Kernel panic efter uppdatering. Samma fel vid start från usb-sticka.

Permalänk
Medlem

Kernel panic efter uppdatering. Samma fel vid start från usb-sticka.

Uppgraderade en stationär dator med Linux Mint LMDE 6 till LMDE 7.
Datorn har ett MSI B560M-A PRO moderkort och en i5 11500 processor.
Uppgraderingen gick enligt alla indikationer bra men vid omstart kommer meddelandet:

Kernel Panic! --not syncing: No working init found. Try passing init= option to kernel.

Så jag startade från en USB-sticka men samma fel ändå.
Har testat flera stickor Linux mint LMDE 7, Linux Mint Cinnamon 22.2, Debian 13.1
men hela tiden samma fel.

Någon som har en idé?

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Hedersmedlem

Är du helt 100% säker på att du bootar från USB på rätt sätt? (Att de funkar med bootmetoden, BIOS eller UEFI, att den försöker boota från rätt partition om UEFI, osv.)

Det är inte ett fel som bör påverka USB-boot överhuvudtaget, då felet högst sannolikt är något i din bootloader (GRUB?) eller i övrigt på SSD:n.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har du provat boota den gamla kerneln för att se om det blir samma problem även där?
Eller togs den bort vid uppgraderingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är du helt 100% säker på att du bootar från USB på rätt sätt? (Att de funkar med bootmetoden, BIOS eller UEFI, att den försöker boota från rätt partition om UEFI, osv.)

Det är inte ett fel som bör påverka USB-boot överhuvudtaget, då felet högst sannolikt är något i din bootloader (GRUB?) eller i övrigt på SSD:n.

Skrivet av Xcorp:

Har du provat boota den gamla kerneln för att se om det blir samma problem även där?
Eller togs den bort vid uppgraderingen?

Jag har testat alla gamla kärnor (det fanns fyra), samma sak.
Har testat med flera USB-stickor, sama sak.
Det jag kan se i BIOS är att jag inte kan starta utan UEFI. Jag har försökt stänga av det men det kommer ett meddelande att eftersom det inte finns något grafikkort så accepterar den inte att jag stänger av UEFI (?!?). Konstigt tycker jag och det borde ju fungera att starta från USB-stickan med UEFI pååslaget.
Jag är inte god vän med MSI-BIOS, föredrar och kan ASUS BIOS.
Så vet jag ju inte om det kan vara orsaken. Låter inte klokt. Kanske ta ut SSDn och testa den i en annan dator.

Jag har aldrig varit med om liknande under alla år som jag hållit på med datorer. Installationsmedia har ju varierat med åren men det har altif funkat att starta från installationsmedia. Har inte hellere någon Windows-sticka att testa med, har aldrig haft något med Windowss att göra. Kan man ladda ner en windows-10 iso-fil. Har testat men hittar inte.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det låter som om den inte bootar från stickan utan från din installation varje gång. Har du Grub på den? Du kan trycka på e när du har ditt bootalternativ markerat för att ändra parametrarna den använder. Testa att ändra den som det står i meddelandet. Det lär se ut ungefär såhär typ halvvägs ner på sidan

root=UUID=a297....... ro quiet

Ta bort quiet i så fall och lägg till init=/bin/sh på slutet. Se vad som händer då.