Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

HTPC av begagnad dator?

Tänkte göra en budgetvariant av en htpc så jag får råd att köpa de delar som är viktiga. Såsom DVD-+RW och grafikkortMen vad är viktigt att tänka på då?

Om jag köper en låda med ett atx kort, räcker det då med typ 1ghz, 512mb ram? Sen tänkte jag köpa en billig låda och modda om. Det viktiga är väl att lådan är tyst, så man behöver ett tyst nätagg, vilket rekomenderas där?

Tänkte mig typ ett Zalman ZM400B-APS, eller är det overkill på en begagnad dator?

Har märkt här på forumet att haupage verkar populärt?
Eller kan jag använda mig av ett ATI kort istället att använda som både tv-kort och grafikort? Vilket blir billigast/bäst?

Funderar på att köra freevo på burken sen då och köpa till ett fjärkontrollkit.

[EDIT:] Är det bättre att köpa en liten 10000rpmare och lägga resten av filmer och sånt på nätverket eller spelar det någon roll? Kanske ha två diskar i? Vill kunna spela in från tv:n i mpeg format.

Permalänk

Till en htpc räcker det bra med ett budgetkort från ATI, man får mycket bra bild i förhållande till pris. Satsa dom stora pengarna på att göra den tyst i stället.

Permalänk

1 ghz blir så bra så..
512mb minne är kanske nästan lite mycket.. jag har 256 och klarar mig fin fint.. men alltid kul med lite extra..
Tyst nätagg? i min hptc äre hdd, och cpu fläkten som låter mest. Samt dvd spelaren.. (gammal hdd, och dvdn är oxa på väg att läggas in på ålderdomshem) dvd-spelaren kommer nog inte låta för dig.. men min var billig gammal och begagnad.. hddn är en ibm deskstar
Jag hade ju inte bästa möjligheten att få min dator tyst..

Du behöver inte heller köpa en 10000rpms hdd.. klarar dig bra med en 7200..

Btw: tycker du verkar satsa på massa na grejer.. och det kommer nog inte bli en sådan budget variant i mina ögon.. iaf inte om du ska köpa dvd+-rw och en 10ks rpm hdd.. varfgör ha en dvd brännare när du ska ha filmer på nätverket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terroristen
1 ghz blir så bra så..
512mb minne är kanske nästan lite mycket.. jag har 256 och klarar mig fin fint.. men alltid kul med lite extra..
Tyst nätagg? i min hptc äre hdd, och cpu fläkten som låter mest. Samt dvd spelaren.. (gammal hdd, och dvdn är oxa på väg att läggas in på ålderdomshem) dvd-spelaren kommer nog inte låta för dig.. men min var billig gammal och begagnad.. hddn är en ibm deskstar
Jag hade ju inte bästa möjligheten att få min dator tyst..

Du behöver inte heller köpa en 10000rpms hdd.. klarar dig bra med en 7200..

Btw: tycker du verkar satsa på massa na grejer.. och det kommer nog inte bli en sådan budget variant i mina ögon.. iaf inte om du ska köpa dvd+-rw och en 10ks rpm hdd.. varfgör ha en dvd brännare när du ska ha filmer på nätverket?

Okej.. Jag kanske inte ska köpa en 10k rpm disk, jag vill bara att operativsystemet ska starta snabbt, fast man kanske inte stänger av det så ofta. Det jag vill lägga pengar på är ju att få datorn tyst, tysta fläktar och tysta diskar. Och en DVD+- brännare vill man ha för att spara ner det som man vill spara, allting får inte plats på diskarna Speciellt viktigt är det att ha ett tv-kort som visar tvn bra och spelar in filmer bra. Så vilket ska man köpa i ovanstående?

[Edit:] Alltså för att säga det kort då:

vad ska jag köpa av nedanstående till en begagnad dator runt 1ghz? För det är väl dessa prylar som man ska lägga lite pengar på?

[-] TV kort
[-] Grafikkort (generic?)
[-] Hårddisk
[-] Fläktar och nätagg
[-] DVD+-RW eller DVD-Rom/Cd-rw?

Permalänk

tvkort -> ingen aning, funderar själv på att köpa ett..

Graffe -> jag köpte billigaste möjliga till min, ett radeon 7000 och det funkar väll bra, dock jag ute efter det det billigaste av allt.. ingen aning om vad man ska föreslå..

hdd -> HavsPort brukar vara hyffsat tysta.. min sådan sata är ganska tyst, det finns saker som låter mer iaf.. antar att det inte kommer vara en sata på din dock.. Min htpc startar hyffsat snabbt.. kanske 20-30 sekunder? och då har jag en 40gb 2mb cache IBM deskstar.. Xp bootar snabbt tycker jag. (hade win2k innan och då tog det 4 min för min dator att boota)

Fläktar -> Många kommer säga papst.. men de är svindyra, jag hade tagit några billiga fläktar och sedan kört dem i 5 / 7 volt..

