Stegmotor via parallelporten [Bild kommer förekomma]

Permalänk

Stegmotor via parallelporten [Bild kommer förekomma]

Tja alla swecare

Jo som överskriften antyder så har jag en del problem med min stegmotor. För att göra en lång historia kort så har jag plus några andra tänkt bygga en simpel roteringssak som kan rotera t ex en lampa vertikalt och horisontellt samt snurra på stället som en trackspotlampa på en konsert. För att få så precis styrning som möjligt bestämde vi oss för att använda stegmotorer. Vi hade ett litet hum om hur dom funkade men vi var långt ifrån fullärda, så vi läste på så mycket som möjligt (vi har givetvis läst igenom allt vi hittade på swec). När vi tillsammans utarbetat en idé på hur det skulle kunna funka så inhandlade vi lite komponeter för att göra en testmodell till en av motorerna.
Notera att vi använder datorns parallellport för detta...

Vår idé var att försöka slippa anväda ett controllerchip och bara använda datorn och några transistorer. Så vi skissade följande schema och inhandlade komponenterna och monterade ihop.

Ursäkta det lilla typsnittet gjorde bilden i paint.

Komponenterna som används är:

BD139: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2441.htm produktblad: http://www.elfa.se/pdf/71/07103682.pdf

AEG SO21/24A: http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?89400
Fabrikat: AEG S21/24A. Ca 24 steg / varv. 6-pin anslutning. Ca 56 Ohm / lindning. Arbetsspänning 6 till 12V. Axel Ø2 mm. Motor: Ø35x25mm. Kugghjul ca 15 mm Ø med 28 tänder.

Nätaggregatet är ett vanligt pc-nättagg

Vi hade givetvis tänkt använda motstånd på saken men eftersom att kjell inte skulle få in dessa förrän vid månadsskiftet räknade vi lite och tyckte oss finna att det kanske inte behövdes.

Vi ville få transistorn att släppa igenom så mycket som motorn ville ha igenom och använde oss av Hfe formlen:

Hfe=190
Utström=0.5 A
Bas=Utström / Hfe = 0.5/190=0.0026=2.6 mA

Den önskade utströmmen är en gissning av oss i och med att den inte stog angiven någonstans. Efter febrilt googlande lyckades jag fortfarande inte hitta denna så jag antog att man kanske skulle kunna använda U=R/I och få fram den önskade strömmen:

I=U/R = 12/56=0.21

Men eftersom transistorerna inte ska begränsa något, bara sluta kretsen, tog jag värdet 0.5 för att ha lite till godo. Som sett ovan så blev detta lyckligtvis 2.6 mA vilket enligt http://www.timgoldstein.com/CNC/ParallelPortPrimer.htm lpt-porten skulle klara att pumpa ut.
Därav fann vi det rimligt att det skulle gå att skippa motstånden.
Efter som vi ej hittat något produktblad till motorn hade vi inte heller koll på vilka sladdar som gick till vilken halva av spolen. Vi mätte oss fram till att den svarta var mittpinnen eftersom det var 56 ohm till de andra, och mellan de andra två var det 112 ohm.
Men hur skulle vi nu kunna veta vilken av de 4pinnarna som skulle jordas i vilken ordning? Vi visste att de skulle jordas en och en men vi hade inte större koll än så, så vi tänkte testa oss fram genom ett program en av oss skrivit där du kunde välja bland 6 olika serier (av de 4 första utgångarna på parallellporten, D0 - D3):

1. D0 - D1 - D2 - D3
2. D0 - D1 - D3 - D2
3. D0 - D2 - D1 - D3
4. D0 - D2 - D3 - D1
5. D0 - D3 - D1 - D2
6. D0 - D3 - D2 - D1

Vi kunde även ställa in intervallet mellan bytena.
Vi är dock inte säkra på att man ens ska skicka signaler på detta sätt, men det verkar rimligt.

Resultatet av testerna med programmet blev att motorn bara stog och vickade. Vi testade alla 6 olika kombinationer med många olika intervall från 1ms - 500ms, men pinnen bara vickade fram och tillbaka.

Så nu har vi försökt felsöka i 2 dagar men fattar inte vad som är fel så vi sträcker ut våra händer och frågar er swecare om hjälp.
Hur fasen får vi den att snurra?
Är det något fel på schemat?
Är något av våra antaganden fel?
Är det något vi inte tänkt på/inte visste om?

Tack på för hand
/Tomtenizze o Co

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk
Medlem

intressant!

håller själv på med liknande men jag köpte allt på bde.se. tre motorer och tre styrkort för några hundra

den här tråden kommer jag ha koll på

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så är jag inte så hajj på vad du gjort, däremot så har jag en gång gjort en fläktkontroller som styrdes via pararellporten och var mycket simpel, det enda man kopplade in vad en krets, kan kolla senare vad den heter.

Schemat var från en ritning till en stegmotor som en kille här på swec knåpat ihop.
Om det kan vara till hjälp så kan jag länka till ritningen.

Mvh Micke

EDIT:

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk

Jo tack det ser mycket intresant ut. Om det funkar att koppla på en stegmotor är jag klart intreserad av den...

men jag undrar fortfarande varför inte vår ide funkar...?

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk
Medlem

brukar man inte koppla jord på dom två som är till höger på schemat.
och sen köra + på de andra.
tycker era serier ser konstiga ut.
denna borde funka:

1000
0100
0010
0001

det är kanske så ni kör men det är svårt att se på det du skicka

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk

Jo det är sant det du säjer att det borde vara jord på dom två i mitten men vi satte plus till den eftersom vi sett detta i fler talet ritningar att dom koplar plus till mitt pinnen och jordar sedan dom yttre pinsen.

och den serien som du visade är presis den vi försöker köra dvs att bara aktivera en åt gången... men den vill inte.

Visa signatur