reparera den genom att byta ut vad som kanske skulle kunna kallas signal-/bild-processorkortet. Med tanke på att det sitter en stor kylfläns på processorn men inga kuddar mellan vad jag antar är minneskapslar och kylflänsen får det mig att misstänka att det kan vara problem med dessa minnen.
Det ska inte uteslutas att det kanske är för mycket damm i fläkten/kylflänsen och att den rent av går för varm och kanske bara behöver rengöras...
Att inställningsmenyn visas felfritt är nog för att kretsen som hanterar denna förmodligen är monterad på det stora kretskortet och endast visas som en overlay över den defekta signalen.

Vad priset för detta kretskort om det skulle behöva bytas skulle kunna vara har jag ingen gissning om.
Tveksam till att det skulle vara lönsamt att byta om man inte kan komma över ett beganat.

Med tanke på priset på skärmen och att den verkar fungera så kan det finnas ett andrahandsvärde på denna som reservdelar, särskillt då panelen är hel.

Tack för hjälpen
Den är tyvärr stendöd nu
Lampan lyser men ingen bild. Provat på 3 olika datorer.
R.I.P.