Permalänk
Avstängd

Har gjort en lite insats idag och lekt med lite autosol.Har dock insett att det var mer jobb än jag trott..Kommer bli ett jäkla gnuggande

Första bilden visar när jag provade på en gammal låda som låg.Andra bilden ska visa mitt försök,vad som händer om man tar autosol på fronten,Inte ett skit alltså.Bara trasan som blir vit.Så då vet vi det,försök inte kroma fronten kommer inte fungera om du inte använder silverfärg eller så

EDIT:Lådan var inte slipad från färg så det var därför som det ser lite..fult ut.Skall slipa bort färgen nästa gång jag provar autosol,blir nog snyggare då förhoppningsvis.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem

Det tycks råda en stor begreppsförvirring i denna tråden.
Man kan inte på något sätt 'kroma' något med hjälp av Autosol. Det är endast och enbart ett polermedel för att få upp glansen på redan kromade eller rostfria detaljer. Om man använder det på en ren obehandlad metalldetalj kan man väl få upp en viss glans, det har dock ingenting med förkromning att göra. Och som ovanstående märkte praktiskt så gör det ingen som helst nytta på plast.

Palleballe: Om din polare sysslar med ämnena nickelsulfat och nickelklorid så är inte det heller att beteckna som förkromning, utan det är förnickling. Samma process men billigare och inte lika blank, hård och stryktålig yta som krom. Kan iofs tänka mig att han även rabblat upp de ämnen som används vid förkromning.

Finns som sagt firmor som sysslar med att förkroma delar och tar då betalt med utgångspunkt av hur stor delen är och hur tjockt krom man vill lägga på. Har inga aktuella siffror i huvudet men skulle tippa på att förkromning av t. ex en chassisida (sidoplåt) skulle kosta bortåt 2-300kr.

Har tidigare sett en svensk firma som hade någon variant som dels var billigare än äkta förkromning plus att det även fungerade på plast. Men nu hittar jag såklart inte länken

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
bla bla bl...

Detta e väl lite halvt OT men iaf.. Det blir välö hiskeligt mycke dyrare om man ska kroma om någonting än om man ska kroma från skratch? Ja har lite delar på min moppe som behöver kromas om men de skulle kosta rätt mycke tror ja o kroma om.. Tror inte det e värt de då ja inte har så jättestort behov at hur supersnygg min moppe ser ut.. den e ju i rätt risigt skick enligt migsjälv

Visa signatur

Serru...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det tycks råda en stor begreppsförvirring i denna tråden.
Man kan inte på något sätt 'kroma' något med hjälp av Autosol. Det är endast och enbart ett polermedel för att få upp glansen på redan kromade eller rostfria detaljer. Om man använder det på en ren obehandlad metalldetalj kan man väl få upp en viss glans, det har dock ingenting med förkromning att göra. Och som ovanstående märkte praktiskt så gör det ingen som helst nytta på plast.

Palleballe: Om din polare sysslar med ämnena nickelsulfat och nickelklorid så är inte det heller att beteckna som förkromning, utan det är förnickling. Samma process men billigare och inte lika blank, hård och stryktålig yta som krom. Kan iofs tänka mig att han även rabblat upp de ämnen som används vid förkromning.

Finns som sagt firmor som sysslar med att förkroma delar och tar då betalt med utgångspunkt av hur stor delen är och hur tjockt krom man vill lägga på. Har inga aktuella siffror i huvudet men skulle tippa på att förkromning av t. ex en chassisida (sidoplåt) skulle kosta bortåt 2-300kr.

Har tidigare sett en svensk firma som hade någon variant som dels var billigare än äkta förkromning plus att det även fungerade på plast. Men nu hittar jag såklart inte länken

Okej?Finns en del som har "kromat" sina nätdelar och så med autosol.Dom har lyckats. Anledning till att jag nog inte har lyckats så bra är för att jag bara har 600 papper hemma,ska iväg och köpa 1200 i veckan.Fungerar inte det så får jag väl leta efter andra alternativ,för fungera måste det göra(om det gör det för andra).

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Re: Re: Kroma,annat alternativ än autosol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa_B

Själva har jag använt denna metod till delar till bilen. Men då avslutade jag med en 1 micron diamantsuspension. Då blev det en grymm yta!

vad e 1 micron diamantsuspension för slipmedel, låter hitech:P, säg gärna nån motsvarighet så man får ett begrepp på hur "grovt" det är?

men en fråga till, var köper man finare våtslip papper än 1200, hittar bara postorder o det vill jag inte. Bahuas har inte tex, inte färgtema i heller.
jag vill helst veta "vanliga" butiker tack.

lycka till me putsningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Okej?Finns en del som har "kromat" sina nätdelar och så med autosol.Dom har lyckats. Anledning till att jag nog inte har lyckats så bra är för att jag bara har 600 papper hemma,ska iväg och köpa 1200 i veckan.Fungerar inte det så får jag väl leta efter andra alternativ,för fungera måste det göra(om det gör det för andra).

