Problem med WD Elements disk

Permalänk

Problem med WD Elements disk

Tjo!
Jag har börjat få problem med min gamla trotjänare, en extern HDD av modell WD Elements Portable 2tb.
När jag kopplar in den så tänds lampan och den börjar snurra som vanligt, men Windows känner inte av den, förutom ibland!
Samma resultar på olika datorer.
Jag tänkte att kabeln tagit stryk, så jag köpte en ny, men problemet kvarstår. Min teori är att det är kontakten som börjat glappa, för de gånger som Windows känner av den så slutar den oftast funka om disken eller kabeln rubbas.

Jag kan prova göra ren porten med isopropanol, men jag har svårt att tro att de skulle lösa problemet.
Den har sisådär 3-4 år på nacken så garantin har dessvärre gått ut.

Någon som har några teorier eller rentav en lösning? Eller är det dags att ta disken bakom skjulet och skicka den till hårdvaruhimlen?

Fridens!

Permalänk
Medlem

Nja till hårdvaruhimlen vette fan. Det är en vanlig mekanisk disk i, så i värsta fall skruva isär den och sätta den i en dator kanske?

El investera i en usb till sata adapter?

Permalänk
Medlem

Har du inga viktiga filer, hiva den på elektronikskroten.
Har du viktiga filer, fundera på _hur_ viktiga de faktiskt är, om dataräddning är värt, om inte, hiva den på elektronikskroten.

Seagate/Lacie mm har "standard" 2.5" diskar, i de jag tagit isär, men WD har USB-kontakten direkt fastlödd på HDDn de jag tagit isär, dvs, inget som går att ta isär och ansluta enkelt direkt mot en dator.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machinepriest:

Någon som har några teorier eller rentav en lösning?

Det kan vara kontakten, men jag hade en 2.5" usb-disk som bara startade om man precis när man pluggade in den gav den en lagom hård klapp på sidan. D.v.s någon typ av mekaniskt fel. När den väl var uppe i fart fungerade den men jag pensionerade den ganska snart därefter av uppenbara anledningar.