Vinnarna när Windows 10-slutet tvingar till uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/extended-security-upd... bara o läsa här

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare

Å ena sidan är det ingen nyhet att "enterprise" marknaden har stor tröghet, å andra sidan är det lite förvånande att det inte tar mer fart givet att det under en längre tid kommit en rad exempel som pekar pekar på att TCO är lägre för Mac jämfört med Windows i företagsmiljö, trots en högre initial kostnad.

"Apple’s shipments jumped 14.9% YoY in Q3 2025 thanks to popular new MacBook models and enterprise adoption."

Skulle hellre se Linux ta fart, men det är av lite olika skäl lättare att gå till MacOS och båda är *NIX

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Boot Camp är det Apple som har tagit fram men det finns inte för arm Mac:arna pga Microsofts arm licensavtal om jag minns rätt.

Typ så. MS säljer inte Windows för ARM till konsumenter, utan det säljs officiellt bara tillsammans med en pryl som kommer med Windows förinstallerad. Man kan också betala för en instans som då går på MS servrar, och jag kan hitta en ISO som skall gå att virtualisera, men inget som startar själv från en ARM-burk.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja, oavsett licens-sitation med ms så är det väl Apple som måste ta fram bootcamp + windows drivers för sitt Apple silicon... förr fick de det "gratis" från Intel men det är slut på det nu

Bootcamp var (som vanligt med Apple) ett namn på ett paket av flera olika saker. Det viktigaste var en sorts BIOS-shim som lät Windows starta trots att Macar inte har något BIOS. Detta var främst i den gamla XP-eran - idag kör ju Windows-burkar oftast någon form av EFI de också - men man behöver likväl organisera disken så att Windows "känner igen sig" när det skall starta. Drivrutinerna handlade primärt om prylar som Apple byggt själva, typ deras egen trackpad, touchbaren när det var så, volymknapparna på tangentbordet, webcammen osv. Inget av detta var helt nödvändigt, men det var ju bra att kunna kontrollera sådana saker. De skickade också med en plugin så att man kunde läsa Mac-disken när det var HFS+, men de verkar inte ha uppdaterat den för APFS.

Inget av detta bör vara speciellt svårt att lösa på M-seriens Macar, bara det finns en Windows-version att förbereda sig för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv vill jag främst se fler små kraftfulla renodlade laptops. Saknar gamla MacBook 12 som hade en underbar skärm för sin tid.

Har kvar min gamla Dell XPS 13, då jag tycker att min MacBook Pro 14 är onödigt klumpig som surfdator.

Har både iPad Pro och iPad Mini, men de ersätter inte en riktig laptop för mig.

OK, men jag tror att du är lite ensam där. En iPad (eller motsvarande) tillsammans med ett löst tangentbord fyller den nischen för många.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lite äckligt, egentligen.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

OK, men jag tror att du är lite ensam där. En iPad (eller motsvarande) tillsammans med ett löst tangentbord fyller den nischen för många.

Kan man docka tangentbordet så det sitter fast, liknande som en laptop ?
Att man kan sitta med den i knät eller lyfta/flytta den med en hand eller dylikt.
För annars om man har något slappt mjukt tangentbord som floppar omkring så känns det inte riktigt som samma sak som en laptop.

Annars finns det ju en del 2-in-1 laptops med touchskärm som kan användas likt en surfplatta, eller som en mer traditionell laptop.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan man docka tangentbordet så det sitter fast, liknande som en laptop ?
Att man kan sitta med den i knät eller lyfta/flytta den med en hand eller dylikt.
För annars om man har något slappt mjukt tangentbord som floppar omkring så känns det inte riktigt som samma sak som en laptop.

Annars finns det ju en del 2-in-1 laptops med touchskärm som kan användas likt en surfplatta, eller som en mer traditionell laptop.

Det finns alla sorters tangentbord. Personligen kör jag med ett hårt tangentbord med ett stöd som man ställer paddan i.

Sen skall det också sägas att när Apple körde med 13.3" och 11.6" på sina MBA så var de fysiskt markant större än så eftersom de hade en massive bezel runt skärmen. Jag har en gammal 11.6" MBA, och yttermåtten på en 13.3" MBP är mindre i två av tre riktningar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

De riktiga vinnarna är de som köper begagnade datorer för att köra Linux.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Vilken tur att vi snart inte ens får med laddare till våra datorer.

Gäller att tänka på miljön.

Hycklare…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Guldgruva just nu att köpa laptops utan w11 stöd superbilligt.
Installera w11 med rufus (gå runt kraven på tpm 2.0) och sälj på blocket.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag jobbar med IT-support för ett större lärosäte i Sverige åt både studenter och anställda och man blir ibland rätt "mörkrädd" när man ser vad studenterna har för skit till datorer dom försöker använda till sina studier.

Sedan. När försvann kunskapen om att man håller in Shift för att skriva en (1) STOR bokstav?
Användandet av CAPS LOCK för det är makalöst hög.

Men det jag ville få sagt.
Många studenter med gamla datorer som vi rekommenderat att dom bör nog fundera på en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Jag jobbar med IT-support för ett större lärosäte i Sverige åt både studenter och anställda och man blir ibland rätt "mörkrädd" när man ser vad studenterna har för skit till datorer dom försöker använda till sina studier.

Sedan. När försvann kunskapen om att man håller in Shift för att skriva en (1) STOR bokstav?
Användandet av CAPS LOCK för det är makalöst hög.

Men det jag ville få sagt.
Många studenter med gamla datorer som vi rekommenderat att dom bör nog fundera på en uppgradering.

Varför ska de uppgradera, genuin fråga?

Permalänk
Skrivet av GPT:

Bara din själ och allt du gör på datorn behöver du dela med dig...

Skulle inte tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Helt galet att vi inte stöttar GNU/Linux mer inom Europa.

Absolut. Jag har ingen aning varför Europa inte arbetar aktivt på att världens huvudsätet för open source. Ifall fler produkter hade levererats med Linux så tror jag inte heller att användare hade misstyckt.

Jag har installerat gnome till större delen av min otekniska bekantskapskrets (i och med Windows10 EOL), och det är imponerande hur lite de behöver min support idag. De förstår hur OSet fungerar, alla vanliga inställningar finns på logiska platser. Program laddas hem från en pakethanterare likt en app store på mobilen. Inga .exe filer, inga virus, inga ofrivilliga mcaffee-installationer. Inga påtvingade uppdateringar, eller helskärms pop-uper eller. Ingen anti-virus skrämseltaktik. Bara ett OS på användarens villkor.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Fy fan för tech industrin just nu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Går det att få W11 gratis nu efter att W10 har gått ut? Eller är det försent nu?

Det är samma licens. Alla Windows 10/11 nycklar kan användas för att aktivera Windows 10 och 11.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag har installerat gnome till större delen av min otekniska bekantskapskrets (i och med Windows10 EOL), och det är imponerande hur lite de behöver min support idag.

Kul! Tror många bara måste våga ta steget.

Själv har jag ersatt MS Office med OnlyOffice eller SoftMaker Office överallt