Ca 5 meter slang, vilken pump fixar det?

Permalänk
Medlem

Ca 5 meter slang, vilken pump fixar det?

Jag sitter och snackar med en polare på mircen om vattenkylning. Då jag vill ha en så tyst burk som möjligt skulle en vattenkylning kanske vara en idé...
Men då behöver man minst en fläkt som kyler en radiator, alternativt så kör man något i stil med Zalmans reserator.

MEN om jag nu vill ha en radiator och ha den i ett annat rum, fixar pumparna som är avsedda för vattenkylning av dator att transportera vatten i en ca 5 meter slang?

Permalänk
Avstängd

köp en tyst radiator dvs passiv kylning då kan du ha den fastsatt på datorn.
innovatek gör dem.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vem säljer en sån?

Permalänk
Medlem

ja om du köper en utan fläkt så kan du ju välja själv effter behag

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Det hela handlar ju om hur mycket "motstånd" det är i slangen...
Ligger slangen platt på golvet, i samma nivå som pumpen är ju fem meter inga problem, men är det fem meter rakt upp i luften krävs det en betydligt kraftigare pump.
Ligger grejerna på ungefär samma höjdnivå bör det generellt sett inte vara några problem, men tänk på att radiator, block etcetera ger ett visst motstånd!

Permalänk

skulle inte rekommendera att köra 5 meter långa slangar på en vanlig "dator pump" för den skulle inte klara av det då det blir mycket högre påfrestningar och dessa pumpar klarar inte av så många "pelar cm"

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Det är inga problem med 5 meter slang ! Jag skulle tippa på att det är mer motstånd i kylblock och radiator i vilket fall som helst... Om man bara har slangen liggande på golvet så kan en bra pump pumpa nästan hur långt som helst. Det är bara att se till att det inte är för många skarpa "krökar".

Mvh...