Permalänk
Medlem

Skärm med denna kvalite?

Hejsan! Jag köpte precis Denna laptop som har en så förbannat mysig skärm att titta på.

Och jag skulle vilja ha en skärm till min stationära med samma kvalite!

Detta är bilden jag får med min stationära dator..

Jag såg inte detta över huvud taget innan utan har tyckt att min stationära skärm var världsklass..

Vad är det som gör att den bärbara skärmen ser så sjukt mycket skarpare ut?
Några tips på vad jag kan köpa för skärm?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det känns som att fotot du tagit på din stationära inte scalar rätt då den känns suddig.

Men det som skiljer är väl upplösning? laptopen är mer högupplöst på en mindre skärm = skarpare bild.

Din stationära är 16:9 och din laptop kör 16:10, kan också påverka.

Du kommer aldrig få samma bildkvalité på en stor skärm sålänge du inte tar dig upp emot 4k.

Du får jämföra PPI (Pixels Per Inch)

Din laptop har 189 PPI

Din stationära har 109 PPI

Nästan dubbla tätheten med pixlar på laptopen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det känns som att fotot du tagit på din stationära inte scalar rätt då den känns suddig.

Men det som skiljer är väl upplösning? laptopen är mer högupplöst på en mindre skärm = skarpare bild.

Du kommer aldrig få samma bildkvalité på en stor skärm sålänge du inte tar dig upp emot 4k.

Så det går inte få lika skarp bild på en 27" 1440p skärm oavsett?
Tänker om det kanske går att ställa in stationära skärmen på något sätt för att få bilden skarpare eller är det helt kört?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det handlar troligtvis om punkttätheten, det vill säga fler pixlar per yta (mäts i dpi eller "dots per inch"). Om du köper en 24"-skärm med 4K-upplösning får du ungefär samma punkttäthet / dpi.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

laptop skärmar gör ju att pixlar trängs mer på ytan och därmed känns mer skarp.

Jag skulle nog tippat på att försöka hitta en 24" 1440p skärm om du vill få samma typ av skärpa... men 1440p 27" är sweetspot, men då kanske du ska kolla på 27" 4k skärm!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Stora frågan är ju hur skarp kan bilden egentligen bli? Kommer vi någonsin få en skärm som har perfekt bild eller kommer vi hela tiden kunna se förbättringar som dessa?

Det är ju sån jävla stor skillnad med så nu kan jag ju inte sluta tänka på det och måste göra något åt saken =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Så det går inte få lika skarp bild på en 27" 1440p skärm oavsett?
Tänker om det kanske går att ställa in stationära skärmen på något sätt för att få bilden skarpare eller är det helt kört?

27 tums 4k OLED får du nog kolla på minst för att få något motsvarande

Då är du uppe i 163 PPI vs 189 PPI på din laptop.

https://www.inet.se/produkt/2227846/lg-32-ultrafine-evo-32u99...

Denna lanseras snart och då kommer du upp i 220 PPI, men det är absolut ingen gamingskärm och tror absolut ingenting därute har stöd för 6k upplösning.

Vi borde väl kunna börja se 8k skärmar i 27-32 tums inom en snar framtid, finns ju redan i TV paneler.

Upplever också min 15,6 tums MSI laptop med en 1080p 240hz skärm som betydligt skarpare än min 32 tums 1440p 144hz skärm till den stationära, men skulle inte välja laptopen oavsett av andra anledningar

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förutom PPI så beror det ju på hur nära du har skärmen till dina ögon. Men ja, vill du ha den storleken på det avstånd du har så är enda lösningen mer upplösning, dvs. 4k.

Skrivet av Mackemos:

Tack för alla svar! Stora frågan är ju hur skarp kan bilden egentligen bli? Kommer vi någonsin få en skärm som har perfekt bild eller kommer vi hela tiden kunna se förbättringar som dessa?

Det är ju sån jävla stor skillnad med så nu kan jag ju inte sluta tänka på det och måste göra något åt saken =P

Personligen ser jag inte anledning att ha mer än 1080p på en mobiltelefon, 4k på en stor datorskärm, möjligen 8k på en stor TV men även där räcker nog 4k. Men i VR så kanske det behövs 12k+ för lika bra kvalité. Så det beror på användningen. Nej, om just antalet pixlar tycker jag inte det är någon oändlig förbättringspotential utan det blir avtagande avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Vill du uppleva en extremt pixeltät skärm äger du nog redan en sådan om du har en hyfsat ny smartphone. Det är inte ovanligt med pixeltätheter runt eller över 500 PPI, exempelvis Pixel 10 Pro och Galaxy S25 Ultra. För att få samma känsla i större skärmar är det nog 27" 4K som gäller, visserligen är pixeltätheten mycket lägre men det kompenseras av det mycket längre avståndet.

Permalänk
Medlem

Känns som att tråden går lite åt fel håll. Visst så är det stor skillnad på PPI mellan enheterna, men det ska ju ändå inte vara suddigt som det ser ut på skärmbilderna om allt är korrekt.

Ser mer ut som att den stationära datorn är inställd på någon annan skalning än 100% och att spelet inte har något sätt att hantera detta på ett bra sätt, alternativt att spelet inte har stöd för högre upplösningar. Förutsättningen att datorn är inställd på 1440p det vill säga.

Kontrollera detta först och främst innan det spenderas något i onödan, för högre upplösta skärmar kommer inte lösa just detta problem. Hade varit en annan sak om båda skalade 1:1 och man tyckte den större skärmen var mer kantig/pixlig, då skulle skärmar med högre PPI förbättra saken.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Känns som att tråden går lite åt fel håll. Visst så är det stor skillnad på PPI mellan enheterna, men det ska ju ändå inte vara suddigt som det ser ut på skärmbilderna om allt är korrekt.
https://i.imgur.com/OrBV76N.png
Ser mer ut som att den stationära datorn är inställd på någon annan skalning än 100% och att spelet inte har något sätt att hantera detta på ett bra sätt, alternativt att spelet inte har stöd för högre upplösningar.

Kontrollera detta först och främst innan det spenderas något i onödan, för högre upplösta skärmar kommer inte lösa just detta problem. Hade varit en annan sak om båda skalade 1:1 och man tyckte den större skärmen var mer kantig/pixlig, då skulle skärmar med högre PPI förbättra saken.

Ja jag tänkte på det också först, sen läste jag tråden och blev själv förvirrad och fortsatte in i samma tänk. TS skärm är också 1440p. Alltså borde det vara samma kvalité på bilden.

Det är troligen som du säger, 1080p i 1440p.

Så TS @högerklicka på desktop, skärminställningar och välj 1440p ifall det inte är valt. Även inne i spelet, välj 1440p i spelinställningar.