Permalänk

AMD 64 problem

Min dator:
AMD 64 3000
2*512 MB Kingston PC 3200.
Moderkort Albatron X800 Pro II
3dblaster FX 5900 128mb.
2*120+2*300 HD ( RAID).
DVD brännare.
2 lysrör.
4 st 80*80mm fläktar.
300 W nätagg.

Så mitt nätagg borde kunna driva detta.

Men mitt Windows är ostabilt med min AMD CPU.
Det kan bli bluescreen efter 5 min, ibland efter ngn timme.

Har kört olika minnes tester, dessa failar på en del test, när jag kör på 400Mhz på minnet.
Kör jag samma program, men med 200Mhz så blir det inga fel.

Har provat med 3 oliak märken med RAM. Elixir, Twimos och nu Kingston.

Mitt gamla system, Xp 2600. Kör med samma minne. Då klarar sig minnet i alla tester på 400Mhz.

Så vad kan felet vara?
Har skicakt in allting till datorbutiken, och enl dem så är det inget fel utan det har klarat deras tester.

Ngn idé?

Permalänk
Hedersmedlem

Vet ej om det kan ha någonting alls att göra med saken, men har du EL utagen jordade?

Permalänk

Japp, dem är jordade

Permalänk
Medlem

vad för märke på nätagget?

kanske behöver bytas iaf

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk

Har för mig att det är ett Zalman.

Permalänk
Medlem

jag gissar att det är ditt minne som inte klara av. testa med nåt annat minne för det e många som har detta problemet och det visar sig att det är minnet til lslut ofta

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Har provat 3 olika minnen.
Och datorbutiken påstår att det inte är ngt fel enl deras tester.

Permalänk
Medlem

minnen

prova med a-data minnen,dom körde test med twinmoss men det gick inte.

Visa signatur

Lars

Permalänk
Medlem

bö ju ha 400W+ nätag av bra kvalite tup enemax till amd64.

Permalänk

Kör nu med ett Aspire 500w nätagg och nu fungerar systemet

Permalänk
Antielefant

AMD rekommenderar minst 360W till AMD64...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
AMD rekommenderar minst 360W till AMD64...

MSI brukar reckomendera 430W+ helst enemax eller bättre.
En annledning till det relativt höga kravet på nätag specielt från msi är att det drar mycket av sin ström på +12V till skillnad från dom flästa socket a system som drar på +5V. Nätagen behöver relativt sätt en hög max effeckt för att effeckten ska räcka på +12V railen även om den bara står för max 50% av vad agget kan leverera sedan maxar man alldrig ett agg till 100% därav rätt högt krav på agg.

Permalänk
Medlem

det är inte minnena jag kör också 2x512 kingston Cl3 Valueram och ett Chiftec 360 watt inga som helst problem!!!

Visa signatur

CPU - INTEL | AMD |