Permalänk
Medlem

byte av moderkort

har ett fungerande system nu som i sign. men moderkortet är inte det bästa för överklockning!!! hur är det med formatering - måste man göra en sådan eller är det bara att byta??
har ingen vidare lust att lägga in alla program igen.

Visa signatur

"Samtron 96P 19"Intel P4 2.4@2.68 (MSI 645E Max) 1024mb Twinmos. Gecube 9800 pro@XT. Sound Blaster® Audigy® 2 ZS. (Creative 5.1) (Samsung extend 250gig) Western 80gig. Logitech MX510-Surface 1030
Windows XP Pro

Permalänk
Medlem

du lär formatera om du byter moderkort.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Måste man formatera!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vågar i princip svara ja på den frågan.

Win2k / XP får blåskärm direkt när du bytt moderkort och försöker starta upp datorn med det nya moderkortet i.

Har lyckats få det att fungera med Win98 när jag bytte från ett BH6 till BE6
Dock formaterade jag om direkt när jag upptäckte prestandan

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

okej, då får jag göra det om jag någon gång skulle nå fram till det läget att jag överhuvudtaget kan formatera...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
Måste man formatera!?

Beror lite på. Om du kör Win2k så blir du med största sannolikhet tvungen att formatera. Kör du däremot WinXP så kan du göra en installation ovanpå din gamla. Kör bara installationen från start och efter ett tag får du välja om du vill utföra en reparation eller fortsätta (något i den stilen i alla fall) välj INTE att reparera utan fortsätt installationen. Strax därefter måste du godkänna licensavtalet. Efter det kommer du åter att få ett val om du vill reparera befintlig installation eller installera nytt. Då väljer du att reparera och sedan är det bara att gasa.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

men måste jag göra detta även om jag har byt mitt kort mot ett nytt fast lika dant?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
men måste jag göra detta även om jag har byt mitt kort mot ett nytt fast lika dant?

Beror ju på om det är någon hårdvara som är annorlunda. Oftast har detta att göra med vilket chipset som sitter på befintligt moderkort och vilket det är på det nya. Är det samma typ av chipset (t.ex. Intels i865) så brukar det inte vara några problem. Är det däremot olika typ så brukar man få installera om. Detta märker du när du bytat mobo. Funkar det så går ju datorn i gång och går den inte i gång så blir det till att vackert plocka fram installations cd:n.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

Trenger ikke formatere om du bytter til et kort med samme brikksett

Visa signatur