Det går fortfarande inte att kroma något med autosol eller rubbing. Du bara polerar upp ytan.

Det är VÄLDIGT mycket jobb att polera upp en rå stålyta med sand/våtslip och rubbing. Man bör ta hjälp av en polerrondell för poleringen, det går otroligt mycket snabbare då.

Går du i skolan så finns troligtvis en sådan i slöjdsalen, det är maskinen med filt och lumpskiva du är intresserad av. Med den kan du göra den slutgiltiga finishen spegelblank.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det går fortfarande inte att kroma något med autosol eller rubbing. Du bara polerar upp ytan.

Det är VÄLDIGT mycket jobb att polera upp en rå stålyta med sand/våtslip och rubbing. Man bör ta hjälp av en polerrondell för poleringen, det går otroligt mycket snabbare då.

Går du i skolan så finns troligtvis en sådan i slöjdsalen, det är maskinen med filt och lumpskiva du är intresserad av. Med den kan du göra den slutgiltiga finishen spegelblank.

jo,men nu var det så att jag slutade högstadiet för ungefär 5år sedan :P..Om inte annat får jag väl köpa en på biltema å sätta på farsans B&D..

Sen att det inte blir "äkta krom" utan bara en "finish" så att säga.Det har jag börjat märka nu efter lite väl mycket polerande..Får nog prova med bilvax snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kroma,annat alternativ än autosol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
vad e 1 micron diamantsuspension för slipmedel, låter hitech:P, säg gärna nån motsvarighet så man får ett begrepp på hur "grovt" det är?

men en fråga till, var köper man finare våtslip papper än 1200, hittar bara postorder o det vill jag inte. Bahuas har inte tex, inte färgtema i heller.
jag vill helst veta "vanliga" butiker tack.

lycka till me putsningen

Jag hittade våtslip 2000 på min lokala Mekonomenaffär, kolla där om det finns en sån nära dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix

http://www.ado.se/cchrome.html
Hittade den när jag letade efter riktigt info om kromning

Humm, Autosol är ett poleringsmedel, enda ytorna ni kan få "kromfeeling" med det är på metall

Till er som inte kopplat efter alla smartare inlägg ovan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
http://www.ado.se/cchrome.html
Hittade den när jag letade efter riktigt info om kromning

Humm, Autosol är ett poleringsmedel, enda ytorna ni kan få "kromfeeling" med det är på metall

Till er som inte kopplat efter alla smartare inlägg ovan.

okej....Vem betalar 5800 för ett starpaket?Inte jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte jag heller Hittade bara sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demandred
Han svarde på frågan om legering genom att citaera ett svar som hade skrivits längre upp i tråden.

läs hela tråden nästa gång.

Läs igenom inlägget före Joyes istället så får du se att han inte alls svarade på en fråga skriven längre upp i tråden, personen ifråga citerade madmodders inlägg och ställde en motfråga huruvida krom inte alls var en metall utan snarare flera i from av en legering.
Det finns inget förtydligande i Joyes inlägg, han har bara vänt på citaten.

OnT: Skulle va intressant att få tag på den där firman som utförde fake-förkromningar på plast och metall, känns som jag skulle bli en stammis där.

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
OnT: Skulle va intressant att få tag på den där firman som utförde fake-förkromningar på plast och metall, känns som jag skulle bli en stammis där.

läs 4 inlägg upp (detta medräknat)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
läs 4 inlägg upp (detta medräknat)

*Suck* läs igenom mitt inlägg ett par gånger till så ser du att jag inte efterlyser någon startsats utan en firma som genomför förkromning

Alltså INTE startpaket alá "gör det själv" utan en firma som gör det åt mig då jag tycker priset var lite väl dyrt.

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
*Suck* läs igenom mitt inlägg ett par gånger till så ser du att jag inte efterlyser någon startsats utan en firma som genomför förkromning

Alltså INTE startpaket alá "gör det själv" utan en firma som gör det åt mig då jag tycker priset var lite väl dyrt.

priset är gratis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
priset är gratis

Citat:

Komplett StartSats 5800:- exkl. moms & frakt.

Jaså? kan du länka isf, för jag tycker det verkar kosta

Visa signatur

Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

de blir nog bra de här

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

Måste kolla med det där företaget va färgen kostar!
Har ju en liten Air-Brush hemma... Efter att ha läst igenom vad som stod på sidan så har jag kommit fram till att det hela består utav tre lager vattenbaserad lack som man målar på med traditionell sprut/spray teknik. Alltså borde det inte vara några stora problem med att sitta hemma och spraya?

I Startsatsen står det att den innehåller:

* Komplett Cchrome™ silversprutsystem, 3st kompletta sprutpistoler.
* Silverkemi motsvarande 20kvm silverkrom.
* 1L Grundlack + härdare och förtunning.
* 2L Topplack + härdare och förtunning.
* Tillsattser för rening och vidhäftning mm.

