Permalänk
Avstängd

tippar på novel netware openbsd macosx och även linux. Då till olika saker. Även solaris och ibm Aix skulle förmodligen användas. Plus som folk har nämnt en del, qnx vilket jag ska läsa mer om nu

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Hans finna "hack" känns mer som klippt från nån browser logg eller liknade. Kan man inte göra nått likande med Linux som med 390 systemet som Houze beskriver? (Mitt tidigare inlägg va bara vad jag trode den-andra-användaren-som-ingen-förstod-vad-den-menade försökte få fram ) I linux/*BSD ska man kunna göra flera "datorer" (simulerat) på en och samma server men jag vet ju inte om det fungerar exakt likadant

Vet inte hur det är med *BSD men i Linux kan man köra något som kallas för user-mode linux vilket är en virtuell maskin som körs på systemet. Hur bra det fungerar vet jag dock inte, har inte hunnit leka med det ännu, men man borde nog testa det, kan vara intressant att köra några virtuella maskiner för att testa programvara i. Detta går även att göra med VMware, men det är ju ganska dyrt att köpa.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

ip nummern stämmer i allafall

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Ingenting är omöjligt! Det är inte omöjligt att skapa system som inte kan "knäckas" eller på ett eller annat sätt manipuleras. Men det är heller ingen omöjlighet att "knäcka" det...vet inte riktigt vad jag ska tro på, det är lite tveksamt. Men har man lyckats knäcka ett sånt system så måste man vara en riktigt stor hjärna, för kan man knäcka såna system så kan man också utlösa kärnvapen, och det är knappast troligt! Med en vild gissning skulle jag tro att..kanske 1% av världens befolkning kan göra nåt sånt! Det handlar om verkligheten, det är inte ännu en bond film!

Över 60 miljoner människor skulle klara av det? Jag tror att det skulle hända oftare i så fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Tänkte bara göra ett tilllägg i diskussionen kring IBM's 390-system. Vad jag förstår av det så körs OS/390 på maskinen och hanterar partitioner eller virtuella maskiner som i sin tur kör något operativsystem, vanligtvis AIX och Linux.
OS/390 bestämmer hur många cpu:er, hur mycket minne mm partitionerna ska få tillgång till.
Eftersom man inte kör några vanliga applikationer direkt under system så kan man väl säga att det är hyffsat säkert från virus men dock kan givetvis underliggande system få virus.

Detta är hur jag har fattat det, har tyvärr aldrig arbetat med ett 390-system så mina kunskaper är kraftigt begränsade.

Ergo, systemet kan få virus.

Det finns två kardinalfel vad gäller IT-säkerhet, som jag tycker att man ser ganska ofta, trots att de är så uppenbara. Ena är att påstå att man har ett oknäckbart system. Sådana existerar inte. Andra är att inte prioritera och räkna ut vad som faktiskt är en breach, och vad som inte är det, vilket då 390-diskussionen aktualiserar; det spelar ingen roll huruvida host-operativet i en partitionerad stordator är oknäckbart (eller, eftersom det som sagt inte finns, så nära oknäckbart som mänskligt möjligt) eller ej, blåser du ett klient-OS så är installationen eller datat hosed i alla fall, åtminstone på den partitionen. Klient-OSet finns så att säga där av en anledning, och fyller ett syfte, och sitter inte där "just for fun", om någon hade trott det.

Detta då ej sagt i polemik med houze, utan snarare riktat mot de som menar att 390 och andra liknande system är helsäkra etc.

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Det är inte omöjligt att skapa system som inte kan "knäckas" eller på ett eller annat sätt manipuleras. Men det är heller ingen omöjlighet att "knäcka" det...vet inte riktigt vad jag ska tro på, det är lite tveksamt. Men har man lyckats knäcka ett sånt system så måste man vara en riktigt stor hjärna, för kan man knäcka såna system så kan man också utlösa kärnvapen, och det är knappast troligt! Med en vild gissning skulle jag tro att..kanske 1% av världens befolkning kan göra nåt sånt! Det handlar om verkligheten, det är inte ännu en bond film!

Du är medveten om att de första två meningarna ovan står i direkt opposition till varandra?
Vidare är top-percentilen av världens befolkning, om man skall sätta sig och räkna intellekt, inte så särskilt smarta. Skulle gott tro att 10-15% av sweclockers medlemmar platsar i den gruppen. Och ja, en stor hjärna kan nog hjälpa om man skall knäcka datorer..

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Vänta bara tills MS har fått upp ögonen på rymdfarkoster.

Astronaut: "Houston, we have a bluescreen"

haha

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

:)

Sun utvecklar en del av deras server mjukvara vet jag.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Avstängd

Det är verkligen inte omöjligt att skapa ett OS som inte går att "knäcka", dock så försvåras det mer och mer ju "större" OS:et ska vara.

Ett OS som enbart har uppgift att pinga en IP-address skulle verkligen gå att göra felfritt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är verkligen inte omöjligt att skapa ett OS som inte går att "knäcka", dock så försvåras det mer och mer ju "större" OS:et ska vara.

Ett OS som enbart har uppgift att pinga en IP-address skulle verkligen gå att göra felfritt.

Det är väl iof inget os då direkt.

Och hur ska man kunna vara absolut säker på att man inte missat något? Det kanske ballar ur om man gör något speciellt, skickar nån skum sekvens av pingsvar eller vad som nu ev skulle kunna få något att gå snett.

Dessutom så är ju tcp/ip-stacken inte helt trivial så nog finns det utrymme för tabbar alltid.

Det är ju omöjligt att påvisa. Ungefär som att visa att gud inte finns, rätt svårt :p.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyre
hehe ,vilket program använde du för att göra de där ? nmap ?

telnet.

EDIT: eller rättare sagt, man kan använda telnet för det.

Permalänk
Avstängd

windos 3.1

Visa signatur

FMBAÖÄ= föreningen mot bortagandet av Öä !
vilka idoter men men nu kommer man itne sittar 24/7 på swec längre !
Btw: sug mig jävla fittor !

Permalänk
Medlem

Ser att ni blev imponerade av mitt (rontaronny) ultrahaxx. Använde detta: http://grc.com/id/idserve.htm

Permalänk
Medlem

Som alla andra stora organisationer och företag använder de garanterat en myriad av olika plattformar och os. Jobbar själv på Volvo IT, och vi har allt<tm>, inkl storadatamiljöer som os/390.

Att föra en diskurs om exakt vilka os Nasa kan tänkas använda är ytterst futilt. Jag kan närmast garantera att den vanlige kontors-pc:n även där kör Win2K/XP, att arbetsstationerna till stor del är tillverkade av Sun och kör Solaris och att de till inbyggda system använder de plattformar som lämpar sig bäst för den specifika uppgiften. Precis som överallt.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hax
windos 3.1

nödvändigt att dra upp min gammla tråd ämnet är redan diskuterat osv...

om någon moderator känner för det kan han låsa tråden...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

jag tror nog att inom hela NASA är det nog RÄTT många OS som används. står säkert ngn gammal häck i en källare och snurrar RSTS/E eller nått annat spännande.

Visa signatur

Dual Celeron 400, 512 mb RAM, 20 gb HDD, 21" HP A4033A, Linux 2.6.7
DEC3000 - 600, 175 MHZ DECchip 21064, 512 mb RAM, 12 gb HDD, OpenVMS 7.3-1
http://www.nickebo.net - HAX A VAX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Vänta bara tills MS har fått upp ögonen på rymdfarkoster.

Astronaut: "Houston, we have a bluescreen"

Hehe det där skulle jag vilja vara med om

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Hehe det där skulle jag vilja vara med om

inte jag

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.