Permalänk
Medlem

Prioritera ACK-paketen

Är det möjligt att prioritera ACK-paketen i TCP/IP-protokollet så att man "nästan" kan maxa både in och ut samtidigt? Jag vet att det går med linux t.ex. men har inte hittat något angående windows.
Går det att göra i windows 2000 som jag har?

Alla ni som inte vet vad ACK-paket är kan ju ta och söka lite här på forumet innan ni ställer frågor här. Prioriteringen av ACK-paket ger en iaf möjlighet att använda linan maximalt både UL och DL samtidigt. Ja... oavsett om det är ADSL, VDSL eller fiber, alla är full duplex.

Permalänk
Medlem

Du kanske också kan söka då? det var uppe en exakt likadan tråd för ett par dagar sedan!

Permalänk
Medlem

Har redan sökt och hittade en tråd där det snackades om linux, jag använder windows.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=309320&h...

Om det är den du menar, så nämns linux 1 gång. Men där finns även tips på ett program som klarar av att göra det!

Permalänk
Medlem

Ah.. nej det var inte den jag tänkte på men jag har sett den också. I tråden du hänvisade till nämns ett dyrt och komplicerat program, ingen bra lösning. Netlimiter nämns också vilket bara begränsar UL:en, har inget med prioritering av ACK-paket att göra.

EDIT: stavfel

Permalänk
Medlem

Jag vet att m0n0wall ska klara prioritera ACK-paket etc.

http://www.m0n0.ch/wall/

Permalänk
Medlem

Med cFos speed kan du prioritera ACK-paketen så att du för en stabilare och jämnare download, dock på bekostnad av en del av uploaden men det säger ju sig självt att om ACK-paketen ska fram först så får de andra vänta lite, någon magi är det inte fråga om..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaBe
Med cFos speed kan du prioritera ACK-paketen så att du för en stabilare och jämnare download, dock på bekostnad av en del av uploaden men det säger ju sig självt att om ACK-paketen ska fram först så får de andra vänta lite, någon magi är det inte fråga om..

Någon som testat det? Fungerar det bra? Vilka download-hastigheter får ni vid full upload? (givetvis blir det lite lägre total upload men det är det värt för att få stabil download). Några andra bieffekter ? (med tanke på att det var en drivrutin det handlade om, som arbetar på låg nivå)

Visa signatur

"There are 10 different types of people in this world, those who understands binary and those who don't."

Permalänk
Medlem

e det nån som har kört ett liknande program som kan säga om det funkar bra och hur man ska ställa in det. kör med Xp och jag har inte lust o experimentera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaBe

Citat:

cFos for Windows is a ISDN, DSL / PPPoE und ATM driver for Internet access and modem software

Dvs. borde bland annat inte fungera med Telia ADSL, Lan-lösningar m.m.

Dock kör ex. BoStream m.fl sitt I-Stream på PPPoE.

Permalänk
Medlem

Ett sånt här program till windows hade varit guld värt. Har suttit hela dagen nu och inte hittat något förutom en massa brandvägg-, router- och linuxlösningar.
Det känns som om det måste finnas och inte borde vara alltför svårt att göra. Bara reservera lite bandbredd åt ACK-paketen och prioritera dom framför alla andra paket över 64Byte eller nåt.

Permalänk

Ok, Jag installerade det. Det fungerar klockrent. Problem Solved. Case Closed.
Download i 570, Upload i 80, Ping som inte överstiger 50ms och pigg surfning. Mycket stabilare farter utan upload också.

Visa signatur

"There are 10 different types of people in this world, those who understands binary and those who don't."

Permalänk
Medlem

Hoho fan va bra! Då måste jag också testa det.
Förresten, vad har du för lina?

Permalänk

Telia8000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Excellent, inga komplikationer?
Ska nog ta en image på datorn innan ändå.

Permalänk

En enda komplikation, den är så skum så jag undrar om det verkligen är det programmet som orsakat den. Installerade programmet på serverdatorn (agerar som router, har 2nic varav ena till modemet och andra till hubben). Kör WinXP med ICS samt Kerio Personal Firewall. En klientdator till servern som sitter på samma hubb kan helt plötsligt inte besöka siten www.tbg.nu, har testat massor med siter och tbg är den enda som inte fungerar (bara står o laddar i evigheter). Testat IE, FireFox samt Opera. Tbg.nu fungerar utmärkt på servern.

