Permalänk

Noob på linux

Tja alla... Jag skulle vilja prova att ha linux på min dator.. men ändå ha xp kvar. Så hur ska jag gå tillväga??? Hur ska jag installera det, behövs det nya drivrutiner till grafikortet, ljudkortet, moderkortet mm??? Vilket är det bästa linux os:et att börja med????

Vill ha xp för att lira spel mmm

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag tror att du ska söka litegranna faktiskt....

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

1. Ladda ner fedora
2. Bränn skivorna
3. Stoppa in skivorna och starta om
4. Följ de idiotsäkra instruktionerna.

http://fedora.redhat.com/

Permalänk

Haricots, tack. Fedora är det bra eller????
2. Hur blir det med drivrutiner mm?????

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Fedora är utmärkt för dig som nybörjare.
Drivrutiner finns nästan alltid, chansen är stor att allt kommer fungera vid första booten, men ta det inte för givet.

Permalänk

Ok.... Men det är bara att installera det på c:disken (samma som xp ligger på) eller???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör helst upp en egen partition för Fedora med hjälp av till exempel PartitionMagic. Möjligt att det går att fixa under installation dock.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ok.... Men det är bara att installera det på c:disken (samma som xp ligger på) eller???

Nej, och disken heter inte C:, det gör partitionen.
Du får glömma allt du vet om mappar och sökvägar till dessa, det är inte alltid lätt när man är windowsifierad.

Permalänk

Ok.. men jag måste alltså göra en partion till... Men rekomenderat storlek på partionen???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ok.. men jag måste alltså göra en partion till... Men rekomenderat storlek på partionen???

10gb kan väl vara lagom beroende på hur mycket du tänker använda det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk mot fedor p.g.a att det hängde sig under GUI install för mig. Jag fick köra med text install, men det hängde sig bara när jag skulle in i systemet. Kunde inte göra ett jota...

Men men, sitter på mandrake 10 just nu. Tror nog det är det vänligaste för "n00bs" speciellt om man har windows, eftersom den automountar ntfs partitionerna.

Permalänk
Medlem

bara för den skriva till fstab själv annars är det bara editera den så fixar det sig.. men var händer med xandros skulle vara bra för folk som vill testa.. väldigt likt windows tydligen..

Permalänk

asså vadå spelar det någon roll om jag för en ntfs partion sen fixar instalationen det bra?

Permalänk
Medlem

va? vad menar du?

Permalänk

Att jag tänker partionera en disk åt min kommande linux disk,, typ i NTFS som exempel.. sen fixar instalationen allt bra även fast NTFS? till linux typ

Permalänk
Medlem

Jaja, du kan partionera i linux (fedora vet jag inte men det bör vara enkelt där).. Så gör du en linuxpartion och kör väl helst reiserfs eller ext3 på linuxpartionen.

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra NTFS i linux. Linux kan läsa en NTFS disk men än så länge funkar det inget vidare att skriva till dem (skall nog helst undvikas).

Så om jag hade varit dig så hade jag gjort som jag gjorde. Lämna ett antal gig ledigt, sen väljer du bara att Linux skall partionera det automagiskt åt dig. Då får du antagligen 3 partitioner, en swap med swap filsystemet sen två ext3.

Permalänk
Medlem

fedora är det sämsta för nybörjare då man inte lär sig någonting.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Mormor ok.. Men vad ska man börja med då???

Visa signatur

Permalänk

Måste man köra med swap partion även om man har bra system?

Permalänk
Medlem

rysstjoff, ja det är rekommenderat, men det är nog inte direkt nödvändigt om man har 512MB RAM eller mer.

LsdBoy, fedora är nog en bra linuxdist (har ej prövat den). Men ett grafiskt skal följer med installationen som standard har jag för mig och så kan du även öppna "Motorhuven" om du vill gå in djupare i linux-systemet.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha swapdisken, sen är det väl lite dumt att ha EXT3 på boot-partitionen, EXT2 där helst. Jag tycker du ska dunka in Gentoo, lika gött så lär du dig från början, skriv ut installationsmanuallen eller så innan bara så följer du bara den.

http://www.gentoo.org

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk
Medlem

Slackware är den jag tycker att jag har lärt mig mest av... Men däremot har man mest problem med den också...

