S-ATA + kontrollerkort strul

Permalänk

S-ATA + kontrollerkort strul

var o köpte mig en ny seagate 120gb s-ata disk + ett silicon image s-ata kontrollerkort VScom Serial ATA-150 PCI controllerprodukt länk
men den vägrar o låta installera enbart en disk.. måste man köra 2 diskar på den alltså i raid för den hittar ju disken men vägrar o visa den i windows men i kontrollerkortes bios så finns disken..
står bara massa raid tjafs..:S

kör win xp förövrigt..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Med vanliga PATA-RAID har jag för mig om att man i vissa fall måste göra varje disk till en RAID-array.

Så säg att du har 1 disk på kortet.. Då får du göra en ... raid 1-array (tror det blir lämpligast, om inte JBOD finns som val) som bara innehåller en disk.

JBOD: Just a Bunch Of Disks - typ man lägger ihop x diskar till en... Ingen spegling eller något sådant...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

och hur gör man om dom till RAID-array? finns inget sånt i bioset.. finns
bara create raid set men den däger att man ska ha 2 diskar sedan
rebuild mirrored set men den säger bara att d inte finns nån mirrored det..
resolve conflicts, säger bara finns inga conflicts, Low level format då formaterar den disken värkar d som.. men ingen skillnad.. =/

ska nog lämna tebax kontrollerkortet ida o föröka hitta nån annan i närheten..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!