Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Hjälp med navigationen?

Jag behöver lite hjälp med hur sidorna ska visa sig.
http://thephoenix.myftp.biz/root2/index.htm

Jag är kluven mellan ifsats och helt ny html sida.

1. Ska jag ha en get metod som via en ifsats ger mig
include('page.php')?

if get=presentation {
include('page.php')
}

fördel: man kan snabbt skapa undersidor och den laddar fortare (?)

2. Ladda om en ny sida med samma layout men med annat innehåll. Laddar den om bakgrundsbilderna då?

fördel: Designen är mer kontrollerad och man kan ändra vänstra kollumnen med.

3. Iframe?

fördel: lättaste alternativet?

Klanka gärna ner på designen o sånt är ni snälla.

Permalänk
Medlem

Bara så det vet så laddas inte ditt stylesheet, du borde kolla över sökvägen till det...

Visa signatur

Signatur?

Permalänk
Avstängd

<?php if (!isset($_GET['sida'])) { include "page.php"; } else {switch($_GET['sida']) { case pres: include("presentation.php"); break; } } ?>

'sida' är det som är "*.php?sida=" och vid varje ny case (första fallet "pres" är det som kommer att stå till höger om "sida=". Sen väljer du bara vad den ska inkludera. page.php är den sidan som är vid första tillfället utan case.

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Medlem

Ja det var phpfunktion jag funderade på att använda, inte hur man gjorde den. Men när man uppdaterar sidan i huvudlagret så ändras inte högersidan.

Jag undrade om det var någon som kunde ge mig några bra tips på hur jag ska lägga upp navigationen så att sidan blir så bra som möjligt och lätt att uppdatera

Permalänk
Medlem

<style type="text/css"> <!-- @import url("http://127.0.0.1/root2/stilmall.css"); --> </style>

Där är nog boven i dramat..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag får inga fel när jag kollar på sidan men nu har jag ändrat sökvägen till mitt stylesheet iafl men för mig syns inte loggan som är längst upp gör den det för er?

Men fortfarande. Ingen som kan hjälpa mig med ett bra meny/navigeringssätt. Förstår inte riktigt navigeringssystemet på
t.ex. alistapart.com ungefär så som den siten är skulle jag vilja ha det på.

Ev. så kan man kanske lägga en php include i vänsterdiven och en i högerdiven som includerar olika saker vid olika $_GET?

Hur bygger ni upp navigeringen på era sidor?

Permalänk
Medlem

<a href="index.php?part=news">Startsidan</a><br>
<a href="index.php?part=gb">Gästboken</a><br>
osv.

<?php if ($_GET['part'] == "news") { include("start.php"); } elseif ($_GET['part'] == "gb") { include("gb.php"); } else { include("start.php"); } ?>

(idé tagen från www.gruvsjo.com)

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, det var inte det som var frågan, frågan var juh hur ska jag lägga upp navigeringen, vilket system ska jag använda? Vilka system använder ni.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med navigationen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alpha_x
Laddar den om bakgrundsbilderna då?

nej, servern returnerar 'not modified'

Permalänk
Medlem

Ph0ng: tack, tycker du att jag ska öppna en ny sida för alla sidor alltså ska jag länka till presentation.htm osv. ungefär som du har det på din sida?

Annat: sitter i skolan nu och vad upptäcker man där? Jo de har Netscape 7.1 installerat men syns min sida i Netscape? Näe jag ser inte ett dugg! Kolla man källa är allt där, är det bara netscape som är cepe eller? För i Firefox o IE funkar sidan i. Nån som kan kolla åt mig?

Permalänk
Medlem

Den syns inte i Mozilla Firebird heller.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Men fan då.. Varför inte? Detta jädra xhtml med all stil i stilmallar det funkar juh inte :/ http://thephoenix.myftp.biz/root/index.php funkar inte i IE oc Firefox men den funkar här i skolans netscape.

Får väl plocka isär sidan igen och se vad som går fel