Permalänk
Medlem

VIA vs. nForce

Jag har (nästan) alltid kört VIA chipset.. Dock är det hela tiden en massa snakk om nForce, har nästan aldrig sett/hört/läst ngt negativt om det? Är det verkligen så bra? Själv går jag och väntar på att det ska gå att få tag i ett MB med K8T800 chipset..
Men frågan alltså, är nForce-chipset bra? Speciellt jämfört med VIA. Har liksom ingen egen erfarenhet, vill inte ha ett chipset för MB's från ngn som gör grafikkort..
Men jag antar att det finns folk häromkring som har erfarenhet av båda delarna.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Via verkar rikta sig bort från överklockning och superprestanda. Istället verkar dom vilja göra chipsets för moderkortstillverkare som säljer sina moderkort till OEM-tillverkare (som Dell m.fl)
Kt600 är ett exempel på det.
Nforce är framtiden för oss

Permalänk
Medlem

Re: VIA vs. nForce

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoJnIz
Har liksom ingen egen erfarenhet, vill inte ha ett chipset för MB's från ngn som gör grafikkort..

Då kan du ju dumpa VIA också, de gör också grafikkort. S3 hört talas om det? De görs av VIA, Intel gör förövrigt också grafikkort liksom SiS. Vet inte om ALi gör grafikkort men du vill nog inte ha nåt av deras chipset, de har aldrig gjort nåt riktigt bra moderkortschipset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Då var jag isf taskigt påläst.. Men men, tough luck.
Dock har jag kört VIA länge och tycker det funkar bra. Men nForce verkar intressant, men som sagt har ingen erfarenhet av det.

Edit: Nått jag läste, är nForce baserade MBs väldigt petiga med minnena?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då var jag isf taskigt påläst.. Men men, tough luck.
Dock har jag kört VIA länge och tycker det funkar bra. Men nForce verkar intressant, men som sagt har ingen erfarenhet av det.

Edit: Nått jag läste, är nForce baserade MBs väldigt petiga med minnena?

Nä inte mer petiga än andra chipset. De flesta med nForce2 brädor hade VIA-brädor förut så det är ju en hint om att nForce2 är bättre än KT400 och KT600.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag var också lite tveksam när jag gick över från KT266A till nForce2..
Men nu är jag hur nöjd som hellst, för det första så klockar nForce2-kortet, Abit NF7-S, 100ggr bättre och så är det massa godis, tex sata, firewire, usb2.0
åså är det smidigt med drivrutinerna, den installerar allt på en gång, ljud, grafik, (om man har ett nvidiakort dårå) nätverk å usb å sånt.

åså är jag glad över att jag tog ett kort som så många andra har, för får man nåt problem så är det mkt sannolikt att nån här på swec eller nån annanstans har en lösning.

Visa signatur
Permalänk

Re: VIA vs. nForce

Citat:

Jag har (nästan) alltid kört VIA chipset.. Dock är det hela tiden en massa snakk om nForce, har nästan aldrig sett/hört/läst ngt negativt om det? Är det verkligen så bra? Själv går jag och väntar på att det ska gå att få tag i ett MB med K8T800 chipset..
Men frågan alltså, är nForce-chipset bra? Speciellt jämfört med VIA. Har liksom ingen egen erfarenhet, vill inte ha ett chipset för MB's från ngn som gör grafikkort..
Men jag antar att det finns folk häromkring som har erfarenhet av båda delarna.

nForce 2 är ett självklart val, med tanke på att dom har dual ddr, högre bandbredder, är överklockning vänliga, gjorda av nVidia (jag litar på dom till 100%) osv.. Läs guiden på sweclockers.com där dom jämför Epox 8RDA+ med nåt VIA-junk
Om du fortfarande inte tycker att du är övertygad kan du kolla tomshardware.com och om du inte bestämmt dig för nån sorts nForce2 då är det ju tragiskt.

Visa signatur

4m0r7zh4n4 w4z h3r3

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt bestämmt mig nu, det blir ett nforce-baserat kort. Har kollat en hel del på Gigabyte GA-7NNXP kortet. Verkar fett på nästan alla punkter utom en, de 4 hålen runt cpu-socketen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem