HJÄLP! ¨nått är fel på min athlon64 dator

Permalänk
Medlem

HJÄLP! ¨nått är fel på min athlon64 dator

har en dator bestående av MSI k8T NEO, athlon 64 3200+,2x512 Mb apacear DDR400, 1 st 120 gb WD ATA (kopplad på sata), 1 st 160 gb Maxtor SATA, Connect3D 9800SE AIW. 450 W aggregat (stabilt, så det är inte problemet).

datorn funkade bra tills i förrgår, stängde av den för att gå o lägga mig. när jag igår sen skulle starta den igen så startar den inte, eller den startade, MEN när allt snurrat igång o det brukar visas bios på skärmen så piper datorn, BEEEEP, bepbepbep. så finns det ju dioder på moderkortet så man kan kolla vad det är för fel. den indikerar ibland:

Testing RTC (real time clock)

och ibland:

Boot attempt
This will sett low stack and boot via INT 19h

men va betyder allt detta?
vad äre som är fel???

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Kommer du in till BIOS överhuvudtaget ? Kan du boota med CD-ROM ?
Börja med att prova koppla ur SATA disken.
Använder du ngn bootloader ?

Permalänk
Medlem

kommer inte upp nått på skärmen, tolkar det som om jag inte kommer in i bioas, annars i vanliga fall får jag upp en bios skärm.

använder inga bootloader.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vilket sammanträffande !

Igår fick jag problem med en gammal burk. Satt och testade nya drivrutiner genom ett spel, då plötsligt skärmen blev helt svart. Datorn snurrade på som vanligt...Jag provade att byta grafikkort, att koppla skärmen till en annan dator osv.

Någon klok människa tjatade om att det kanske fanns en säkring i datorn; jag tog fram manualen till skärmen och fick syn på något helt annat. Att man kunde hålla inne en knapp i över 5 sek. så att skärminställningar raderas. Och gissa vad som hände ? Jo skärmen funkade igen

De enkla lösningarna är oftast de bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Vilket sammanträffande !

Igår fick jag problem med en gammal burk. Satt och testade nya drivrutiner genom ett spel, då plötsligt skärmen blev helt svart. Datorn snurrade på som vanligt...Jag provade att byta grafikkort, att koppla skärmen till en annan dator osv.

Någon klok människa tjatade om att det kanske fanns en säkring i datorn; jag tog fram manualen till skärmen och fick syn på något helt annat. Att man kunde hålla inne en knapp i över 5 sek. så att skärminställningar raderas. Och gissa vad som hände ? Jo skärmen funkade igen

De enkla lösningarna är oftast de bästa.

tyvärr tror jag inte att det där är felet i mitt fall, för så skulle datorn inte ge felmedelanden (pc speaker o dioderna)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om du får ett felmedellande så borde det gå att läsa i manualen vad det betyder...?

Permalänk
Inaktiv

Reset CMOS.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som något hänt ditt grafikkort.

Ett långt Beep och några korta är ofta tecken på det.

Testa ett annat om du har något liggande. Du kan ju också testa att jucka lite på det så det inte är glapp i AGP-porten.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
Men om du får ett felmedellande så borde det gå att läsa i manualen vad det betyder...?

som du kanske läste så har jag läst manualen och där stog det

Testing RTC (real time clock)

och ibland visar den annat fel och då ståre:

Boot attempt
This will sett low stack and boot via INT 19h

men va betyder allt detta?
vad äre som är fel???

faifai: redan testat, hjälpte föga.

H2o: ahh, ska testa, man vet ju aldrig. om man inte testar får man inte veta. Tack alla andra oxå, det är tur att man har swec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ahh missade det
men om den klagar på RTC så tyder väl nästan det på att batteriet är kass...? Kolla om du har ett annat batteri att testa med, 1 idé iaf.

/ Baz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
ahh missade det
men om den klagar på RTC så tyder väl nästan det på att batteriet är kass...? Kolla om du har ett annat batteri att testa med, 1 idé iaf.

/ Baz

jo, men funkar prima nu,sen är moderkortet 3 månader, ä ju lite konstigt om batteriet vore slut redan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skönt att du fick igång det
Man vet inte alltid med batteriet, kan ju vara kass från leverantören