Permalänk
Medlem

100% i höjdled med tabeller.

Kolla sidan http://filigran.no-ip.org/hemybygdsjidder/
Som ni ser så är den väldigt liten, och det beror ju på att det är väldigt lite text på den.

Men här kommer problemet: Även fast det är så lite text, så vill jag att sidan ska täcka hela browserfönstret, i höjdled. Den tabellen där det står "wzup", och det gråa under den(och givetvis det gråa bredvid den) ska "dras ut" så att det täcker hela fönstret. Är browserfönstret 300px högt så ska sidan vara 300px hög, är det 700px högt ska sidan bli 700px hög, fattar ni? Har försökt med height="100%", men det funkar ju bara i IE, eftersom det bara är IE som kan läsa annat än standardkod, och jag vill ju helst att sidan ser likadan ut i de största läsarna iaf. Kanske lite luddigt förklarat, men fattar ni inte får jag väl rita upp en bild ;P

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

<table height="100%">

är fel

<table style="height: 100%">

är rätt

Tänk på att body och html också måste ha "height: 100%" om du använder dig av en korrekt DOCTYPE.

Permalänk
Medlem

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <title>bah</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> </head> <body style="height: 100%" bgcolor="#FFFFFF"> <center> <table cellspacing="0" cellpadding="0" style="height: 100%">

eller?

Jag antar att du inte menar <html style="height: 100%">? Det låter konstigt.. Men testade allt iaf, ingen skillnad.. iaf inte i mozilla. Jag har fått rådet att köra <div>'s, men det måste väl gå med tabeller oxo? Behöva lära mig <div>, vilket väl iofs inte är så jobbigt, och skriva om sidan igen verkar jobbigt. Iaf nu. Tycker det borde gå med css/tabeller.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här räknas som bumping, men jag chansar

Har fixat om sidan nu, nu är det <div>'s istället för tabeller, och det funkar som jag vill, i opera. Men i firebird blir det ändå lite fel. Jag har ingen aning om hur det ser ut i IE, kan inte kolla just nu, så nåt får jag säkert ändra sen ändå. Ska göra sidan åt några gamla gubbar och jag tvivlar på att de använder annat än IE, så det blir till att koda för det ändå. Men jaja, så här blir det nu iaf: http://filigran.no-ip.org/hemybygdsjidder/index2.html

Allt ser bra ut, den ligger längst ut i kanterna både uppe och nere, men inte funkar det som jag vill när man måste scrolla inte.

http://filigran.no-ip.org/hemybygdsjidder/index2mycket.html
Varianten som är så mycket text på att man får scrolla(får ni inte scrolla kör ni onormalt hög upplösning och borde sänka ) funkar fint i opera, och säkert IE oxo om den tolkar kod som vanligt, hur som helst med andra ord, men i MF så blir det grå bakgrund tills sidan är slut utan scroll, och sen när man börjar scrolla försvinner den gråa bakgrunden och sidan blir vit igen.. ni med MF fattar antagligen vad jag menar. Får ni inte felet får ni gärna tala om varför jag får det.

Edit: Tror jag löste det. Hade glömt lägga in det i mitten i en div. Om ni känner för det får ni gärna ta en sshot på sidan i IE, och tala om hur det ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att man inte kan ändra height i table. Du måste ändra det i antingen din tr eller td. Funkade för mig iaf när jag hade det problemet.
Nu ser jag att du istället använder div så skitsamma

Permalänk
Medlem

Hehe, jo, det har jag gjort oxo. Har satt height lite överallt. I table, i tr, i td, t.o.m i body, men nejdå, inte vill den inte. Men som sagt, kör div nu, och det verkar funka.. enda problemet just nu är att jag inte får bordern på höger och vänster sida om allt att funka. Den funkar bra där det är text, men så fort man behöver scrolla försvinner bordern, precis som bakgrunden gjorde förut.. och sätter jag att den ska vara på alla smårutorna, istället för den stora hela, så blir det samma sak, fast tvärtom. När det inte är scroll så blir det ingen border på resten av sidan, där det inte står nånting.. och jag kan inte köra båda två, för då blir det en dubbel border, och det blir inte snyggt Och jag kan inte köra 0.5px på varje border, så borden blir 1px ihop, för då blir det 0.5px på de ställen där bordern inte syns i vanliga fall.. ett riktigt dilemma. Men det får gå utan borders.

Visa signatur