Gamecube rgbkabel

Permalänk

Gamecube rgbkabel

har tänkt att inhandla en rgbkabel till gamecuben och ser att det finns en från joytech för 99kr medans original kostar 259kr. är det någon skillnad mellan dom?

Permalänk
Medlem

troligtvis inte

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Om du vill se skillnad i bilden så köp Original, det blir inte lika bra bild med Joytechen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolt_Tomten
Om du vill se skillnad i bilden så köp Original, det blir inte lika bra bild med Joytechen.

Varför inte?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.

Permalänk
Medlem

Re: Gamecube rgbkabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Audiochicken
har tänkt att inhandla en rgbkabel till gamecuben och ser att det finns en från joytech för 99kr medans original kostar 259kr. är det någon skillnad mellan dom?

Jag har haft både Brooklyn och original och märkte ingen skillnad mellan dem vad gäller bilden. Däremot så har Brooklyn-kabeln separata ljudutgångar vilket är kan vara ett plus.

Vad gäller Joytech så har jag inte provat den, men kan inte tänka mig att det är så står skillnad, det är ändå en ganska enkel typ av kabel vi pratar om. Skulle kanske vara skärmningen eller nåt, men det är inte som originalkabeln är sådär superskärmad.

Permalänk

Okej, men jag har en sharp 51et-35s tv. någon som vet om den klarar av rgb-signaler?

Edit: jo, det borde stå i manualen.. men den är borta. :/

Edit2: stod inget på www.sharp.se.

Permalänk
Medlem

Baserar min fakta på rykten så, fråga nån som har båda kablarna

Permalänk
Medlem

RGB-signalen är inaktiverad på europeiska GameCube, så det spelar ingen roll om TV:n klarar RGB eller inte. Fast blir det kvalitetsskillnad ändå eftersom RGB-kabeln håller en betydligt högre kvalitet än medföljande kabeln och därför ger en skarpare bild.

Permalänk

Spender: fel s-vhs är inaktiverad på europeiska cubar, amerikanarna har inte rgb.

joytech kabeln är skräp.. köp original.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Men alltså kan ingen som har båda säga vad det är för skillnad istället för att skriva att joytech är skräp köp orginal. känns inte så uttömmande direkt. och inget "jag har hört" att den ska vara skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Spender: fel s-vhs är inaktiverad på europeiska cubar, amerikanarna har inte rgb.

joytech kabeln är skräp.. köp original.

Hade RGB funkat på europeiska GC hade man fått svart bild ifall man kör med en TV eller SCART-ingång utan RGB-stöd, precis som det blir till exempel med Sega Dreamcast. Så är dock inte fallet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spender
Hade RGB funkat på europeiska GC hade man fått svart bild ifall man kör med en TV eller SCART-ingång utan RGB-stöd, precis som det blir till exempel med Sega Dreamcast. Så är dock inte fallet...

GameCuben har RGB-stöd. Kör man på en SCART-ingång utan RGB-stöd används kompositsignalen istället.

Permalänk
Medlem

ok nu vet jag ju inte hur mycket skräp joytech's rgb kabel är men har haft ett sånt minneskort till kuben och så när man inhandlade f-zero gx och skulle spela. efter första saven står det memory card korrupt. must be formatted. så hände det varje gång man försökte sava. dessutom försvann save till resident evil 1 och 0. zelda wind waker och metroid prime. det är säkert 200 timmars speltid =( aja bytte in minneskortet där jag köpte det, gav dom lite pengar och köpte ett original 251 och det har aldrig krånglat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Någon som VET om joytechkabeln ger sämre bild än originalkabeln?
kan ju inte skilja så speciellt mycket mellan dom, utom nästan 200 kronor.

edit: sökte lite och hittade detta på amazon.com:
This cable's not half bad! It isn't OFC plated, but in my opinion it's miles better than the composite video A/V cable that supplied with the gamecube. Plus it has seperate audio outputs for your A/V receiver/ Hi-Fi!
The difference in picture quality isn't dramatic, but detail and colours become more vivid. Not as good as the official cable, but then the official cable doesn't have audio outputs does it! 4 stars!

hm, är det värt att köpa originalkabeln för ungefär 250kr?

Permalänk
Medlem

tycker du det är trevligt med separat audio kabel så köp den..
men du lär inte märka någon större skillnad på dom båda

dvs.. KÖP DEN BILLIGASTE OM DU ÄR FATTIG ELLER VILL HA FLER LJUD MÖJLIGHETER eller..
har du lite pengar över köp original knp~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
ok nu vet jag ju inte hur mycket skräp joytech's rgb kabel är men har haft ett sånt minneskort till kuben och så när man inhandlade f-zero gx och skulle spela. efter första saven står det memory card korrupt. must be formatted. så hände det varje gång man försökte sava. dessutom försvann save till resident evil 1 och 0. zelda wind waker och metroid prime. det är säkert 200 timmars speltid =( aja bytte in minneskortet där jag köpte det, gav dom lite pengar och köpte ett original 251 och det har aldrig krånglat.

Men minneskort och kabel är ju inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Permalänk

nu köpte jag joytech kabeln. fanns inte separat ljudkabel och jag märkte faktiskt inte så extremt stor skillnad från innan. visst blev bilden lite bättre, men det var ju knappt märkbart.