Behöver jag ZA när jag har router?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ZA när jag har router?

Jag har just köpt en D-Link Di-604 router för att dela min internetuppkoppling mellan mina två datorer.
Jag har kört ZoneAlarm tidigare för att skydda datorerna, men nu har ju routern en inbyggd brandvägg. Så jag undrar:
behöver jag ha kvar ZoneAlarm nu när jag sitter bakom routern? Är det en tillräckligt bra brandvägg?

Visa signatur

P4 3.0 HT | Radeon 9800PRO | 512 DDR | 160 GB | 19" TFT

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du behöver inte ZoneAlarm (som om det skyddar mot annat än nimda )

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

nej, helt värdelöst, fast kanske kan va kul o kolla sin utgående trafik om man är en säkerhetsfetishist.

Permalänk
Medlem

jag har två olika mjukvarubrandväggar, en router, ett antivirusprogram, en popup-dödare, två olika spyware-dödare... samt min egen hjärna att tänka kritiskt med så att jag inte klickar "Ja" på alla dumma dialers jag råkar kommar över... samt att jag några gånger per vecka kollar Windows Update oxo...

Kalla mig gärna paranoid...

Permalänk
Medlem

paranoid?

min granne har

tre freesco boxar med stränga brandväggar => mjukvarubrandvägg/antivirus kollar email osv.

plus att han nästan aldrig installerar något som inte har med en md5 fil.

Visa signatur

"I could be a genius if I just put my mind to it"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
jag har två olika mjukvarubrandväggar, en router, ett antivirusprogram, en popup-dödare, två olika spyware-dödare... samt min egen hjärna att tänka kritiskt med så att jag inte klickar "Ja" på alla dumma dialers jag råkar kommar över... samt att jag några gånger per vecka kollar Windows Update oxo...

Kalla mig gärna paranoid...

Inte bra,att ha flera antivirusprogram körandes samtidigt kan göra så att de slår ut varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isona
paranoid?

min granne har

tre freesco boxar med stränga brandväggar => mjukvarubrandvägg/antivirus kollar email osv.

plus att han nästan aldrig installerar något som inte har med en md5 fil.

md5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Inte bra,att ha flera antivirusprogram körandes samtidigt kan göra så att de slår ut varandra.

md5?

md5 är en checksum kontroll, som bekräftar att filen inte är skadad eller ändrad infrån det läge då checksumman skapats.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake

Vilken tur då att han säger att han har ett (1) antivirusprogram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
ett antivirusprogram

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grundregel#1: Ständigt paranoid. Du kan aldrig vara tillräckligt skyddad.

Ha alltid fullständig kontroll på burken, vad som kommer in må vara intressant, men vad som lämnar den är av större intresse.

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Hedersmedlem

Beror helt på hur du konfigurerar dlinken och om du vill ha en brandvägg på applikationsnivå.

Om du aktiverar brandväggen i dlinken kan du specifiera portar som ska vara öppna för utgående/ingående trafik, efter konfiguration kan det fungera mycket bra, men man får vara beredd på att kanske öppna nya portar när man installerar nytt program som är i behov av internet etc. Tänk på att du endast får kontroll på portnivå här och inte kan kontrollera enskild applikation.

Om du däremot installerar en mjukvarubrandvägg får du troligtvis en brandvägg på applikationsnivå vilket gör att du kan ha koll p enskilda processer och applikationer vilket är mycket trevligt om man orkar med det.

Observera att jag inte pratar om effekterna av NAT utan brandväggar :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Vilken tur då att han säger att han har ett (1) antivirusprogram.

Sant, jag svamlade lite. Syftade på att han hade 2 brandväggar..

Permalänk
Medlem

Två brandväggar funkar alldeles utmärkt för mig...
Tänker dock inte säga vilka dessa är då det finns risk för att nån kan få för sig att ge mig nåt som stänger av dom...

Jag säger ju att jag är paranoid...