Snabbkoll: Har du haft sönder någon datorpryl?

Permalänk

Privat så snabblim. Man har bråttom, det är inte så noggrant. Och man sitter där och lyckas limma fast precis allt inklusive ens fingrar förutom det som man vill ha fastlimmat.
-Man ska inte snabbt limma ihop något.

Annars är det inte så mycket, slitage finns alltid.

Permalänk
Medlem

För 25 år sedan tappade jag en A590 20mb Amiga hårddisk i asfalten. Den gick inte att rädda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Privat så snabblim. Man har bråttom, det är inte så noggrant. Och man sitter där och lyckas limma fast precis allt inklusive ens fingrar förutom det som man vill ha fastlimmat.
-Man ska inte snabbt limma ihop något.

Annars är det inte så mycket, slitage finns alltid.

Fick superlim i ögat en gång när jag skulle fixa ihop en brödlåda hemma åt frugan innan jag drog till jobbet. Var lite för våldsam, tuben hade torkat lite och pang. Rätt i högra ögat. Blev ringa jobbet och säga att man inte kommer när man satt i väntrummet på akuten.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Hade ett 780Ti som började få problem efter mindre än ett år, det började starta om datorn under hård belastning. Eftersom det hade garanti kvar kontaktade jag butiken jag köpt kortet från men när jag inte hörde tillbaka från dem så tänkte jag, dumt nog, att jag kan väl lika gärna prova lite själv istället för att ligga på mer på butiken.

Tog loss kylaren och hade sönder ett par Thermal pads i processen, beställde nya i samma tjocklek som visade sig vara MYCKET hårdare men tänkte att jag kan väl prova ändå och se om det funkar. Resultatet blev att kortet gick från att starta om datorn vid last till att inte starta alls Fortfarande lite osäker på exakt vad som hände men min personliga teori är att jag skruvade åt allt för hårt samtidigt som de hårda tjocka thermal-padsen sabbade passformen så att jag böjde/knäckte kortet på något olämpligt sätt.

Jag kan även ha sabbat en labb-dator på universitetet på 90-talet när jag var oförsiktig under en labb där vi byggde ISA-kort och råkade tappade ned en kabel i en ISA-port men det är inget jag officiellt tänker erkänna

Permalänk
Medlem

Hungrig och ville få ihop datorbygget direkt. Slarvade med att kolla distanserna mellan moderkort och chassi, brände moderkortet. Var bara att beställa ett nytt.

Permalänk
Medlem

När man spelade Counter-Strike i tonåren och ingenting gick som man ville, en mindre vacker dag..

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Det jag kommer ihåg på rak arm är ett (mekaniskt) tangentbord, till min gamla dator. Jag spillde kaffe i det så att färgerna är felaktiga i det område som jag spillde. Normalt ska hela tangentbordet lysa blått (RGB), men vissa tangenter lyser lila och nån enstaka rött istället. Det spelar ingen roll vad jag ändrar till för färg i mjukvaran, det blir iallafall fel färg på dessa tangenterna. Men i övrigt funkar det. Och som tur är så är det inte tangentbordet som jag använder till min primära dator, så jag orkar inte riktigt bry mig.

Permalänk
Medlem

Behövde plats på HDDn för att installera Diablo 2 Lord of Destruction så jag gick in i windows mappen o börja deleta saker hej villt.
Datorn ville inte starta senare. Farfars dator han även använde för att skriva sina böcker...
Ja man va en liten skit som inte visste mycket om datorer tidigt 2000 tal. Kommer inte ihåg att farfar skällde ut mig men jag e säker att det koka inombords. Världens bästa farfar <3

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

USB-uttag på iPad har jag lyckats sabba, annars är jag nog rätt oskyldig

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.6901|CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG X870E Crosshair Hero|1 st Kingston SFYR2S2TO 2 TB, PCIe5 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB PCIe4|1 st Kingston SFYRD2000G 4 TB PCIe4|RAM: Corsair Vengeance 96 GB DDR5-6000 CL30|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 420mm

Permalänk
Slaget: Team SweC

Ja, men inte helt mitt fel.

Hade ett ASUS LGA 775 moderkort en gång, som hade PCI-E spaken monterad på fel sida, vilket innebar att det var omöjligt att få loss grafikkortet utan att peta med en skruvmejsel eller pinne.

Jag slant...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Känns som att det är preskriberat nu, så jag kan väl erkänna det.

Förstörde mitt Radeon 280X när jag skulle skruva av fläktkåpan/kylflänsen. Vet inte hur, vet inte vad som gick fel, men det funkade helt enkelt inte efteråt. Surt. Men som tur väl var, så hade jag haft det i ganska exakt 2 år vid det laget, så jag övertalade mig själv att det var dags att uppgradera ändå. :')

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Flashade BIOS på mitt Abit-moderkort till min K6-2 för en himlans massa år sedan. Det gick åt skogen och det sved för på den tiden hade jag ingen inkomst.

Ja, där känner jag igen mig, runt 20 år sedan flashade jag bios på ett moderkort med fel version. Tur i oturen så var det ett löstagbart bios chip så jag letade fram en firma som erbjöd sådana tjänster, skickade iväg chipet, det kom tillbaka flashat med rätt version.
Slutet gott!

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.6901|CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG X870E Crosshair Hero|1 st Kingston SFYR2S2TO 2 TB, PCIe5 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB PCIe4|1 st Kingston SFYRD2000G 4 TB PCIe4|RAM: Corsair Vengeance 96 GB DDR5-6000 CL30|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 420mm

Permalänk
Medlem

Avsiktligt har man gjort sönder en hel del...men det kanske inte är vad som avses?

Oavsiktligt har jag gjort sönder en minnes DIMM med ESD, jag hörde när det small i fingrarna när jag tog i DIMM:en, helt mitt egna fel med fel tröja, fel skor och inget armband. Enda gången det hänt dock.

Flera hårddiskar har gått på ett eller annat sätt.

Några CH Flight Stick Pro har man lyckats slita ut/ha sönder genom åren...i alla fall 2 stycken.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Lyckades en gång bränna sönder mitt tangentbord, ett Steelseries G2 (om jag minns rätt). Hade precis gjort rent det med tryckluft på burk. Satt sedan och lekte med en tändare som låg brevid. Vips! Så slog det lågor över hela tangentbordet och flera tangenter smälte i kanterna. Slocknade dock snabbt och fungerade fortsatt fint efteråt, om man bortser från hur keycapsen såg ut. Men det va en jävla chock när det hände.