Dvd+-rw -> Nec 2500, billig som fasen nu på db, typ 600-700.. ska du köpa dvd-rom och en cd-rw kommer du upp i typ samma pris, så jag hade lett tagit en sådan dvd+-rw..

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen, köper väl ett billigt Nvidia eller Radeon och stoppar in den då. Men jag är fortfarande intresserad av vilket nätagg och tv-kort jag ska köpa...

Permalänk
Medlem

Om du vill ha OS:et snabbare kan du ju tweaka upp det lite som typ XP-Lite...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Tänkte köra freevo, det verkar häftigt, men om någon har någon erfarenhet av att styra freevo med fjärrkontroll får ni gärna berätta lite om det... Är väldigt intresserad.. Och ska man köpa ett tv-kort med tillhörande fjärris eller ska man köpa en separat som jag sett i några butiker?

Permalänk
Medlem

Jag har ett ZM300B-APS, modellen under ZM400B-APS och det är inte så jätte tyst. Man hör ett doft fläkt ljud. Titta på ett FSB nätaggregat, många säger att de är grymt tysta.

En annan sak, Freevo bygger la på Linux? För jag läste i någon annan HTPCtråd att ATIs drivrutiner inte alls går bra ihop med Linux. Rätta mig någon fall jag har fel.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
En annan sak, Freevo bygger la på Linux? För jag läste i någon annan HTPCtråd att ATIs drivrutiner inte alls går bra ihop med Linux. Rätta mig någon fall jag har fel.

//Rille

ATI grafikkort är lite långsammare när det gäller 3d under linux (till skillnad från nvidia som fungerar perfekt)
Men om man inte använder 3d så fungerar ATI bra.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk

tv-kort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HAUPWTVR250
Kan varmt rekommendera detta.. har fått bra kritik från recentioner..

nätagg: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=QT350WPA-2F
sen kör du de på 18decibell.. OBS! detta är inte q-tec detta är q-technology
och dom är 2 olika företag detta är kvalite !! OBS! .. detta finns med 400w à 19decibell också...

Visa signatur

i5

Permalänk

Alltså... Om man vill köra tyngre upplösningar typ 720p eller ännu högre och kanske till och med smaska på något roligt filter samtidigt som man låter datorn stå för upscalingen så räcker en 1Ghz ingenstans...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar

ATI grafikkort är lite långsammare när det gäller 3d under linux (till skillnad från nvidia som fungerar perfekt)
Men om man inte använder 3d så fungerar ATI bra.

Vet du hur det fungerar med tv-kort från haupauge då? För det är ett sådant jag tänkt testa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pink-screen
tv-kort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HAUPWTVR250
Kan varmt rekommendera detta.. har fått bra kritik från recentioner..

nätagg: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=QT350WPA-2F
sen kör du de på 18decibell.. OBS! detta är inte q-tec detta är q-technology
och dom är 2 olika företag detta är kvalite !! OBS! .. detta finns med 400w à 19decibell också...

Okej, det var väldigt dyrt, får se vilket det blir, men om det är bland de tystaste i den prisklassen så kanske det får bli den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Alltså... Om man vill köra tyngre upplösningar typ 720p eller ännu högre och kanske till och med smaska på något roligt filter samtidigt som man låter datorn stå för upscalingen så räcker en 1Ghz ingenstans...

tror inte jag vill göra det, kanske Vet inte vilken upplösning som är normalt att köra på när man kör vanliga DVDfilmer och Divx. För det är ju en musik och filmanläggning. Senare i projektet kommer det till ett bättre ljudkort och då kanske jag köper nytt mobbo/processor. Så det får väl räcka så länge.

Permalänk
Medlem

det kommer noga att bli jätte bra.. själv bygger jag på en 500MHz..
Släng upp lite bilder när du har kommit igång

Visa signatur

MSI 648 MAX P4 2.4@
ASUS Radeon 9600XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PCAlex
det kommer noga att bli jätte bra.. själv bygger jag på en 500MHz..
Släng upp lite bilder när du har kommit igång

Tyvärr dröjer det nog ändå en och en halv månad tills jag kan börja, då kommer pengarna Just nu är jag i planera stadiet så jag kan börja köpa in de delar jag behöver