WindowsXP lägger sig på F: istallet för C:

Permalänk
Medlem

WindowsXP lägger sig på F: istallet för C:

Fick ett konstigt problem när jag installerade windows, det lade sig på f: istället för c: vad kan man göra åt det då? Fick rådet att skaffa "partition magic" för att partitionera hårddisken i en tråd innan. Kan programmet fixa det här problemet med. I installationsprogrammet står det att windows ligger på c:

Permalänk
Medlem

Med partition magic kan man ju ändra enhetsbokstaven.. vilket även går med windows inbyggda diskhantering. Administrative tools -> computer managemnet -> storage -> disc management.. adminstratörsverktyg -> datorhantering -> lagring -> diskhantering gissar jag på att det är i svenska versionen.. högerklicka på F: -> Change drive letter and path .. ändra enhetsbokstav och sökväg, eller nåt.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

problemet är att man inte kan ändra den som operativsystemet ligger på. I alla fall inte den som är inbyggd i windows....

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra ur alla diskar under installationen utom den som windows ska in på, på så sätt så minskar man risken att det ballar ur och windows lägger sig på en annan partition. Och det är inte direkt rekommenderat att flytta på den partitionen win ligger på.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Det går med partition magic. Den frågar om du vill söka efter filer som refererar till F:, och ändrar dem så att de söker efter c:\ istället.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

det löste sig, jag partitionerade om disken till tre olika partitioner och installerade WinXP och nu är allt som det ska...
Tack för svaren i alla fall

Permalänk
Medlem

forameta å lägg den på c: