Permalänk
Medlem

SMA vs R-SMA

Vad är det för skillnad på dessa kontakter? Olika mått, olika gängor m.m.

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

SMA = vanlig så att säga
R-SMA = reverse SMA..

nu kommer jag inte ihåg om det är vanlig SMA som har gänga och hona på samma eller om det är mutter och hona.. hur som helst så på en reverse sma så är det tvärtom..

r-sma är rätt vanligt på trådlösa accesspunkter.

är det antennbygge till AP lr?
elfa säljer iaf både sma och r-sma

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Har planer på att sätta in SMA/R-SMA kontakter (chassidon) på min AP från 3Com som för närvarande saknar möjligheten att ansluta externa antenner.

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

Jahapp, så en SMA-sladd passar inte i en R-SMA-kontakt?

Har nämligen beställt en router, pci-kort och två stycken antenner med R-SMA-kontakter samt två stycken förlängningssladdar till dessa med SMA-kontakter (hona/hane), butiken hade ingen R-SMA-sladdar.
Om det inte fungerar så vore det snällt om någon kunde peka mig till en butik i stockholmsområdet som har adaptrar/sladdar för R-SMA. Behöver detta till på fredag.
Det är dessa saker som är beställda:
D-Link 514
D-Link 510
D-Link R60AT x2

Permalänk
Medlem

Sida om kontakter:
http://wireless.gumph.org/content/3/7/011-cable-connectors.ht...

R-SMA verkar inte ha med den fysisk kontakten att göra utan hur den är kopplad.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Nu blev jag dock glatt förvirrad, i denna infofil om D-Link-antenner (från distributören till affären vi handlar ifrån) så står det att det är en SMA-Hona.

Går det att koppla SMA till R-SMA och vv.? Hela idén med R-SMA verkar vara ett idiotiskt sätt att förvirra kunder.

Permalänk
Medlem

Bild på en R-SMA. Skilland mot SMA är att det är en hylsa i "hanen". Det är altså ett stift på en SMA.

Permalänk
Medlem

Nu har vi fått grejerna och det verkar inte vara någon skillnad alls. Iallafall står det R-SMA på d-links hemsida och SMA på kartongen.

edit: För de som undrar så fungerar (inte mer än så, extrem packet loss) standardantennen till en bärbar genom 3 våningar och tillhörande 3 tjocka betonggolv.
för D-Link.