Redhat och mandrake är för lätt (eller svårt) för antingen funkar allt med en gång och du lär dig inget.. Eller så är det omöjligt att fixa sakerna för det har kommit in massa skit från början som man itne vill ha som ligger och förstör.

Permalänk

OK... så jag ska alltså bara fixa en ny parition på ca 10Gb.. Bränna ner fedora på skiva/or och installera det.... Väljer jag då boot from cd och sen install x: då eller???? Sorry att jag frågar så mycket men jag vill hällre vara säker på att det blir rätt från början....

Visa signatur

Permalänk

1: Bränn Fedora.
2: Starta om datorn med CDn i CD-ROM enheten.
Hur svårt är det på en skala? Allt görs i installations programmet, partitionering, konfiguration av X osv. Se bara till ha ha minst 5GB ledigt som du kan "offra" för linux. Så är det bara å tuta å köra! Allt kommer att vara så uppenbart då du väl startat installationen. Det bästa sättet att lära sig linux fö. är med hjälp av "trial and error".

Sen bör du söka nästa gång innan du startar en topic med en fråga som finns besvarad ett [b]antal[\b] gånger. Annars kan jag tänka mig att mycket information du kan tänkas ha glädje av finns på www.redhat.com .

Slutligen.
Fråga: på vilket sätt skiljer sig "????" från "?" ?
Svar: Det gör det inte; annat än att ett "?" är korrekt svenska, använd det nästa gång.

Permalänk
Medlem

slackware, jag har lärt mig det jag behöver på 24 timmar, lanar... iofs så har jag fått allt optimerat av mina fina vänner. Fick precis scrollen att funka. Nu är det bara att få LCD'n o IR'n o dsl-modemet att fungera.... nån som vet nåt skönt LCD-plug för linux?

Visa signatur

Min dator är bättre än din.

Permalänk
Avstängd

Fedora är väldigt bra för nybörjare, att säga annat är bara dumt.

Man kan lätt ta steget från fedora till debian då apt-get är lätt att få igång på båda, även om yum är standard i fedora (tror det heter yum)

Permalänk
Medlem

Beror väll lite på vad man vill få ut ur det hela. Fedora är ju inte bra om man verkligen vill lära sig linux. DÅ r ju slackware bättre, där får man ju göra det mesta själv.

Men däremot att sätta upp en dator som funkar, då är ju mandrake och fedora helt klart bäst.

Permalänk

K..... Nu har jag laddat ner:
yarrow-i386-disc1.iso
yarrow-i386-disc2.iso
yarrow-i386-disc3.iso

Ska jag bara bränna ner dom på tre skivor nu???? sen alla har sagt olika, ska jag göra en ny partiton innan jag installerar fedoria???? Ska jag fixa det med partion magic då eller kan fedoria göra en egen parition på 10Gb på min c:disk???

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Beror väll lite på vad man vill få ut ur det hela. Fedora är ju inte bra om man verkligen vill lära sig linux. DÅ r ju slackware bättre, där får man ju göra det mesta själv.

Men däremot att sätta upp en dator som funkar, då är ju mandrake och fedora helt klart bäst.

Varför räcker det inte med att kunna fedora?

Han kommer troligtvis aldrig behöva något annat då fedora är utmärkt, det fungerar jäkligt bra till både servrar och workstations.
Om han vill är somsagt steget väldigt litet till debian.

Slackware är bättre om han vill lära sig slackware, inte om man vill lära sig fedora.

LsdBoy: Japp, bränn ut, och du ska göra en ny partition innan då fedoras installationsprogram inte klarar av att ändra storlek på NTFS.

Och för guds skull, sluta göra tre frågetecken.