Tar Inet verkligen emot returer även om delar/tillbehör saknas i förpackningen????

Permalänk
Medlem

Tar Inet verkligen emot returer även om delar/tillbehör saknas i förpackningen????

Jag spenderar nån dag då och då i Fyndhörnan på Inets hemsida, en sektion som jag antar innehåller returnerade produkter som inte längre kan säljas som nya. Och det är utifrån detta antagande som jag ställer den här frågan. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Hursomhelst, i de allra flesta fall så står det "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör" under produkten i fråga, men ibland märker jag att det även är ofullständiga produkter som säljs där.

Exempelvis:

Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1
Öppnad förpackning, saknar en 12vhpwr kabel , i övrigt komplett med alla tillbehör.

MSI MAG Pano M100R PZ Vit
Öppnad förpackning, saknar GPU-holder, i övrigt komplett. Spår av användning.

ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming OC
Saknar förpackning, endast grafikkort samt 12vhpwr adapter.

ASRock X670E Pro RS
Saknar förpackning, endast moderkort. Spår av användning förekommer, som t.ex. repor och skavmärken.

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
Öppnad förpackning, saknar 2 medföljande SATA kablar.

Jag älskar Inets kundservice och att man kan lita på att det är problemfritt att returnera nåt om man inte är nöjd med sitt köp. Men jag är alltid jätteförsiktig med både förpackning och produkt så allt är i nyskick ifall det skulle vara så att man behöver returnera den.

Men tar Inet verkligen emot returer där förpackningen saknas eller där delar som kablar, adapters osv saknas???? Isåfall har jag svårt att förstå hur kunder kan tillåtas returnera sånt.

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag spenderar nån dag då och då i Fyndhörnan på Inets hemsida, en sektion som jag antar innehåller returnerade produkter som inte längre kan säljas som nya. Och det är utifrån detta antagande som jag ställer den här frågan. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Hursomhelst, i de allra flesta fall så står det "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör" under produkten i fråga, men ibland märker jag att det även är ofullständiga produkter som säljs där.

Exempelvis:

Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1
Öppnad förpackning, saknar en 12vhpwr kabel , i övrigt komplett med alla tillbehör.

MSI MAG Pano M100R PZ Vit
Öppnad förpackning, saknar GPU-holder, i övrigt komplett. Spår av användning.

ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming OC
Saknar förpackning, endast grafikkort samt 12vhpwr adapter.

ASRock X670E Pro RS
Saknar förpackning, endast moderkort. Spår av användning förekommer, som t.ex. repor och skavmärken.

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
Öppnad förpackning, saknar 2 medföljande SATA kablar.

Jag älskar Inets kundservice och att man kan lita på att det är problemfritt att returnera nåt om man inte är nöjd med sitt köp. Men jag är alltid jätteförsiktig med både förpackning och produkt så allt är i nyskick ifall det skulle vara så att man behöver returnera den.

Men tar Inet verkligen emot returer där förpackningen saknas eller där delar som kablar, adapters osv saknas???? Isåfall har jag svårt att förstå hur kunder kan tillåtas returnera sånt.

Man får väl förmoda att de nått någon överenskommelse om återköp med ett prisavdrag för grejerna som saknas.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När jag lämnade in ett moderkort på service så landade det på fyndhörnan såg jag.
Jag lämnade in det + cpu och minne så de kunde lista ut wtf var fel, sen när de listat ut att det inte gick att uppdatera till ett bios med stöd för ryzen 5000 på lansering även om asrock sa det skulle gå (kom fram senare på nätet att det krävdes att man gjorde uppdateringen med någon av två specifika modeller i ryzen 3000 serien för att få 5000 support). Tror de löste det i senare bios.
Men men, jag bytte modell och det blev inte att de tog tillbaka kartongen och tillbehören när de bytte moderkort.

Sen dök moderkortet (eller något av de andra två av samma modell de försökte med) upp någon månad senare på fyndhörnan. Det fungerade, bara inte på en 5600x och ett nytt av samma modell hade haft samma problem.

Så möjlig det inte bara är returer utan även byte av annan anledning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan jag lämna tillbaka en öppnad produkt?
Du har alltid 30 dagars ångerrätt som privatkund, oavsett om du köpt produkten i butik eller på inet.se. Observera att produkten ska vara komplett i kartong och i ett så kallat oförändrat skick för att inget avdrag ska göras.

Läser man mellan raderna så kan man fortfarande ångra sig, men att de gör avdrag. Så får man ju välja om man godtar det eller ej.