När är medier INTE sociala?

Permalänk
Medlem

När är medier INTE sociala?

Här är senaste artikeln om politiker som vill ha hårdare tag på nätet:
"S vill införa strikt 15-årsgräns på sociala medier"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-vill-infora-strikt-15-ar...

För att detta inte ska urarta till politisk pajkastning och tråden blir låst:
I den här tråden är jag ointresserad av vad olika politiker tycker
Det jag istället är intresserad av är definitionen av ett ord politiker använder mycket just nu: sociala medier.

Min frågar är: var går gränsen för att en hemsida INTE ska räknas som ett socialt medium?

Det jag lärt mig är att sociala medier började med Web 2.0, när php slog igenom och det gick att göra interaktiva hemsidor.
Jag kan ju de uppenbara sociala medierna: Facebook, X, Youtube, Tiktok, Instagram, Snapchat - men sen då?
Kommer Sweckĺockers behöva ålderskontroll?
Räknas WhatsApp som social media - det finns gruppchat där?
Räknas Wikipedia som social media? Och hur får man ens ett digitalt uppslagsverk att bli social media?
Även bloggar verkar räknas dit. Betyder det att så fort jag sätter upp en enkel WordPress-sida, oavsett innehåll, så räknas det som socialt media? Betyder det också att en gammal handkodad hemsida från 1990-talet med en liten gästbok räknas som social media?
Finns det ens någon svensk (eller EU) lagstiftning som definierar vad social media är, respektive inte är?
Och om det nu blir lagstiftning om ålderskontroll (som i Storbritannien) - hur gör jag, som webmaster, för att kontrollera besökarnas ålder på min hemsnickrade sida? Kommer farbror staten att ge mig någon form av API som jag MÅSTE infoga på min hemsida?
Och om allt på nätet kommer att kräva ålderskontroll, hur ska dagens ungdom kunna gå i skolan när de gör allt på nätet numera?

korrade freudianskt stavfek av wordpress
Permalänk
Medlem

Spånerier från min sida för att klassas som sociala medier:
Stort antal användare
Man kan ha vänner, följare och följa folk/grupper
Kan interagera med varandra i olika ämnen, via DM, grupper eller privata poster.
Det finns ett flöde för poster från vänner/grupper/folk man följer

Ett forum passar inte riktigt in tycker jag det saknar t.ex. flöde, personer att följa, vänner osv. Youtube är inte sociala medier enligt mig heller.
Men vem vet hur regeringen tänker definiera det. Generellt brukar de ju få igenom så vag definition som möjligt så de har större utrymme för att lägga till saker i efterhand.

Permalänk
Medlem

Digital Services Act (DSA) är en EU-förordning som trädde i kraft 17 feb 2024 för de flesta digitala plattformar.

Den gäller “digitala mellan- eller värdtjänster” (“digital intermediary services”) som “förmedlar kontakt” mellan användare och/eller innehåll.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Vad jag finner mycket intressant både med fullständig konfiskation av mobiltelefoner i skolan (och tydligen fritids också), liksom den här typen av förslag, är att man i andra sammanhang säger att barnkonventionen minsann är svensk lag (trots att den inte är avsedd att implementeras så) och pratar om medbestämmande hit och dit. Alldeles nyss hade man idén att rensa ut vartenda papper och penna ur skolan, mer eller mindre. Allt ska lösas med en skärm! Nu ska man istället ingripa, lite tillspetsat, på så vis att man till och med 15 år möjligen ska få gå in på SVT Play och titta på Bolibompa, även de vakna timmar en mobiltelefon tillåts hållas i handen.

Det går fort i hockey...