Vilken webbläsare använder ni, och varför?

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder ni, och varför?

Jag har i många år använt Chrome, men funderat lite på att kanske byta till Firefox, pga att det är bättre på integritet, och Chrome lär enligt uppgift gå ut hårt mot adblockers framöver, medan Firefox stödjer adblockers fullt ut. Men enligt ChatGPT så är Firefox något sämre på säkerhet än Chrome, så det är inte ett klockrent val.

Därför blir jag nyfiken på att läsa om vilken webbläsare ni andra använder och anledningarna bakom det.

Permalänk
Medlem

Safari privat och Chrome på jobbet.

Permalänk
Medlem

Firefox på datorn. Har använt den sedan tiden då den hette Netscape Navigator och har inte sett någon anledning att byta.
På mobilen använder jag Chrome, mest för att den var förinstallerad och jag inte har orkat byta då jag inte använder den särskilt ofta ändå.

Permalänk
Medlem

Vivaldi
kan med musrörelser använda kortkommandon
relativt lättvikt, inte open source dock.

Permalänk
Medlem

Firefox till det mesta, Edge som backup och för mjukvara som t.ex. Wootility som inte funkar i Firefox.

Har inte fått min iPhone än så inte hunnit prova och se vilken webbläsare jag kommer köra där, skulle vilja köra Firefox eller Edge ist för Safari. Tror det finns nån iCloud extension för att synca bookmarks och lösenord annars.

Permalänk
Medlem

Edge på jobbet, på grund att man slipper att authenciera sig på Microsofts tjänster, hemma Ungoogled Chromium.

Permalänk
Medlem

Firefox. Har kört med den i många år och jag trivs väldigt bra med den. Adblock funkar fortfarande bra också, så det är ett plus. Kör även med en blocker av short på youtube som också funkar riktigt bra. Den är ju inte felfri, men det är å andra sidan ingen webbläsare. Så man får överväga vad det är man värderar o.s.v.

Permalänk
Medlem

Vivaldi mest för att man kan ha flera tabs uppe samtidigt bredvid varandra i samma fönster.

Permalänk
Medlem

Firefox som huvudwebbläsare, Edge som 2:a webbläsare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Firefox nästan jämnt sen den kom och numera Vivaldi i andra hand. Bra att använda andra än de största för annars blir det lätt monopolliknande situationer där utvecklingen avstannar.

Permalänk
Medlem

Kör enbart Brave. Låter som browsern för dig.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Safari på Mac, iOS och iPadOS samt Firefox på speldatorn.

Permalänk
Medlem

Vivaldi, både på PCn och i mobilen. Körde Firefox länge tills det blev segt jämfört med Chrome, testade lite WaterFox och sen PaleMoon och till sist Vivaldi, som hade lagom med inställningar för utseende och inbyggd adblocker som funkar hyfsat.

Kan vara någon enstaka sida som krånglar ibland, typ SVTPlay, som man får köra i Chrome, kan iofs bero på just inbyggda adblockern och en addon för att stoppa autoplay av videos som jag kör.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kör Opera sedan väldigt många år, men planerar hela tiden att gå över till Vivaldi, snart.

Kör Chrome för att hantera barnen konto för mobiler etc (inloggad med flera olika profiler), Firefox då och då.

Mobilen? Opera mini sedan snart 20 år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave