Permalänk
Medlem

återkommande fråga?

Tjena!

har svårt att välja, men måste göra ett val. Vill helst att ni är opartiska när ni ger råd, även om ni kanske gillar en sida mer än den andra.

Ska snart köpa en ny prolle, men vad ska jag köpa? Kan få en p4 2.6ghz och en 2500+ för bra priser. p4:an är ca 200kr dyrare, vilken ska jag välja?

Om jag köper barton blir det väl lite överklockning, till ca 2200Mhz hade jag tänkt mig, om det blir p4 överklockar jag nog inte.

Användningsområden? Spela spel, videoredigering, 3d-redigering etc. För närvarande har jag följande system:

1800+
1024ddr 333mhz (samsung)
radeon 9700 np
wd 240gig 8mb @ raid 0

Jag får en känsla av att processorn är en enorm flaskhals i mitt system, känns som att det sänker datorns prestanda med minst 30%. När jag exempelvis arbetar i vegas video laggar programmet / datorn otroligt mycket och det är omöjligt att arbeta (såfort projektet blivit ca 1 min stort), medans folk med sämre g-kort / mindre minne, fast starkare cpu inte upplever några problem.

Spel så som cs 1.6 etc segar ned, fps drops, bf 1942, etc. allt laggar, min dator borde väl klara av det bättre tycker jag, men radeon kräver en stark prolle för att kunna prestera fullt ut.

Inferno online har följande system:

p4 2.4Ghz
geforce fx 5600
512 ddr

- minnet och grafikkortet ovan är helt klart MYCKET sämmre än mitt men ändå presterar DERAS dator mycket bättre än min. cs 1.6, bf 1942 etc. har konstant 100 fps och det flyter på i de högste upplösningarna / inställningarna.

Så, därför vill jag ha en cpu med kräm i. Vill inte att det ska bli så att jag köper 2500+ men att det fortfarande segar. Därför undrar jag, vilken cpu lämpar sig bäst för mig?

v.h. Boris

Visa signatur

NF7-s v2 | 2400+ XP-M @ 13 x 200 - SLK-947U + 92mm | 2x A-Data pc3200 BH5 | 9700np @ 9700pro 390/340 - ZM80C-HP + 80mm | 2x WD 120GB 8MB @ Raid 0 | 3DMark 2001 v330: 19055p | 3DMark 03 v340: 6051p

Permalänk
Medlem

Testa vad det är som är problemet... Spring bara runt på BF (exempelvis) och se om det laggar då, sen kör du en botmatch och ser om det laggar. Botmacther tar en del på processorn medans det knappt tar nånting på dem att bara springa runt. Grafikkortet är ganska likgiltigt för bottar eller ej.
jag tycker det verkar konstgit att det laggar ärligt talat, men är det bara på höga upplösningar eller på de flesta? För processorn påverkas inte så mycket av upplösningen medans grafikkortet får jobbar rejält mycket mer vid högre upplösningar...

Men om det är CPUn så är det nog en lite övervikt till P4an... men jag anser att du ska köpa en AMD ändå eftersom du isåfall har moderkort, det blir betydligt dyrare om du ska ha ett nytt sånt också. Men det är upp till dig, självklart

Permalänk
Medlem

CS kör jag exempelvis i 800 x 600 och får fps drops ned till 50. Det är väl-känt att nyare drivrutiner / grafikkort har problem med hl-motorn och det kan jag kanske förstå. Men ändå känns det som att (om man ska tro på vad de säger) folk med sämre grafikkort / mindre ram har stabilare fps än mig.

BF laggar lite då och då. Har 100 fps, när jag vänder på mig etc (framförallt stora / öppna ytor) sjunker fps-en och jag upplever hack. Likaså när jag flyger flygplan etc. Kör även den på 800 x 600 och med normala -> låga detaljinställningar. Är medveten om att BF har problem med ljudet (drar ned fps) men när jag stänger av ljudet helt blir det lite bättre, men fortfarande tycker man att min dator borde prestera mer.

Testkörde Halo, och även den laggade så mycket att det var omöjligt att lira. Jag överdriver lite kanske, det gick fint när jag var "utomhus", dvs gröna skogar och öppet landskap etc. Men när jag lirade banorna som utspelar sig "inomhus" i utomjordingarnas rymdskepp så hade jag max 20 fps KONSTANT. Väggarna / golvet etc är metallliknande och ljus reflekteras etc, därför tar det nog mycket prestanda. radeon 9700 ska tydligen kräva en cpu på ca 3ghz för att prestera 100%, får känslan av att min cpu stoppar g-kortet vid endast 60% av dess verkliga prestanda.

Men mest irriterad blir jag ändå när jag håller på med videoredigering, vegas video. När projektet har blivit ca 1 min stort, med lite efftekter etc. då är det helt omöjligt att arbeta. Typ när jag klickar någonstans i programet tar det ca 3 sec tills den reagerar, när jag klickar på tidslinjen tar det ca 5 sec, när jag trycker på play för att kolla i "preview"- fönstret tar det ca 10 sec tills det börjar, och då får jag typ bara fram ljudet, ingen bild syns i "preview"-fönstret utan det är bara svart etc.

Om jag bestämmer mig för att köpa barton så komemr jag iaf köpa ett nytt mobo, så den biten väger inte så tungt i bedömningen

Visa signatur

NF7-s v2 | 2400+ XP-M @ 13 x 200 - SLK-947U + 92mm | 2x A-Data pc3200 BH5 | 9700np @ 9700pro 390/340 - ZM80C-HP + 80mm | 2x WD 120GB 8MB @ Raid 0 | 3DMark 2001 v330: 19055p | 3DMark 03 v340: 6051p

Permalänk
Medlem

Låter som inte dina delar funkar bra ihopp, eller så är det något mjukvaru/drivrutin fel.

Permalänk
Medlem

Till videoredigering anses väl Intel vara bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har du testat att formatera?
Annars kolla så du har alla chipset drivare+dx9 och allt sånt.
fastwrite påslaget i bios? FSAA,ANISO.
Tror att du ändå kan få bättre än vad du har trots prollen.
Så mycke som du säger att det hackar ska det inte göra.

Permalänk
Medlem

p00tie: FSAA, ANSIO och trueform är alla avstängda. Fastwrite är påslaget i bios och alla tänkbara drivrutiner har jag uppgraderat (har senaste). har även dx9 installerat.

Visa signatur