Köpa nytt datorsystem - fördelar Intel?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt datorsystem - fördelar Intel?

I höst kommer jag antagligen att köpa mig ett nytt datorsystem (moderkort, processor, minne), och då undrar jag, finns det några stora fördelar med Pentium IV och dess chipsets gentemot AMDs Athlon XP och dess chipsets.

Går Pentium IV att överklocka mycket?
Finns det bra chipsets med många features?
Är ett AMD-system mer prisvärt?
Hur funkar det här med 800 MHz FSB egentligen? Vad ska man ha för minnen för att det ska gå i optimal hastighet?

Jag stirrar mig inte blind på vilket märke det är på processorn/chipsetet, jag vill bara ha bra prestanda till ett bra pris

Min budget kommer nog att ligga på 3500-4000 kr.

Skulle någon kunna rekommendera ett lämpligt ihopplock för detta pris? Jag har väldigt dålig koll på Pentium IV och chipset för det, det enda jag har riktigt koll på är Pentium III/Athlon XP

Ursäkta om det är lite luddigt formulerat, hoppas ni förstår

Permalänk
Medlem

Re: Köpa nytt datorsystem - fördelar Intel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graak
I höst kommer jag antagligen att köpa mig ett nytt datorsystem (moderkort, processor, minne), och då undrar jag, finns det några stora fördelar med Pentium IV och dess chipsets gentemot AMDs Athlon XP och dess chipsets.

1. Går Pentium IV att överklocka mycket?
2. Finns det bra chipsets med många features?
3. Är ett AMD-system mer prisvärt?
4. Hur funkar det här med 800 MHz FSB egentligen? Vad ska man ha för minnen för att det ska gå i optimal hastighet?

1: Ja, oftast.
2: i875 eller i865
3: Beror på hur man ser det.
4: 200x4=800MHz och du bör ha minst 400MHz DDR-minnen.

När det gäller överklockning så är P4 med 800MHz bus oftast väldigt klockvänlig. Sällan problem att klocka från 200 --> 250MHz = 1000MHz på bussen.

i875 har stöd för PAT (performance accelleration technology......tror jag....börjar bli trött) och ECC-minnen. En del moderkortstillverkare har även lyckats få igång PAT på i865 chipet. Så rent prestandamässigt ingen större skillnad. De flesta moderkort har rikligt med features inbyggda.

Jo, AMD:s processorer är oftast billigare och även moderkorten men dom har något sämre prestanda än P4 systemen med 800MHz bussen. Men nu ska ju AMD byta system så frågan är om det är så kul att köpa nytt när man vet att en "värstingprocessor" förmodligen finns runt hörnan. Personligen föredrar jag Intel just nu p.g.a. bra prestanda och överklockningsmöjligheter samt oftast rikligt med bra features på moderkorten. Men det kan ändra sig snabbt.

När det gäller specifikt moderkort så kan jag av egen erfarenhet rekommndera något Abit eller Asus kort. Gigabyte gör också bra kort men sämre att klocka. MSI:s Neo kort har jag däremot bara dåliga erfarenheter av.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

P4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 pris 1899:-

2 styck Standard DDR400/PC3200 256Mb = 512Mb pris 2 x 466:- = 962:-

Abit IS7-E i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Audio LAN Socket478 ATX pris 1049:-

Summa : 3880
Priser från DB

Truelies -> diggar din sign

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!