Permalänk

Lysröret "blinkar"

Har ett cold cathod lysrörsgrej i datorn (földe med vid köp). Problemet är att när jag startar datorn (coldboot) så håller det (lysröret) på att ända ljusstyrka tills datorn går in i windows. Vad kan problemet vara? Tänkte först att det skulle vara nätagget med det verkar ju konstigt eftersom det inte håller på så när datorn kommit in i windows.

Tacksam för hjälp /Side

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk

vad har du för spänning på 12v-kanalen?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

12,16 volt

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk

Lysröret kanske börjar bli slitet?

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt som Gtek sålde innan Sunbeams, köpte det på utföräljning för det va det enda vita dom hade. Det blinkar en stund, ibland lyser bara halva röret, men väntar man en stund så lyser det bra.

Visa signatur

Grabbar med hjärna kör bil med stjärna

Permalänk
Medlem

Om den hoppar mellan 12 och 16 volt så kan jag fatta varför den blinkar...

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Hoppar det mellan 12 och 16 volt, så borde du dom skaffa nytt nätagg!

Permalänk
Medlem

Står visserligen 12,16 och inte 12-16 volt

Visa signatur

Grabbar med hjärna kör bil med stjärna

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kan dra ner mitt neonrör från svebry till 7V utan att det blinkar, och det lyser fortfarande upp lite smått, så spänningen borde det inte vara så speciellt mkt problem med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vikingen
Står visserligen 12,16 och inte 12-16 volt

Oj. Varför har jag börjat läsa så slarvigt nuförtiden?

Permalänk

kanske nätdelen till röret som är lite trasigt. Alltså lyckas inte tända röret riktigt. Men jag fattar inte varför det funkar när det kommer in i windows då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag har läst att en del rör blinkar osv. till konvertorn har värmt upp. Kan det vara så?

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk

Jag testade att knacka lite lätt på sidan av datorlådan där röret sitter och då blinkar det till och så. Kan det vara så att det har blivit glappt eller nått?

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du har ett ljudkänsligt rör?

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk

då är det troligtvis glapp i nått. En kallödning kanske? Kolla på lödningarna på nätdelen till röret om det är någon som är lite annorlunda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla kontakterna på spolarna?! De kan ju vara dåliga?

Visa signatur

Benjamin*Nixon89*Langolz

Kossa Kossa mu dum som en GNu!