Tjena!
har svårt att välja, men måste göra ett val. Vill helst att ni är opartiska när ni ger råd, även om ni kanske gillar en sida mer än den andra.
Ska snart köpa en ny prolle, men vad ska jag köpa? Kan få en p4 2.6ghz och en 2500+ för bra priser. p4:an är ca 200kr dyrare, vilken ska jag välja?
Om jag köper barton blir det väl lite överklockning, till ca 2200Mhz hade jag tänkt mig, om det blir p4 överklockar jag nog inte.
Användningsområden? Spela spel, videoredigering, 3d-redigering etc. För närvarande har jag följande system:
1800+
1024ddr 333mhz (samsung)
radeon 9700 np
wd 240gig 8mb @ raid 0
Jag får en känsla av att processorn är en enorm flaskhals i mitt system, känns som att det sänker datorns prestanda med minst 30%. När jag exempelvis arbetar i vegas video laggar programmet / datorn otroligt mycket och det är omöjligt att arbeta (såfort projektet blivit ca 1 min stort), medans folk med sämre g-kort / mindre minne, fast starkare cpu inte upplever några problem.
Spel så som cs 1.6 etc segar ned, fps drops, bf 1942, etc. allt laggar, min dator borde väl klara av det bättre tycker jag, men radeon kräver en stark prolle för att kunna prestera fullt ut.
Inferno online har följande system:
p4 2.4Ghz
geforce fx 5600
512 ddr
- minnet och grafikkortet ovan är helt klart MYCKET sämmre än mitt men ändå presterar DERAS dator mycket bättre än min. cs 1.6, bf 1942 etc. har konstant 100 fps och det flyter på i de högste upplösningarna / inställningarna.
Så, därför vill jag ha en cpu med kräm i. Vill inte att det ska bli så att jag köper 2500+ men att det fortfarande segar. Därför undrar jag, vilken cpu lämpar sig bäst för mig?
v.h. Boris