Det första, alltså 3st sprutpistoler, låter lite onödigt när man sitter med en air-brush... Resten verkar ju vara mer eller mindre nödvändigt...
Jag skulle tippa att priset sjunker ganska regält om man tar bort de där tre sprutpistolerna... Blir nog till att ringa och kolla hur mycket färgen kostar

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Ursäkta att jag drar upp engammal tråd men altenativet var att starat en egen

Jag hade tänkt att sanda pappra mitt chaasi så att det får en sådär fin spegel yta som den där shutteln hade. Efter att ha läst massa olika svar så har jag blivit lite förvirrad.

Först och främst ska jag få bort all färg från chassit, detta kan väl göras med en slipmaskin med ganska grovt sandpapper?

Sen finare och finare sandpapper tills jag kommer ner till 1200 eller ännu finare?

Sen ska man alltså polera med Autosol?

Hoppas att nån kan svara på alla mina frågor

Edit: Detta funkar väl på vanligt stål och inte bara på Alu va?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Ursäkta att jag drar upp engammal tråd men altenativet var att starat en egen

Jag hade tänkt att sanda pappra mitt chaasi så att det får en sådär fin spegel yta som den där shutteln hade. Efter att ha läst massa olika svar så har jag blivit lite förvirrad.

Först och främst ska jag få bort all färg från chassit, detta kan väl göras med en slipmaskin med ganska grovt sandpapper?

Sen finare och finare sandpapper tills jag kommer ner till 1200 eller ännu finare?

Sen ska man alltså polera med Autosol?

Hoppas att nån kan svara på alla mina frågor

Edit: Detta funkar väl på vanligt stål och inte bara på Alu va?

Jag personligen kör med våtslip ända ner till 2000..Autosol är bara rena skiten så att säga..Helst ska du köra med Rubbing(?) eller polermedel eller vax utan rubbing.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men gör inga som jag!! ja köpte kromfärg från biltema... blev kasst på chassit o så färgar det av sig när man tar i det.. men kablarna och psun blev bra iaf;)

Visa signatur

HET

Permalänk
Medlem

Tänk på att det enda du gör med slip-papper och autosol är att dra bort färgen och polare upp ytan, det är som det står flera gånger om här i forumet ingen "krom-färg" på det sättet, fungerar mao bara på metall-ytorna på ditt chassi.
I min mening är det "bäst" att göra såhär:
Slipa ner färgen och ytan med våtslippapper och gå efter med autosol.
Det blir bra resultat, körde mina ventilkåpor, insug mm på bilen med den metoden och det fungerade jättebra.. körde dock med stålborste på borrmaskin först eftersom ytan var extremt grov på flera delar, men så är nog defenitivt inte fallet på en datorskal.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk

Vad kostar sandpapper för ett helt chassi? då så fint man kan få det. Lite arbete ska det vara.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Vad menar ni egentligen med våtslippapper?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menar ni egentligen med våtslippapper?

det är ett sandpapper som man ska använda tillsammans med vatten, så om man t.ex ska slipa en kylfläns så häller man vatten på slippappret o slipar

Permalänk
Medlem

varför säger alla KROMA när dom POLERAR med autosol.
aah blir trött på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
det är ett sandpapper som man ska använda tillsammans med vatten, så om man t.ex ska slipa en kylfläns så häller man vatten på slippappret o slipar

Ok, hur ser dessa sandpapper ut då? Finns det på Bauhaus? Hur finkornigt ska sandpappret vara om man vill få det attt se ut som det är kromat?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Vad kostar sandpapper för ett helt chassi? då så fint man kan få det. Lite arbete ska det vara.

Kan väl kosta upp till 100kr beroende på vart man köper det.Jag köpte 2000 våtslip papper för 6kr/st å det var ganska överkomligt pris

Räcker om du köper:

5-10st ark 200 slippapper(behöver ej vara våtslippapper)
5st ark 600 våtslippapper
5st ark 800 våtslippapper
5st ark 1200 våtslippapper
5st ark 2000 våtslippapper

Det skulle jag ha gjort men det beror ju på hur stort chassit är så. Min lista bör räcka till ett fulltower sen är det beroende på om du ska köra med planslip?Då räcker det med 5-8st 200 korns slippapper

Citat:

Ok, hur ser dessa sandpapper ut då? Finns det på Bauhaus? Hur finkornigt ska sandpappret vara om man vill få det attt se ut som det är kromat?

Tror inte att dom finns på Bauhaus.På biltema har dom kanske..Men det bästa är typ mekonomen eller liknande.

Visa signatur

Permalänk

Vet inte riktigt vad det kallas men jag kommer att använda en sånhär om det går bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alternativet till krom är förnicling. Ger en viss gul nyans, men är svårt att upptäcka om man inte gämför med riktig krom

Visa signatur