Annars inga komplikationer. Drog en System Restore Point innan installation, men det visade sig att installprogget även gjorde det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt cfos är helt dött, "Your selected action will be executed as soon as you are online". =(

EDIT: Såg nu att det fanns två olika versioner på hemsidan, testar den andra nu.

Permalänk
Medlem

Ah äntligen! Detta funkar faktiskt! 600kb/sek från fragzone.se och 70kb/sek i upload (som jag själv satt gränsen på, ökade till 75 och kunde inte märka nån skillnad i downloaden)

Tack så jättemycket för tipset om detta program! Skulle vara bra fall fler folk kunde testa detta och säga till fall det funkar, isf är det nästan värt att klistra det i en topic då fler och fler folk begär prioritering av ACK-paket under Windows.

Permalänk
Medlem

http://www.cfos.de/download/download_e.htm
http://www.cfos.de/cfosspeed-v102.exe

Klistra tråden och gör världen till en bättre plats. =D

Btw. så var det BaBe som kom med programmet, BÄST!!

Permalänk
Medlem

hmm. lite hjälp här kanske. hämtade hem cFosSpeed for Windows och jag kör xp. installerade och nu ser man ikonen vid klockan o halv mån ikonen ovanför klockan men hur ställer man in grejer? om jag högerklickar o väljer options så har jga inte mycket o välja på. har 3 rutor jag kan bocka i och dom är Auto,Yes,No
vad ska man egentligen göra för jag körde med lite uploads och kom till 80-85k men när jag ladda ner så kommer jag bara till 250-290k men så fort uploads stängs ner så får jag ca 600k i dl. har telia 8000

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt :). Kunde t.o.m. spela med FULL upload utan att själv märka skillnad (förutom på ping-mätaren som ökade lite under upload) :).

Rekomenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Det enda som oroar mig är det här med 45-dagars trial eller vad det är. =\

Permalänk
Medlem

hur mycket minne tar programet upp?

edit:

är det resurkrävande för processorn?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit
Det enda som oroar mig är det här med 45-dagars trial eller vad det är. =\

Kostar iofs bara 29€, kan det faktiskt vara värt :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T1-RzA
hmm. lite hjälp här kanske. hämtade hem cFosSpeed for Windows och jag kör xp. installerade och nu ser man ikonen vid klockan o halv mån ikonen ovanför klockan men hur ställer man in grejer? om jag högerklickar o väljer options så har jga inte mycket o välja på. har 3 rutor jag kan bocka i och dom är Auto,Yes,No
vad ska man egentligen göra för jag körde med lite uploads och kom till 80-85k men när jag ladda ner så kommer jag bara till 250-290k men så fort uploads stängs ner så får jag ca 600k i dl. har telia 8000

nån som kan ge lite svar??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T1-RzA
nån som kan ge lite svar??

Jag har då inte rört på några inställnignar, funkar ändå. Fast jag ser inet halvmånegrejen som du pratar om :/.

Permalänk
Medlem

Bocka i "yes"...

Det här med 30€, funderar nästan på det om ingen annan kommer med en "lösning"

Jokke: inte resurskrävande alls, 8MB ram och 0% cpu.

Permalänk
Medlem

så det finns inga inställningar? jag har den på Yes men jag får inte mer än 250kb in dl när jag har ca 70-80kb i upload och om upload stängs av så går dl upp till 850kb

Permalänk
Medlem

Ska hårdtesta programmet under dessa 45 dagar och om det verkligen funkar och ger mig den prestandan jag vill ha så spenderar jag lätt 29€ på det.

Permalänk
Medlem

I DC++ finns inställningen "Use small send buffer". Om den inte är ikryssad kan pingtiden vara över en sekund vid många uploads på max (90 KB/s). När den är ikryssad sjunker pingtiden till 150 ms!!! Mycket stor skillnad alltså.

Det går att sänka pingen mer genom att använda programmet Netlimiter. 85 KB/s begränsning för upload sänker min pingtid till cirka 40 ms. 80 KB/s begränsning sänker den till cirka 30 ms.

Om ni kör DC++ är det smart att använda de här båda tipsen.