Stabilt bord för Bambu A1 3D printer

Permalänk
Medlem

Stabilt bord för Bambu A1 3D printer

Jag är sugen på att uppgradera till en större 3D printer (Bambu A1) nån gång senare i år. Jag skulle i så fall behöva ett nytt och större bord.

Problemet är då att bordet behöver vara typ minst 70x70, redan där försvinner många av de vanliga alternativen på t.ex IKEA. Bordet behöver också vara riktigt stabilt, helst ha en platt fot istället för ben. Detta eftersom 3D printer är starka och snäva, vilket orsakar mycket vibrationer och skakande, vilket jag vill reducera så mycket det bara går.

Jag har letat i diverse butiker men har hittat väldigt få bord i den storleken som är bygga på ett så pass stabilt sätt, jag behöver hjälp att hitta fler alternativ eller inspiration. Vad kan ni rekommendera? Bordet ska helst kosta ett par tusenlappar eller mindre, bara det är stabilt och printern får plats utan att slå i väggen så är jag nöjd. Material har inte stor betydelse, men trä är att föredra.

Edit: tack för svaren hittills. Glömde nämna här i OP inlägget att jag bor i hyresrätt, så om möjligt vill jag undvika att borra osv. Jag är inte helt emot det, men föredrar såklart att hålla väggarna så fint det går.

Permalänk
Medlem

Ska du ha det stabilt så blir det att förankra det i väggen. Sen kvittar det rätt stort vilket bord du har.

Kör själv med Lack från Ikea, sen några vinkeljärn. Har 55x55 versionen men har mina filament hängandes ovanför och inte någon ams då jag kör med Creality.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att använda vinkelbeslag och fästa bordet i väggen eller annan stabil möbel. 70x70cm lär bli svårt att hitta stabilt om du inte letar typ riktiga arbetsbord/svetsbord eller liknande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har min Bambulab P1S på ett IKEA Lackbord, för tillfället fritt stående då vi renoverar rummet. Duger gott till det jag printar.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min skrivare så var jag inne på att fixa till något med en Bänkskåpsstomme från IKEA + en lite kraftigare skiva på toppen, sen hittade jag ett billigt hörnskrivbord så jag släppte den tanken tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ska du ha det stabilt så blir det att förankra det i väggen. Sen kvittar det rätt stort vilket bord du har.

Kör själv med Lack från Ikea, sen några vinkeljärn. Har 55x55 versionen men har mina filament hängandes ovanför och inte någon ams då jag kör med Creality.

Hmm jag bor ju i hyres, borde nämnt det. Vill såklart undvika borr osv. Hade du gjort det om du bodde i hyres?

Har uppdaterat OP inlägget i alla fall att jag bor i hyres.

Skrivet av PajN:

Jag har min Bambulab P1S på ett IKEA Lackbord, för tillfället fritt stående då vi renoverar rummet. Duger gott till det jag printar.

Jaså, du upplever inte att bordet skakar/darrar vid vissa intensiva printer? Min A1 Mini skakar mitt bord för fullt, och det är ändå en liggande IKEA Kallax.

Skrivet av ar95:

Den kanske hjälper, men som nämnt ovan vill jag undvika borra i väggar om möjligt. Jag tänker att ett bord med ordentlig heltäckande fot borde vara minst lika stabilt?

Vet inte hur ni som tagit upp väggfäste bor (om ni har bostadsrätt eller hyresrätt) men det verkar som majoriteten av folk kör väggfäste ändå. Så jag får väl överväga det, ska snacka med familjen vad de tycker! Om de gillar idén så kanske jag tar något simpelt bord från IKEA och fäster det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hmm jag bor ju i hyres, borde nämnt det. Vill såklart undvika borr osv. Hade du gjort det om du bodde i hyres?

Har uppdaterat OP inlägget i alla fall att jag bor i hyres.

Man får borra i väggar i hyresrätter, räknas som normalt slitage (så länge det är en rimlig mängd hål och görs snyggt). Men hyresvärden kan ju såklart vara grinig och det blir onödigt tjafs även om man har rätt.

https://lawline.se/answers/hur-manga-hal-i-vaggen-kan-man-gor...