Permalänk

Extraknäcka som hobbypulare

Har gått och blivit arbetslös och har rätt mycket dötid och tänkte om det fanns nåt vettigt att göra med mina kunskaper för att samtidigt fördriva tiden och kanske tjäna en en liten slant. Har ganska goda kunskaper om datorer och mobiler och teknik i allmänhet. Är 45 och har varit med sen Amiga-tiden, och hoppade sen på PC med min första 286 till min nuvarande dator med AMDs senaste CPU och en Nvidia RTX 5090. Min plan var att jag skulle kunna sätta ut lappar eller annonsera på Blocket eller Facebook där jag erbjuder enklare felsökning och reparationer, installationer av Windows etc.

Jag tänker att jag inte kan vara den enda med denna idé. Är det någon här som gjort detta och vill dela med er av era erfarenheter.

Mvh

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Ingen personlig erfarenhet, men vi hade en pensionär i området som sålde tech-support, finns garanterat behov av det eftersom inte alla har kunskap eller vänner/släktingar som kan hjälpa dom.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

har för mig att det kan drabba a kassan rätt hårt om man extra jobbar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Ses det inte som en hobbyvetsamhet om det inte rör sig om för stora summor. Hade inte direkt dra nån undervattenfiberkabel mellan Polen och Estland.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Tillåts inte av din akassa. De har sina regler att följa.

Permalänk
Medlem

Du får ta betalt i kontanter helt enkelt 😉

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

Generellt så tillåter inte A-kassa att du har inkomster som inte räknas av mot a-kassan. Det finns vissa undantag men inga tydliga regler. Bäst att fråga din A-kassa hur dom ser på det så du har något att förhålla dig till.

Permalänk
Medlem

Skaffa en ansvarsförsäkring och kör via Coolcompany eller liknande och rocka på.
Efterfrågan därute är extrem och har du inga etablerade konkurrenter är det bara svälja.

Hurvida du stör a-kassa eller andra bidragsformer saknar jag kunskap om, aldrig varit medlem i någon så kolla upp sådant också och andra möjliga bidrag du möjligen erhåller.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Ses det inte som en hobbyvetsamhet om det inte rör sig om för stora summor. Hade inte direkt dra nån undervattenfiberkabel mellan Polen och Estland.

Hej!

Jag tycker att själva grundide'n är bra. Men det vore otroligt korkat att inte kolla upp med exakthet vad som gäller från Skattemyndighetens sida innan du gör någonting alls! Du måste t.ex. veta med bestämdhet vad som räknas som hobbyverksamhet och hur mycket du får tjäna per år på det.

Du måste också, med lika stor exakthet, veta vad Arbetsförmedlingen och A-kassan m.fl. säger om detta. Om du inte har stenkoll på dessa saker, så är det en ganska stor risk att du på ett eller annat sätt åker på en smäll som heter Duga och det är jag rätt säker på att du inte vill! Underskatta inte denna risk är mitt råd. Om du dessutom tänker annonsera om dina tjänster så ökar ju dessutom riskerna ännu mer.

Hur stort behovet är för dina tjänster beror ju delvis på var du bor rent geografiskt. Självklart är behovet större i stora städer VS små städer. Men du lär nog behöva annonsera ändå helt oavsett tror jag. För annars hade du väl redan haft en del småjobb redan idag och det tycks du inte ha eftersom du skapar denna tråd. Och om du annonserar så gör du ju dig själv offentlig, dvs. det kommer alltså vara svårt eller omöjligt att syssla med verksamheten på ett osynligt sätt utan att AF m.fl. upptäcker vad du håller på med.

Din tanke och ditt initiativ är jättebra tycker jag! Men var inte för ivrig så att du "vill" för mycket utan att noga kolla upp exakt vad som gäller innan du kommer till skott!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Jag kom på ett tips till....

När du pratar med AF nästa gång för att fråga vilka regler det är som gäller från deras sida, så är ju risken stor att dom säger att du inte får extraknäcka bara sådär rakt av. Om du får ett "Njet" från deras sida, så fråga då istället vad för slags stöd och vilka bidrag som du kan få om du i någon form startar en egen firma. Det brukar många gånger gå att få ekonomiskt bidrag för att starta upp, t.ex. för annonsering och annan PR, viss inköp av prylar som kanske kan behövas som t.ex. verktyg, mätinstrument, datorer osv. Dessutom får du hjälp med att lägga upp en bra strategi för att din firma ska överleva även på lite längre sikt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.